Diplomová práce se v teoretické části zabývá smyslem života, životní smysluplností, koncepcemi optimismu, pesimismu a adolescencí se zaměřením na vývojové úkoly tohoto období. V praktické části ověřuje vztahy životní smysluplnosti a dispozičního optimismu u adolescentů formou kvantitativního výzkumu. Životní smysluplnost je hodnocena Škálou životní smysluplnosti (Halama, 2002) a dispoziční optimismus je hodnocen testem životní orientace LOT-R (Scheier, Carver a Bridges, 1994). Výzkumný soubor tvořilo 156 adolescentů ve věku 15-22 let ze středních škol Zlínského kraje. Byla prokázána souvislost dispozičního optimismu s životní smysluplností ve všech jejích dimenzích. Mezi mladými muži a ženami byl zjištěn rozdíl v míře dispozičního optimismu, ale v míře životní smysluplnosti nikoliv. U adolescentů jsme zjistili rozdíly v míře životní smysluplnosti mezi školami. Identifikovali jsme zdroje smyslu života adolescentů.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this diploma thesis deals with meaning in life, meaningfulness, conception of optimism, pessimism and adolescence focused on developmental task of this timeperiod. In the practical part it verifies relations of meaningfulness and dispositional optimism at adolescents by the form of quantitative research. Meaningfulness is evaluated by The Range of life Meaningfulness (Halama, 2002) and dispositional optimism is evaluated by The Test of Life orientation LOT-R (Scheier, Carver and Bridges, 1994). The research complex has been created of 156 adolescents aged 15-22 from secondary schools of Zlín region. There has been proved correlation of dispositional optimism with meaningfulness in all their dimension. Among the young men and women there has been found the diference in intensity of dispositional optimism but not in intensity of meaningfulness. At adolescents we have found differences in intensity of meaningfulness among schools. We have identified the resources of meaning in life of adolescents.
Klíčová slova
smysl života, životní smysluplnost, zdroje smyslu, dispoziční optimismus, adolescence, test LOT-R, Škála životní smysluplnosti
Klíčová slova v angličtině
meaning in life, life meaningfulness, sources of meaning, dispositional optimism, adolescence, test LOT-R, The Range of Life Meaningfulness
Rozsah průvodní práce
109 s. 29 015 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se v teoretické části zabývá smyslem života, životní smysluplností, koncepcemi optimismu, pesimismu a adolescencí se zaměřením na vývojové úkoly tohoto období. V praktické části ověřuje vztahy životní smysluplnosti a dispozičního optimismu u adolescentů formou kvantitativního výzkumu. Životní smysluplnost je hodnocena Škálou životní smysluplnosti (Halama, 2002) a dispoziční optimismus je hodnocen testem životní orientace LOT-R (Scheier, Carver a Bridges, 1994). Výzkumný soubor tvořilo 156 adolescentů ve věku 15-22 let ze středních škol Zlínského kraje. Byla prokázána souvislost dispozičního optimismu s životní smysluplností ve všech jejích dimenzích. Mezi mladými muži a ženami byl zjištěn rozdíl v míře dispozičního optimismu, ale v míře životní smysluplnosti nikoliv. U adolescentů jsme zjistili rozdíly v míře životní smysluplnosti mezi školami. Identifikovali jsme zdroje smyslu života adolescentů.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this diploma thesis deals with meaning in life, meaningfulness, conception of optimism, pessimism and adolescence focused on developmental task of this timeperiod. In the practical part it verifies relations of meaningfulness and dispositional optimism at adolescents by the form of quantitative research. Meaningfulness is evaluated by The Range of life Meaningfulness (Halama, 2002) and dispositional optimism is evaluated by The Test of Life orientation LOT-R (Scheier, Carver and Bridges, 1994). The research complex has been created of 156 adolescents aged 15-22 from secondary schools of Zlín region. There has been proved correlation of dispositional optimism with meaningfulness in all their dimension. Among the young men and women there has been found the diference in intensity of dispositional optimism but not in intensity of meaningfulness. At adolescents we have found differences in intensity of meaningfulness among schools. We have identified the resources of meaning in life of adolescents.
Klíčová slova
smysl života, životní smysluplnost, zdroje smyslu, dispoziční optimismus, adolescence, test LOT-R, Škála životní smysluplnosti
Klíčová slova v angličtině
meaning in life, life meaningfulness, sources of meaning, dispositional optimism, adolescence, test LOT-R, The Range of Life Meaningfulness
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti logoterapie, existenciální analýzy a vývojové fáze dospívání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti logoterapie, existenciální analýzy a vývojové fáze dospívání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FRANKL, Viktor Emil a Elisabeth S. LUKAS. Vůle ke smyslu: vybrané přednášky o logoterapii. Brno: Cesta, 2006. ISBN 80-7295-084-3.
HALAMA, Peter. Zmysel života z pohľadu psychológie. Bratislava: Slovak Academic Press, 2007. ISBN 978-80-8095-023-1.
SELIGMAN, Martin E. P. Naučený optimismus: jak změnit své myšlení a život. Praha: Dobrovský, 2013. ISBN 978-80-7306-534-8.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Optimismus, pesimismus a prevence deprese. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4007-2.
MACEK, Petr. Adolescence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-747-7.
Seznam doporučené literatury
FRANKL, Viktor Emil a Elisabeth S. LUKAS. Vůle ke smyslu: vybrané přednášky o logoterapii. Brno: Cesta, 2006. ISBN 80-7295-084-3.
HALAMA, Peter. Zmysel života z pohľadu psychológie. Bratislava: Slovak Academic Press, 2007. ISBN 978-80-8095-023-1.
SELIGMAN, Martin E. P. Naučený optimismus: jak změnit své myšlení a život. Praha: Dobrovský, 2013. ISBN 978-80-7306-534-8.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Optimismus, pesimismus a prevence deprese. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4007-2.
MACEK, Petr. Adolescence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-747-7.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila výběr tématu, následně stručně vymezila teoretická východiska práce. Studentka se dále věnovala statistickým údajům a praktické části práce. Studentka uvedla cíle výzkumu, představila dotazníkové šetření a výzkumný soubor. Dále popsala metody analýzy dat, výzkumné otázky a hypotézy. Studentka dále prezentovala závěry práce. Členové komise se doptávali na definování dispozičního optimismu. Studentka odpovídala na otázky k obhajobě z posudků a uvedla i doporučení pro praxi.