Předkládána bakalářská práce pojednává o dětské skupině jako alternativě před-školního vzdělávání. Teoretická část je zaměřená na období předškolního věku a také na formy předškolního vzdělávání. Jedná celá kapitola je věnována hlavnímu tématu naší práce, dětské skupině. V této kapitole popisujeme fungování dětské skupiny, její legislativní ukotvení a důvody vzniku dětské skupiny. Také jsme vytvořili tabulku pro přehled fungování dětských skupin v České republice. Dále porovnáváme dětskou skupinu s mateřskou školou. Součástí naší práce je také podkapitola o blízké budoucnosti dětských skupin, která celou teoretickou část uzavírá. Praktická část je zpracovaná na základě kvalitativního výzkumu a jejím cílem bylo stanovit jakou mají rodiče motivaci preferovat dětské skupiny před ostatními institucemi. Dále zahrnuje, v čem rodiče vidí smysl dětské skupiny a zjišťuje jaký mají pohled na tuto instituci.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the child group as an alternative to pre-school edu-cation. The theoretical part is focused on the pre-school age and also on forms of pre-school education. One whole chapter is devoted to the main theme of our work, the chil-dren's group. In this chapter we describe the functioning of the children's group, its legis-lative basis and the reasons for the formation of the children's group. We also created a table for the overview of the functioning of children's groups in the Czech Republic. Furthermore, we compare the children's group with the kindergarten. Part of our work is also a sub-chapter on the near future of children's groups, which concludes the theoretical part. The practical part is elaborated on the basis of qualitative research and its aim was to determine the parents' motivation to prefer children's groups to other institutions. It also includes how parents see the meaning of a child group and find out what they think of this institution.
Klíčová slova
Období předškolního věku, předškolní vzdělávání, alternativní vzdělávání, dětská skupina
Klíčová slova v angličtině
pre-school age, pre-school education, alternative education, chlidren´s group
Rozsah průvodní práce
52 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládána bakalářská práce pojednává o dětské skupině jako alternativě před-školního vzdělávání. Teoretická část je zaměřená na období předškolního věku a také na formy předškolního vzdělávání. Jedná celá kapitola je věnována hlavnímu tématu naší práce, dětské skupině. V této kapitole popisujeme fungování dětské skupiny, její legislativní ukotvení a důvody vzniku dětské skupiny. Také jsme vytvořili tabulku pro přehled fungování dětských skupin v České republice. Dále porovnáváme dětskou skupinu s mateřskou školou. Součástí naší práce je také podkapitola o blízké budoucnosti dětských skupin, která celou teoretickou část uzavírá. Praktická část je zpracovaná na základě kvalitativního výzkumu a jejím cílem bylo stanovit jakou mají rodiče motivaci preferovat dětské skupiny před ostatními institucemi. Dále zahrnuje, v čem rodiče vidí smysl dětské skupiny a zjišťuje jaký mají pohled na tuto instituci.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the child group as an alternative to pre-school edu-cation. The theoretical part is focused on the pre-school age and also on forms of pre-school education. One whole chapter is devoted to the main theme of our work, the chil-dren's group. In this chapter we describe the functioning of the children's group, its legis-lative basis and the reasons for the formation of the children's group. We also created a table for the overview of the functioning of children's groups in the Czech Republic. Furthermore, we compare the children's group with the kindergarten. Part of our work is also a sub-chapter on the near future of children's groups, which concludes the theoretical part. The practical part is elaborated on the basis of qualitative research and its aim was to determine the parents' motivation to prefer children's groups to other institutions. It also includes how parents see the meaning of a child group and find out what they think of this institution.
Klíčová slova
Období předškolního věku, předškolní vzdělávání, alternativní vzdělávání, dětská skupina
Klíčová slova v angličtině
pre-school age, pre-school education, alternative education, chlidren´s group
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti předškolní pedagogiky a alternativních možností péče o předškolní děti.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů a pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti předškolní pedagogiky a alternativních možností péče o předškolní děti.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů a pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-504-2.
MOLONEY, Mary a Jan PETTERSEN. Early childhood education management: insights into business practice and leadership. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017, Routledge research in early childhood education. ISBN 978-1-138-12045-7.
PEMOVÁ, Terezie a Radek PTÁČEK. Soukromá a firemní školka od A do Z: jak založit a provozovat soukromé nebo firemní zařízení předškolní výchovy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4699-9.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
SYSLOVÁ, Zora, Irena BORKOVCOVÁ a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. ISBN 978-80-7478-354-8.
Seznam doporučené literatury
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-504-2.
MOLONEY, Mary a Jan PETTERSEN. Early childhood education management: insights into business practice and leadership. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017, Routledge research in early childhood education. ISBN 978-1-138-12045-7.
PEMOVÁ, Terezie a Radek PTÁČEK. Soukromá a firemní školka od A do Z: jak založit a provozovat soukromé nebo firemní zařízení předškolní výchovy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4699-9.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
SYSLOVÁ, Zora, Irena BORKOVCOVÁ a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. ISBN 978-80-7478-354-8.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své bakalářské práce, krátce objasnila teoretická východiska a zaměřila se na popis metodologické části práce. Dále prezentovala výsledky realizovaného výzkumu a odpověděla na otázky vedoucí i oponentky. Členové komise se vyjádřili k výsledkům kvalitativního výzkumu, které byly představeny v paradigmatickém modelu pouze povrchně. Dále se vyjádřili k nedostatkům ve formulaci výzkumných otázek. Komise uvedla výhrady k úrovni jazykového zpracování práce, připomínkovala řadu překlepů a stylistických chyb, které se v práci objevují.