Tato diplomová práce se zaměřuje na zefektivnění online výuky českého znakového jazyka pro samostudium. V teoretické části se věnuji výzkumu znakového jazyka, způsobem jeho zápisu a záznamu a mezinárodními notačními systémami. Část výzkumu jsem soustředila na formy tradiční výuky, dostupné výukové materiály a možnosti jejich vylepšení. Praktická část se zabývá vývojem edukační pomůcky, zobrazením znaku a jeho interpretace. Výsled-kem je webová stránka Znakověda, která nabízí slovník českého znakového jazyka, výuku prstové abecedy a znaků. Pomocí ovladače Leap Motion se uživateli umožní přesné násle-dování pohybu podle instrukcí s možností okamžité korekce, kterou by jinak poskytl lektor na kurzu.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on streamlining online learning of Czech Sign Language for self-study. The theoretical part is devoted to the research of sign language, the way of its writing and recording, interantional notation systems. Part of the research was focused on the forms of traditional teaching, available teaching materials and possibilities to improve them. The practical part deals with the development of the educational aid, the display of the signs and its interpretation, the architecture of the site The result is a web site Znakověda, which offers a dictionary of Czech Sign Language and to teach finger alphabet and signs through a smart interactive control and capture of the user's hands. The Leap Motion controller allows the user to learn the movement precisely following to the instructions with the possibility of immediate correction, which would otherwise be provided by the tutor on the course.
Klíčová slova
český znakový jazyk, neslyšíci, edukační materiály, výuka, zážitek
Tato diplomová práce se zaměřuje na zefektivnění online výuky českého znakového jazyka pro samostudium. V teoretické části se věnuji výzkumu znakového jazyka, způsobem jeho zápisu a záznamu a mezinárodními notačními systémami. Část výzkumu jsem soustředila na formy tradiční výuky, dostupné výukové materiály a možnosti jejich vylepšení. Praktická část se zabývá vývojem edukační pomůcky, zobrazením znaku a jeho interpretace. Výsled-kem je webová stránka Znakověda, která nabízí slovník českého znakového jazyka, výuku prstové abecedy a znaků. Pomocí ovladače Leap Motion se uživateli umožní přesné násle-dování pohybu podle instrukcí s možností okamžité korekce, kterou by jinak poskytl lektor na kurzu.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on streamlining online learning of Czech Sign Language for self-study. The theoretical part is devoted to the research of sign language, the way of its writing and recording, interantional notation systems. Part of the research was focused on the forms of traditional teaching, available teaching materials and possibilities to improve them. The practical part deals with the development of the educational aid, the display of the signs and its interpretation, the architecture of the site The result is a web site Znakověda, which offers a dictionary of Czech Sign Language and to teach finger alphabet and signs through a smart interactive control and capture of the user's hands. The Leap Motion controller allows the user to learn the movement precisely following to the instructions with the possibility of immediate correction, which would otherwise be provided by the tutor on the course.
Klíčová slova
český znakový jazyk, neslyšíci, edukační materiály, výuka, zážitek
1. Výzkum zvoleného tématu
2. Analýza pro zpracování tématu
3. Navržení modelu řešení
4. Postup zpracování vybrané varianty řešení
5. Závěr a vyhodnocení projektu
a) teoretická část v rozsahu 30 - 35 normostran textu
b) prototyp nebo funkční model nebo fyzický model v měřítku 1:1, 1:2, 1:3, 1:5, 1:10 podle charakteru projektu a konzultace s vedoucím práce
c) grafická prezentace v rozsahu minimálně 3,5 m2
Zásady pro vypracování
1. Výzkum zvoleného tématu
2. Analýza pro zpracování tématu
3. Navržení modelu řešení
4. Postup zpracování vybrané varianty řešení
5. Závěr a vyhodnocení projektu
a) teoretická část v rozsahu 30 - 35 normostran textu
b) prototyp nebo funkční model nebo fyzický model v měřítku 1:1, 1:2, 1:3, 1:5, 1:10 podle charakteru projektu a konzultace s vedoucím práce
c) grafická prezentace v rozsahu minimálně 3,5 m2
Seznam doporučené literatury
OKROUHLÍKOVÁ, Lenka. Notace znakových jazyků. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2944-5.
KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. 2. vydání. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0329-2.
ABDULLAH, Rayan a Roger HUBNER. Pictograms, icons & signs: a guide to information graphics. London: Thames & Hudson, 2006. ISBN 0-500-28635-3.
FASSATI, Tomáš. Praktická vizuální komunikace: učebnice druhé gramotnosti. Benešov: Muzeum umění a designu Benešov, 2009. ISBN 978-80-87400-01-2.
Seznam doporučené literatury
OKROUHLÍKOVÁ, Lenka. Notace znakových jazyků. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2944-5.
KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. 2. vydání. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0329-2.
ABDULLAH, Rayan a Roger HUBNER. Pictograms, icons & signs: a guide to information graphics. London: Thames & Hudson, 2006. ISBN 0-500-28635-3.
FASSATI, Tomáš. Praktická vizuální komunikace: učebnice druhé gramotnosti. Benešov: Muzeum umění a designu Benešov, 2009. ISBN 978-80-87400-01-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Autorka na začátku své obhajoby objasnila výběr tématu a zdůvodnila vzhled lektorky, postavy, která je ústředním prvkem její diplomové práce, výukový materiál pro znakový jazyk.
Následně odprezentovala interaktivní prototyp webové stránky a video.
Vedoucí práce poukazuje na složitost zvoleného tématu, a vyzdvihuje autorčin vyčerpávající zápal. Obě části práce hodnotí velmi pozitivně.
Oponent práce poukázal na některé chyby, které autorka v prototypu už mezitím zapracovala. Připomíná, že vhodnějším výstupem k výuce by mohl být 3D model oproti videu a postrádá větší promyšlenost procesu výuky.