Diplomová práce se zabývá technologií virtuální reality. Teoretická část práce obsahuje definici technologie, porovnání s rozšířenou realitou, její zařazení v konceptu smíšené reality, stručnou historii vývoje technologie a její současný stav. Práce nabízí rozbor technologie z hlediska principů funkčnosti a hardwaru, popisuje jednotlivé formy technologie a nástrojů potřebných k její využívání včetně softwarových a vývojářských řešení. Popsané a rozebrány jsou i hlavní nedostatky technologie a způsoby jejího využití. Součástí práce jsou také analýza a rozbor vybrané výrobní společnosti a výrobního procesu s postupem a popis nástrojů pro tvorbu navržené VR aplikace. V praktické části práce nabízí návrh řešení a zahrnuje celý postup vývoje VR aplikace pomocí zvolených nástrojů od tvorby 3D modelů, UV map, textur až po samotné vytvoření, sestavení a odzkoušení funkčnosti vytvořené aplikace. V závěru práce je aplikace zhodnocena.
Anotace v angličtině
Diploma thesis deals with the technology of virtual reality. The theoretical part of the thesis contains definition of technology, comparison with the augmented reality, its inclusion in the concept of mixed reality, a brief history of technology development and its current status. The thesis offers an analysis of the technology in terms of principles of functionality and hardware, it describes the various forms of technology and tools necessary for its use including software and development solutions. The main shortcomings of the technology and its utilization are described and discussed as well. The work also includes an analysis of a selected manufacturing company and the production process with the procedure and the description of tools used for creating the designed VR application. In the practical part, the thesis offers a solution design and it includes the whole VR application development process using selected tools, from creation of 3D models, UV maps, textures to the creation of the application itself, assembly and testing of the created application. At the end of the work the application is evaluated.
Klíčová slova
virtuálna realita, desktopová forma, HMD, headset, VR aplikácia
Diplomová práce se zabývá technologií virtuální reality. Teoretická část práce obsahuje definici technologie, porovnání s rozšířenou realitou, její zařazení v konceptu smíšené reality, stručnou historii vývoje technologie a její současný stav. Práce nabízí rozbor technologie z hlediska principů funkčnosti a hardwaru, popisuje jednotlivé formy technologie a nástrojů potřebných k její využívání včetně softwarových a vývojářských řešení. Popsané a rozebrány jsou i hlavní nedostatky technologie a způsoby jejího využití. Součástí práce jsou také analýza a rozbor vybrané výrobní společnosti a výrobního procesu s postupem a popis nástrojů pro tvorbu navržené VR aplikace. V praktické části práce nabízí návrh řešení a zahrnuje celý postup vývoje VR aplikace pomocí zvolených nástrojů od tvorby 3D modelů, UV map, textur až po samotné vytvoření, sestavení a odzkoušení funkčnosti vytvořené aplikace. V závěru práce je aplikace zhodnocena.
Anotace v angličtině
Diploma thesis deals with the technology of virtual reality. The theoretical part of the thesis contains definition of technology, comparison with the augmented reality, its inclusion in the concept of mixed reality, a brief history of technology development and its current status. The thesis offers an analysis of the technology in terms of principles of functionality and hardware, it describes the various forms of technology and tools necessary for its use including software and development solutions. The main shortcomings of the technology and its utilization are described and discussed as well. The work also includes an analysis of a selected manufacturing company and the production process with the procedure and the description of tools used for creating the designed VR application. In the practical part, the thesis offers a solution design and it includes the whole VR application development process using selected tools, from creation of 3D models, UV maps, textures to the creation of the application itself, assembly and testing of the created application. At the end of the work the application is evaluated.
Klíčová slova
virtuálna realita, desktopová forma, HMD, headset, VR aplikácia
Vytvořte literární rešerši o technologii virtuální reality a jejím praktickém využití.
Proveďte důkladnou analýzu části výrobního procesu vhodného na vytvoření a nasazení aplikace virtuání reality.
Popište aktuální verze programů Blender a Unity a možnosti jejich využití v oblasti virtuální reality.
V programu Blender vytvořte komplexní 3D model vybrané části výrobního prostředí.
3D model implemetnujte ve vývojovém prostředí Unity a vytvořte aplikaci virtuální reality tak, aby ji bylo možné reálně použít ve vybrané výrobní společnosti.
Zásady pro vypracování
Vytvořte literární rešerši o technologii virtuální reality a jejím praktickém využití.
Proveďte důkladnou analýzu části výrobního procesu vhodného na vytvoření a nasazení aplikace virtuání reality.
Popište aktuální verze programů Blender a Unity a možnosti jejich využití v oblasti virtuální reality.
V programu Blender vytvořte komplexní 3D model vybrané části výrobního prostředí.
3D model implemetnujte ve vývojovém prostředí Unity a vytvořte aplikaci virtuální reality tak, aby ji bylo možné reálně použít ve vybrané výrobní společnosti.
Seznam doporučené literatury
MIHELJ, Matjaž, Domen NOVAK a Samo BEGUŠ. Virtual Reality Technology and Applications. Dordrecht \matsymb{lbrack}Netherlands\matsymb{rbrack}: Springer, 2014, 231 s. ISBN 978-94-007-6910-6.
PARISI, Tony. Learning Virtual Reality. Sebastopol: O'Reilly Media, 2015, 172 s. ISBN 063-6-920-03846-7.
BRITO, Allan. Blender Quick Start Guide. Birmingham \matsymb{lbrack}UK\matsymb{rbrack}: Packt Publishing, 2018, 194 s. ISBN 978-1-78961-947-8.
BLAIN, John M. The complete guide to Blender graphics: computer modeling \& animation. Fourth edition. Boca Raton, FL: CRC Press, 2017, 697 s. ISBN 978-1138081914.
OKITA, Alex. Learning C\symbol{35} programming with Unity 3D. Boca Raton: CRC Press, 2015, 690 s. ISBN-13: 978-1-4665-8653-6.
LINOWES, Jonathan. Unity Virtual Reality Projects. Second Edition. Birmingham \matsymb{lbrack}UK\matsymb{rbrack}: Packt Publishing, 2018, 492 s. ISBN 978-1-78847-880-9.
Blender 2.79 Reference Manual. \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. BLENDER Foundation, 2018 \matsymb{lbrack}cit.2018-11-26\matsymb{rbrack}. Dostupné z: https://docs.blender.org/manual/en/latest/
Unity User Manual. \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. UNITY Technologies, 2018 \matsymb{lbrack}cit.2018-11-26\matsymb{rbrack}. Dostupné z: https://docs.unity3d.com/Manual/index.html
Seznam doporučené literatury
MIHELJ, Matjaž, Domen NOVAK a Samo BEGUŠ. Virtual Reality Technology and Applications. Dordrecht \matsymb{lbrack}Netherlands\matsymb{rbrack}: Springer, 2014, 231 s. ISBN 978-94-007-6910-6.
PARISI, Tony. Learning Virtual Reality. Sebastopol: O'Reilly Media, 2015, 172 s. ISBN 063-6-920-03846-7.
BRITO, Allan. Blender Quick Start Guide. Birmingham \matsymb{lbrack}UK\matsymb{rbrack}: Packt Publishing, 2018, 194 s. ISBN 978-1-78961-947-8.
BLAIN, John M. The complete guide to Blender graphics: computer modeling \& animation. Fourth edition. Boca Raton, FL: CRC Press, 2017, 697 s. ISBN 978-1138081914.
OKITA, Alex. Learning C\symbol{35} programming with Unity 3D. Boca Raton: CRC Press, 2015, 690 s. ISBN-13: 978-1-4665-8653-6.
LINOWES, Jonathan. Unity Virtual Reality Projects. Second Edition. Birmingham \matsymb{lbrack}UK\matsymb{rbrack}: Packt Publishing, 2018, 492 s. ISBN 978-1-78847-880-9.
Blender 2.79 Reference Manual. \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. BLENDER Foundation, 2018 \matsymb{lbrack}cit.2018-11-26\matsymb{rbrack}. Dostupné z: https://docs.blender.org/manual/en/latest/
Unity User Manual. \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. UNITY Technologies, 2018 \matsymb{lbrack}cit.2018-11-26\matsymb{rbrack}. Dostupné z: https://docs.unity3d.com/Manual/index.html
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student plynule a logicky prezentoval svoji diplomovou práci a následně smysluplně obhajoval svoji práci oproti rozsáhlým dotazům oponenta:
Při obhajobě by mohl diplomant zmínit, jestli už došlo k pokusu o realizaci ve firmě a pokud ano, jaké jsou první výsledky, ohlasy případně náměty na zlepšení. (Mrázek)
Je známa firma, pro kterou je tato práce realizována? (Jašek)
Kolik člověkohodin jste věnoval na vývoj Vašeho modelu. (Sysala)