Bakalářská práce Klima školní třídy z pohledu žáků ZŠ je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Hlavním cílem práce bylo identifikovat rozdíl mezi aktuálním a preferovaným třídním klimatem v jednotlivých třídách 2. stupně ZŠ z pohledu žáků. Součástí práce je i doporučení pro praxi, které jsme vypracovali na základě zjištění z výzkumného šetření. Při doporučení jsme zohlednili výsledky našeho výzkumu. V teoretické části jsme se zaměřili na procesy podílející se na vytváření a správném fungování školního klimatu. Přizpůsobení žáka na školní prostřední je velice ovlivněno chováním učitelů. V praktické části jsme se věnovali měření klimatu ve třídě. Pro výzkum klimatu ve školní třídě jsme zvolili kvantitativní metodologii a její techniku dotazníkového šetření. Respondenti byli vybráni na základě vícenásobného výběru. Použili jsme metodu Random Number Generator. Tímto způsobem jsme získali daný vzorek dotazovaných, a to žáky druhého stupně Základní školy Nedvědova v Olomouci. Získaná data jsme následně analyzovali a interpretovali v jednotlivých kapitolách. Výsledkem práce je doporučení, které by mohlo prospět ke zlepšení klimatu na dané škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis entitled School class climate from the perspective of lower secondary school pupils is divided into two parts - theoretical and practical. The main aim of this thesis was to identify the difference between the current and preferred class climate in the classes at lower secondary school from the perspective of pupils. The thesis also includes recommendations for practice, which we developed based on the findings of the research. We took into consideration the results of our research. In the theoretical part we focused on the processes involved in the creation and proper functioning of the school climate. The pupil's adaptation to the school environment is greatly influenced by teacher behaviour. In the practical part we focused on measuring the climate in the classroom. For climate research in the classroom, we chose a quantitative methodology and its questionnaire technique. Respondents were selected on the basis of multiple choices. We have used the Random Number Generator method. In this way we obtained a given sample of respondents, namely pupils from the Nedvědova lower secondary school in Olomouc. The obtained data were subsequently analysed and interpreted in individual chapters. The result of the work is a recommendation that could help to improve the climate at the school.
Klíčová slova
klima školy, klima trídy, sociální interakce, ucitel, žák, trída
Klíčová slova v angličtině
lower secondary school, school climate, class climate, social interaction, teacher, pupil, class
Rozsah průvodní práce
67 s (103 922 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce Klima školní třídy z pohledu žáků ZŠ je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Hlavním cílem práce bylo identifikovat rozdíl mezi aktuálním a preferovaným třídním klimatem v jednotlivých třídách 2. stupně ZŠ z pohledu žáků. Součástí práce je i doporučení pro praxi, které jsme vypracovali na základě zjištění z výzkumného šetření. Při doporučení jsme zohlednili výsledky našeho výzkumu. V teoretické části jsme se zaměřili na procesy podílející se na vytváření a správném fungování školního klimatu. Přizpůsobení žáka na školní prostřední je velice ovlivněno chováním učitelů. V praktické části jsme se věnovali měření klimatu ve třídě. Pro výzkum klimatu ve školní třídě jsme zvolili kvantitativní metodologii a její techniku dotazníkového šetření. Respondenti byli vybráni na základě vícenásobného výběru. Použili jsme metodu Random Number Generator. Tímto způsobem jsme získali daný vzorek dotazovaných, a to žáky druhého stupně Základní školy Nedvědova v Olomouci. Získaná data jsme následně analyzovali a interpretovali v jednotlivých kapitolách. Výsledkem práce je doporučení, které by mohlo prospět ke zlepšení klimatu na dané škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis entitled School class climate from the perspective of lower secondary school pupils is divided into two parts - theoretical and practical. The main aim of this thesis was to identify the difference between the current and preferred class climate in the classes at lower secondary school from the perspective of pupils. The thesis also includes recommendations for practice, which we developed based on the findings of the research. We took into consideration the results of our research. In the theoretical part we focused on the processes involved in the creation and proper functioning of the school climate. The pupil's adaptation to the school environment is greatly influenced by teacher behaviour. In the practical part we focused on measuring the climate in the classroom. For climate research in the classroom, we chose a quantitative methodology and its questionnaire technique. Respondents were selected on the basis of multiple choices. We have used the Random Number Generator method. In this way we obtained a given sample of respondents, namely pupils from the Nedvědova lower secondary school in Olomouc. The obtained data were subsequently analysed and interpreted in individual chapters. The result of the work is a recommendation that could help to improve the climate at the school.
Klíčová slova
klima školy, klima trídy, sociální interakce, ucitel, žák, trída
Klíčová slova v angličtině
lower secondary school, school climate, class climate, social interaction, teacher, pupil, class
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti klimatu třídy, základního školství, osobnosti učitele a žáka.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti klimatu třídy, základního školství, osobnosti učitele a žáka.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010, 325 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2742-4.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008. Edukace. ISBN 9788074090103.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
KAŠPÁRKOVÁ, Jana. Výzkumný nástroj pro evaluaci školního klimatu: konstrukce a aplikace v praxi. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. Monografie. ISBN 978-80-244-1852-0.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 8070410884.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010, 325 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2742-4.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008. Edukace. ISBN 9788074090103.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
KAŠPÁRKOVÁ, Jana. Výzkumný nástroj pro evaluaci školního klimatu: konstrukce a aplikace v praxi. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. Monografie. ISBN 978-80-244-1852-0.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 8070410884.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, stručně popsala teoretická východiska práce a obsah teoretické části. Následně se zaměřila na popis výzkumné strategie. Studentka uvedla výzkumné cíle, výzkumné otázky a výzkumný nástroj. Představen byl také výzkumný soubor a způsob analýzy dat. Studentka dále prezentovala výsledky výzkumného šetření a odpovídala na otázky z posudků. Členové komise se doptávali na doporučení pro praxi.