Diplomová práce je zaměřena na problematiku přesvědčení učitelů o adekvátních edukač-ních postupech v mateřské škole. V teoretické části je nejprve stručně definován samotný pojem přesvědčení, poté je pozornost věnována vymezení profesních znalostí a kompetencí učitelů, které jsou předpokladem pro výkon činnosti učitele. V práci je zařazena rovněž kapitola věnující se samotnému přesvědčení učitelů. Následně je pozornost soustředěna na možnosti profesního rozvoje učitelů, nakonec je vystižena také problematika subjektivně vnímané zdatnosti učitelů. Praktická část této diplomové práce je založena na kvantitativ-ním orientovaném výzkumu, k získání dat je využita metoda dotazníku. Výzkumný vzorek tvoří samotní pedagogičtí pracovníky, a to konkrétně učitelé mateřských škol z Moravskoslezského a Zlínského kraje. Hlavním cílem výzkumu je zjistit, přesvědčení učitele o adekvátních edukačních postupech v mateřské škole dle učitelova přesvědčení.
Anotace v angličtině
Diploma thesis is focused on the issues of persuading teachers about adequate educational procedures in kindergarten. In the theoretical part there is briefly described the term of coniction at first, after that I focused on the definition of professional knowledge and com-petence of teachers that represent precondition for exercise of a teacher's profession. In this diploma thesis we can find also a chapter that is dedicated to conviction of teachers. Af-terwards I focused on the possibilities of professional progress of teachers, Finally I focu-sed on the subjectively perceived knowledge of teachers. The practical part of this thesis consists of quantitative oriented research, I use the method of questionnaire to get necessa-ry data. The research sample consists of pedagogical workers, specifically teachers and directors of kindergarten of Moravian-Silesian and Zlinsky region of the Czech Republic. The main aim is to find out the adequate education procedures in kindergarten according to the conviction of teacher.
Klíčová slova
mateřská škola, edukační postupy, edukační postupy v mateřské škole, učitel v mateřské škole, kompetence učitele, přesvědčení učitele
Klíčová slova v angličtině
kindergarten, education procedure, education procedure in kindergarten, teacher in kindergarten , competence of teacher, conviction of teacher
Rozsah průvodní práce
57 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku přesvědčení učitelů o adekvátních edukač-ních postupech v mateřské škole. V teoretické části je nejprve stručně definován samotný pojem přesvědčení, poté je pozornost věnována vymezení profesních znalostí a kompetencí učitelů, které jsou předpokladem pro výkon činnosti učitele. V práci je zařazena rovněž kapitola věnující se samotnému přesvědčení učitelů. Následně je pozornost soustředěna na možnosti profesního rozvoje učitelů, nakonec je vystižena také problematika subjektivně vnímané zdatnosti učitelů. Praktická část této diplomové práce je založena na kvantitativ-ním orientovaném výzkumu, k získání dat je využita metoda dotazníku. Výzkumný vzorek tvoří samotní pedagogičtí pracovníky, a to konkrétně učitelé mateřských škol z Moravskoslezského a Zlínského kraje. Hlavním cílem výzkumu je zjistit, přesvědčení učitele o adekvátních edukačních postupech v mateřské škole dle učitelova přesvědčení.
Anotace v angličtině
Diploma thesis is focused on the issues of persuading teachers about adequate educational procedures in kindergarten. In the theoretical part there is briefly described the term of coniction at first, after that I focused on the definition of professional knowledge and com-petence of teachers that represent precondition for exercise of a teacher's profession. In this diploma thesis we can find also a chapter that is dedicated to conviction of teachers. Af-terwards I focused on the possibilities of professional progress of teachers, Finally I focu-sed on the subjectively perceived knowledge of teachers. The practical part of this thesis consists of quantitative oriented research, I use the method of questionnaire to get necessa-ry data. The research sample consists of pedagogical workers, specifically teachers and directors of kindergarten of Moravian-Silesian and Zlinsky region of the Czech Republic. The main aim is to find out the adequate education procedures in kindergarten according to the conviction of teacher.
Klíčová slova
mateřská škola, edukační postupy, edukační postupy v mateřské škole, učitel v mateřské škole, kompetence učitele, přesvědčení učitele
Klíčová slova v angličtině
kindergarten, education procedure, education procedure in kindergarten, teacher in kindergarten , competence of teacher, conviction of teacher
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k teoretickému vymezení pojmu přesvědčení učitele.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o edukaci v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím metody dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledku výzkumu a jejich shrnutí pro rozvoj pedeutologie.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k teoretickému vymezení pojmu přesvědčení učitele.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o edukaci v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím metody dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledku výzkumu a jejich shrnutí pro rozvoj pedeutologie.
Seznam doporučené literatury
Fives, H. (2015). International handbook of research on teachers' beliefs. New York: Routledge.
Lukášová, H. (2015). Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Straková, J., Spilková, V., Friedlaenderová, H., Hanzák, T., & Simonová, J. (2014). Profesní přesvědčení učitelů základních škol a studentů fakult připravujících budoucí učitele. Pedagogika, 64(1), 34-65.
Stuchlíková, I. (2006). Role implicitních procesů při utváření profesní identity budoucích učitelů. Pedagogika, 56 (1), 31-44.
Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Fives, H. (2015). International handbook of research on teachers' beliefs. New York: Routledge.
Lukášová, H. (2015). Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Straková, J., Spilková, V., Friedlaenderová, H., Hanzák, T., & Simonová, J. (2014). Profesní přesvědčení učitelů základních škol a studentů fakult připravujících budoucí učitele. Pedagogika, 64(1), 34-65.
Stuchlíková, I. (2006). Role implicitních procesů při utváření profesní identity budoucích učitelů. Pedagogika, 56 (1), 31-44.
Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou diplomovou práci. Oponentka vyzdvihuje kvalitu teoretické části a výtky předkládá k empirické části. Zejména některým formulacím a práci s vyhodnocením závěrečných dat. Studentka odpovídala na předem stanovené otázky z mírnými nedostatky. Diskuze probíhala na základě pojmů postoje a přesvědčení. Studentka hovořila pouze z vlastních pocitů, avšak neopřela tvrzení o odborné autory.