Diplomová práce má charakter teoreticko - empirický. Teoretická část práce je zaměřena na oblast rodičovství a především na změnu rodičovské role, kterou rodič prožívá při ná-stupu dítěte do mateřské školy. Zabývá se také současnými vlivy, které na rodičovskou roli nejvíce působí. Empirická část popisuje kvalitativní výzkumný design prováděný s rodiči formou polostrukturovaného interview a metodou nedokončených vět. Výzkum je zaměřen na vnímání rodičovské role ve vztahu k dítěti před nástupem do mateřské školy a v průběhu pravidelné docházky dítěte do mateřské školy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is both theoretical and empirical. The theoretical part of the thesis is focused on the area of parenthood and primarily on the change of their parental role which a parent experiences when their child enters kindergarten. It also deals with current influ-ences affecting the parental role most of all. The empirical part describes a qualitative re-search carried out in the form of a semi structured interview with parents and using the method of unfinished sentences. The research is focused on a parent's perception of their parental role in relation to their child before kindergarten entrance and during kinder-garten attendance.
Klíčová slova
rodič, rodičovství, rodičovská role, změna rodičovské role, rodič z mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
parent, parenthood, parental role, change parental role, parent from Preschool
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce má charakter teoreticko - empirický. Teoretická část práce je zaměřena na oblast rodičovství a především na změnu rodičovské role, kterou rodič prožívá při ná-stupu dítěte do mateřské školy. Zabývá se také současnými vlivy, které na rodičovskou roli nejvíce působí. Empirická část popisuje kvalitativní výzkumný design prováděný s rodiči formou polostrukturovaného interview a metodou nedokončených vět. Výzkum je zaměřen na vnímání rodičovské role ve vztahu k dítěti před nástupem do mateřské školy a v průběhu pravidelné docházky dítěte do mateřské školy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is both theoretical and empirical. The theoretical part of the thesis is focused on the area of parenthood and primarily on the change of their parental role which a parent experiences when their child enters kindergarten. It also deals with current influ-ences affecting the parental role most of all. The empirical part describes a qualitative re-search carried out in the form of a semi structured interview with parents and using the method of unfinished sentences. The research is focused on a parent's perception of their parental role in relation to their child before kindergarten entrance and during kinder-garten attendance.
Klíčová slova
rodič, rodičovství, rodičovská role, změna rodičovské role, rodič z mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
parent, parenthood, parental role, change parental role, parent from Preschool
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o rodičovství, rodičovských rolích.
Vymezení teoretických východisek z oblasti determinantů působících na rodičovskou roli, právech a povinnostech rodiče vůči dítěti.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu s rodiči formou polostrukturovaného interview a metody nedokončených vět.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o rodičovství, rodičovských rolích.
Vymezení teoretických východisek z oblasti determinantů působících na rodičovskou roli, právech a povinnostech rodiče vůči dítěti.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu s rodiči formou polostrukturovaného interview a metody nedokončených vět.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Seznam doporučené literatury
Cajthamlová, K. (2017). Abeceda moderního rodiče. V Praze: Vyšehrad.
Možný, I. (2002). Sociologie rodiny. Praha: Sociologické nakladatelství.
Možný, I. (2008). Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
Sobotková, I. (2012). Psychologie rodiny.(Praha: Portál.
Šínová, R., Westphalová, L., & Králíčková, Z. (2016). Rodičovská odpovědnost. Praha: Leges.
McClain, L. C., & Cere, D. (2013). What is parenthood?: contemporary debates about the family. New York: New York University Press.
Seznam doporučené literatury
Cajthamlová, K. (2017). Abeceda moderního rodiče. V Praze: Vyšehrad.
Možný, I. (2002). Sociologie rodiny. Praha: Sociologické nakladatelství.
Možný, I. (2008). Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
Sobotková, I. (2012). Psychologie rodiny.(Praha: Portál.
Šínová, R., Westphalová, L., & Králíčková, Z. (2016). Rodičovská odpovědnost. Praha: Leges.
McClain, L. C., & Cere, D. (2013). What is parenthood?: contemporary debates about the family. New York: New York University Press.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Vedoucí práce dr. Pacholík hodnotil pozitivně oporu o data jiných autorů, a to i zahraničních. Oponentka práce spatřuje problém v teoretické části práce v nesouladu pojmů rodičovství a rodičovská role. Pojmy vysvětlila v rámci otázek uvedené v posudcích diplomové práce. Proběhla diskuse k pojmu role, který studentka nepřesně definovala. Na položenou otázku prof. Gavory k využití výzkumných metod studentka dokázala reagovat.