Diplomová práce se zabývá záškoláctvím a souvislostí této problematiky s klimatem středních škol. Teoretická část se věnuje samotnému záškoláctví, definování, kategorizaci a vymezení příčin, neopomíná prevenci tohoto jevu. Dále vymezuje klima školy, jeho typy a školu jako takovou. Pojednává také o období dospívání, kterým žáci středních škol prochází a věnuje se také rizikovému chování jedinců v tomto období. Praktická část diplomové práce zjišťuje prostřednictvím kvantitativně orientovaného výzkumu souvislost klimatu školy se záškoláctvím na středních školách a věnuje se postojům žáků středních škol k problematice záškoláctví.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with truancy and context of this issue with the school climate of secondary schools. The theoretical part deals with truancy, defining, categorizing and defining causes, and does not prevent the prevention of this phenomenon. It also defines the school's climate, its types, and the school itself. It also discusses the period of adolescence that secondary school pupils are undergoing and also addresses the risky behavior of individuals during this period. The practical part of the dissertation studies through the quantitatively oriented research the connection of the school climate with truancy in secondary schools and it deals with attitudes of secondary school pupils to the issue of truancy.
Klíčová slova
záškoláctví, klima školy, rizikové chování, prevence, dospívání
Klíčová slova v angličtině
truancy, school climate, risk behaviors, prevention, adolescence
Rozsah průvodní práce
88 s. (143 818 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá záškoláctvím a souvislostí této problematiky s klimatem středních škol. Teoretická část se věnuje samotnému záškoláctví, definování, kategorizaci a vymezení příčin, neopomíná prevenci tohoto jevu. Dále vymezuje klima školy, jeho typy a školu jako takovou. Pojednává také o období dospívání, kterým žáci středních škol prochází a věnuje se také rizikovému chování jedinců v tomto období. Praktická část diplomové práce zjišťuje prostřednictvím kvantitativně orientovaného výzkumu souvislost klimatu školy se záškoláctvím na středních školách a věnuje se postojům žáků středních škol k problematice záškoláctví.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with truancy and context of this issue with the school climate of secondary schools. The theoretical part deals with truancy, defining, categorizing and defining causes, and does not prevent the prevention of this phenomenon. It also defines the school's climate, its types, and the school itself. It also discusses the period of adolescence that secondary school pupils are undergoing and also addresses the risky behavior of individuals during this period. The practical part of the dissertation studies through the quantitatively oriented research the connection of the school climate with truancy in secondary schools and it deals with attitudes of secondary school pupils to the issue of truancy.
Klíčová slova
záškoláctví, klima školy, rizikové chování, prevence, dospívání
Klíčová slova v angličtině
truancy, school climate, risk behaviors, prevention, adolescence
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k problematice záškoláctví, období adolescence a rizikovému chování adolescentů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k problematice záškoláctví, období adolescence a rizikovému chování adolescentů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Vyd. 7. Praha: Portál, 2013, 166 s. ISBN 978-80-262-0534-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007, 161 s. ISBN 978-80-7041-980-9.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011, 336 s. ISBN 978-80-7367-825-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Vyd. 7. Praha: Portál, 2013, 166 s. ISBN 978-80-262-0534-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007, 161 s. ISBN 978-80-7041-980-9.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011, 336 s. ISBN 978-80-7367-825-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka vymezila základní teoretická východiska své práce z oblasti problematiky záškoláctví na středních školách. Dále vysvětlila výzkumné cíle a otázky, popsala výzkumný soubor, výzkumný nástroj - standardizovaný dotazník. Studentka dále popsala způsob vyhodnocení dotazníků. Následně představila svá významná zjištění a popsala vyhodnocení hypotéz.
Členka komise se ptala na důvody záškoláctví a na možné porušení školního řádu. Dále komise hovořila o konkrétních případech porušení školního řádu. Zkoušející dávala doporučení věnovat se v položkách dotazníku více problému záškoláctví než klimatu školy. Komise diskutovala o situaci, kdy střední školy nevyžadují omluvenky, studentka na komentáře reagovala.
Na základě otázky oponenta studentka odůvodnila tvorbu výzkumného souboru. Dále se věnovala popisu vyhodnocení konkrétních položek dotazníku (podle instrukcí oponenta). Finálně studenta vysvětlovala pojem "statistická významnost".
Zkoušející ocenila početný výzkumný vzorek. Studentka popisovala, jak takový soubor zajistila.