Diplomová práce se věnuje přechodu výuky jazyku symbolických adres z již téměř 40 let starého mikropočítače 8051 na němž byla výuka assembleru na střední škole prováděna. Práce navrhuje novější mikropočítač (a novější mikrokontrolér) jenž je cenově dostupný pro každého studenta mj. z důvodu, aby si sám kontrolér mohl nosit domů a na práci pokračo-vat doma. Práce popisuje aktuální řešení školy, doplňuje jej praktickými příklady a navrhuje řešení, které by výuku assembleru mohlo ještě více zjednodušit oproti stávajícímu stavu.
Dále implementaci ukázkových programů s podrobným vysvětlením u některých z nich, popisu prezentací k teoretické části výuky a závěrem také podkladům pro studenty a učite-le, jenž jsou právě kromě prezentací a ukázkových programů také další podklady a materiá-ly
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with transition of teaching Assembly language from at least 40 years old microcontroller 8051 where assembly language teaching was carried out. The the-sis proposes a newer microcomputer (and newer microcontroller) that is affordable for stu-dents, among other things students can carry controller to their home and work with him. Thesis describes the current solution of the school, complements it with practical examples and proposes solution that could simplify teaching assembly language against current state.
Implementation of sample programs with detailed explanation in some of them, a descripti-on of theoretical presentation part of the curse and in the end of thesis is basis for studens and teachers which are besides of presentation and sample programs also other study mate-rials.
Klíčová slova
Assembler, Jazyk symbolických adres, Arduino, AVR, CISC, RISC
Diplomová práce se věnuje přechodu výuky jazyku symbolických adres z již téměř 40 let starého mikropočítače 8051 na němž byla výuka assembleru na střední škole prováděna. Práce navrhuje novější mikropočítač (a novější mikrokontrolér) jenž je cenově dostupný pro každého studenta mj. z důvodu, aby si sám kontrolér mohl nosit domů a na práci pokračo-vat doma. Práce popisuje aktuální řešení školy, doplňuje jej praktickými příklady a navrhuje řešení, které by výuku assembleru mohlo ještě více zjednodušit oproti stávajícímu stavu.
Dále implementaci ukázkových programů s podrobným vysvětlením u některých z nich, popisu prezentací k teoretické části výuky a závěrem také podkladům pro studenty a učite-le, jenž jsou právě kromě prezentací a ukázkových programů také další podklady a materiá-ly
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with transition of teaching Assembly language from at least 40 years old microcontroller 8051 where assembly language teaching was carried out. The the-sis proposes a newer microcomputer (and newer microcontroller) that is affordable for stu-dents, among other things students can carry controller to their home and work with him. Thesis describes the current solution of the school, complements it with practical examples and proposes solution that could simplify teaching assembly language against current state.
Implementation of sample programs with detailed explanation in some of them, a descripti-on of theoretical presentation part of the curse and in the end of thesis is basis for studens and teachers which are besides of presentation and sample programs also other study mate-rials.
Klíčová slova
Assembler, Jazyk symbolických adres, Arduino, AVR, CISC, RISC
Zpracujte literární rešerši na téma výuky programování mikropočítačů v jazyku symbolických adres.
Navrhněte a sestavte vhodné softwarové i hardwarové prostředky umožňující využití platformy Arduino k výuce programování v jazyku symbolických adres na střední škole.
Implementujte vhodné ukázkové programy v jazyku symbolických adres.
Vytvořte prezentace k teoretické části výuky.
Vypracujte podklady pro studenty a učitele pro praktickou část výuky.
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši na téma výuky programování mikropočítačů v jazyku symbolických adres.
Navrhněte a sestavte vhodné softwarové i hardwarové prostředky umožňující využití platformy Arduino k výuce programování v jazyku symbolických adres na střední škole.
Implementujte vhodné ukázkové programy v jazyku symbolických adres.
Vytvořte prezentace k teoretické části výuky.
Vypracujte podklady pro studenty a učitele pro praktickou část výuky.
Seznam doporučené literatury
BARR, Michael a Anthony J MASSA. Programming embedded systems: with C and GNU development tools. 2nd ed. Sebastopol: O\symbol{39}Reilly, 2006, xxi, 301 s. ISBN 978-0-596-00983-0.
CATSOULIS, John. Designing embedded hardware. 2nd ed. Sebastopol, CA: O\symbol{39}Reilly, 2005, xvi, 377 p. ISBN 0596007558.
MARGOLIS, Michael. Arduino cookbook. 2nd ed. Sebastopol, Calif.: O\symbol{39}Reilly, 2012, xx, 699 p. ISBN 1449313876.
MATOUŠEK, David. Práce s mikrokontroléry ATMEL AVR ATmega16. 1. vyd. Praha: BEN - technická literatura, 2006, 319 s. uC. ISBN 80-730-0174-8.
MAZIDI, Muhammad Ali, Sarmad NAIMI and Sepehr NAIMI. The AVR microcontroller and embedded systems: using Assembly and C. Upper Saddle River, N.J.: Prentice Hall, 2011, xiv, 776 p. ISBN 01-380-0331-9.
PINKER, Jiří. Mikroprocesory a mikropočítače. 1. vyd. Praha: BEN - technická literatura, 2004, 159 s. ISBN 80-7300-110-1.
Seznam doporučené literatury
BARR, Michael a Anthony J MASSA. Programming embedded systems: with C and GNU development tools. 2nd ed. Sebastopol: O\symbol{39}Reilly, 2006, xxi, 301 s. ISBN 978-0-596-00983-0.
CATSOULIS, John. Designing embedded hardware. 2nd ed. Sebastopol, CA: O\symbol{39}Reilly, 2005, xvi, 377 p. ISBN 0596007558.
MARGOLIS, Michael. Arduino cookbook. 2nd ed. Sebastopol, Calif.: O\symbol{39}Reilly, 2012, xx, 699 p. ISBN 1449313876.
MATOUŠEK, David. Práce s mikrokontroléry ATMEL AVR ATmega16. 1. vyd. Praha: BEN - technická literatura, 2006, 319 s. uC. ISBN 80-730-0174-8.
MAZIDI, Muhammad Ali, Sarmad NAIMI and Sepehr NAIMI. The AVR microcontroller and embedded systems: using Assembly and C. Upper Saddle River, N.J.: Prentice Hall, 2011, xiv, 776 p. ISBN 01-380-0331-9.
PINKER, Jiří. Mikroprocesory a mikropočítače. 1. vyd. Praha: BEN - technická literatura, 2004, 159 s. ISBN 80-7300-110-1.
Přílohy volně vložené
Jeden kompaktní disk s přílohami
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student systematicky a smysluplně popsal svoji diplomovou práci. Její zadání, smysl, zvolené metody řešení i dosažené výsledky. Jeho prezentace byla plynulá a logicky navazující. Došlo k praktické ukázce vytvořeného software před komisí. Vedoucí práce podotkl, že nemohl průběžně zasahovat do řešení práce, protože diplomat odevzdal až konečnou verzi. Oponent práce hodnotí zadaní práce jako složité. Rešerši práce hodnotí jako částečně nevhodnou. V práci nachází mnoho slohových, faktických i gramatických chyb. Vzniklé materiály považuje za uspěchané, nedostatečné, a mnohdy i fakticky chybné.
Otázky komise a průběh dalšího jednání:
Pro závěrečné příklady je autorem doporučeno použít jiný typ Arduina. Proč je toto jen zmíněno a nebylo zrealizováno? (Vilímek)
Diplomant na otázku odpovídá: Starší mikropočítač byl vybrán zadavatelskou školou. Tento model nebylo prakticky možné použít z důvodu nedostatku pinů, proto navrhl "větší" typ mikropočítače Arduiono. V tomto nedošlo ke shodě mezi zadavatelem a řešitelem práce.
Na straně 24 je v příkladech uveden pojem akumulátor. Je akumulátor využíván i u ATmega328P, případně co jej nahradilo? (Vilímek)
Proč jste málo konzultoval s vedoucím práce? (Botek) Odpověď: Řešení problémů s nevyhovujícím typem Arduina narušilo dramaticky můj časový rozvrh.
Diplomant: Na práci budu dále pokračovat i před prázdniny.
Jak konkrétně v práci popisujete potřebu "upgrade" použitého mikroprocesoru. (Chramcov)
Komise se usnesla na výsledným stanoviskem: Student úspěšně obhájil svoji práci a dobře zodpověděl všechny kladené otázky. Vysoká odborná a implementační kvalita jeho práce převyšuje nad technickými a gramatickými nedostatky proto komise hodnotí práci jako DOSTATEČNOU.