Cílem této práce bylo vytvořit materiály pro podporu výuky programování platformy Arduino. Byla vypracována rešerše platformy Arduino se zaměřením na výuku, včetně případných alternativ. Pro zjištění reálného využití na středních školách byl rozeslán dotazník učitelům středních škol. V závěru teoretické části jsou popsány vhodné programovací jazyky se zaměřením na programovací jazyk Arduino.
V rámci praktické části práce byly vytvořeny studijní materiály pro výuku programování platformy Arduino. Dílčí kapitoly vypracovaných materiálů odpovídají společným tématům rámcových vzdělávacích programů pro různé obory středních škol. Materiály byly vypracovány ve dvou variantách. Pro učitele a žáky. Jako závěrečná část práce byl vytvořen webový portál, který obsahuje všechny vypracované materiály, včetně prezentací a ukázkových programů řešených v simulátoru Tinkercad. Tento portál by měl sloužit jako ucelený zdroj materiálů potřebných pro výuku.
Anotace v angličtině
Main goal of this work was to create materials to support the teaching of Arduino programming. The Arduino platform has been researched with a focus on teaching, including possible alternatives. A questionnaire was sent out to secondary school teachers to find real use in secondary schools. At the end of the theoretical part are described suitable programming languages with focus on programming language Arduino.
In the practical part of the work, study materials for teaching the Arduino platform were cre-ated. Subchapters of the elaborated materials correspond to the common topics of the Framework Education Programme for various fields of secondary education. The materials were developed in two variants. For teachers and pupils. As a final part of the work was created a web portal, which contains all the elaborated materials, including presentations and sample programs solved in the Tinkercad simulator. This portal should serve as a coherent source of teaching materials.
Cílem této práce bylo vytvořit materiály pro podporu výuky programování platformy Arduino. Byla vypracována rešerše platformy Arduino se zaměřením na výuku, včetně případných alternativ. Pro zjištění reálného využití na středních školách byl rozeslán dotazník učitelům středních škol. V závěru teoretické části jsou popsány vhodné programovací jazyky se zaměřením na programovací jazyk Arduino.
V rámci praktické části práce byly vytvořeny studijní materiály pro výuku programování platformy Arduino. Dílčí kapitoly vypracovaných materiálů odpovídají společným tématům rámcových vzdělávacích programů pro různé obory středních škol. Materiály byly vypracovány ve dvou variantách. Pro učitele a žáky. Jako závěrečná část práce byl vytvořen webový portál, který obsahuje všechny vypracované materiály, včetně prezentací a ukázkových programů řešených v simulátoru Tinkercad. Tento portál by měl sloužit jako ucelený zdroj materiálů potřebných pro výuku.
Anotace v angličtině
Main goal of this work was to create materials to support the teaching of Arduino programming. The Arduino platform has been researched with a focus on teaching, including possible alternatives. A questionnaire was sent out to secondary school teachers to find real use in secondary schools. At the end of the theoretical part are described suitable programming languages with focus on programming language Arduino.
In the practical part of the work, study materials for teaching the Arduino platform were cre-ated. Subchapters of the elaborated materials correspond to the common topics of the Framework Education Programme for various fields of secondary education. The materials were developed in two variants. For teachers and pupils. As a final part of the work was created a web portal, which contains all the elaborated materials, including presentations and sample programs solved in the Tinkercad simulator. This portal should serve as a coherent source of teaching materials.
Zpracujte literární rešerši na téma využití platfromy Arduino pro výuku programování mikropočítačů.
Navrhněte obsah výuky vhodný pro střední školy
Vytvořte výukové prezentace k jednotlivým tématům výuky.
Vypracujte výukové materiály pro studenty a učitele včetně úkolů k procvičení.
Vytvořte webové stránky pro podporu výuky a umístěte tam vytvořené materiály.
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši na téma využití platfromy Arduino pro výuku programování mikropočítačů.
Navrhněte obsah výuky vhodný pro střední školy
Vytvořte výukové prezentace k jednotlivým tématům výuky.
Vypracujte výukové materiály pro studenty a učitele včetně úkolů k procvičení.
Vytvořte webové stránky pro podporu výuky a umístěte tam vytvořené materiály.
Seznam doporučené literatury
BANZI, Massimo. Getting started with Arduino. 2nd ed. Farnham: O\symbol{39}Reilly, 2011. ISBN 9781449309879
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
MARGOLIS, Michael. Arduino cookbook. 2nd ed. Sebastopol, Calif.: O\symbol{39}Reilly, 2012, xx, 699 p. ISBN 1449313876
PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7367-054-2
PINKER, Jiří. Mikroprocesory a mikropočítače. 1. vyd. Praha: BEN - technická literatura, 2004, 159 s. ISBN 80-7300-110-1.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7
Seznam doporučené literatury
BANZI, Massimo. Getting started with Arduino. 2nd ed. Farnham: O\symbol{39}Reilly, 2011. ISBN 9781449309879
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
MARGOLIS, Michael. Arduino cookbook. 2nd ed. Sebastopol, Calif.: O\symbol{39}Reilly, 2012, xx, 699 p. ISBN 1449313876
PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7367-054-2
PINKER, Jiří. Mikroprocesory a mikropočítače. 1. vyd. Praha: BEN - technická literatura, 2004, 159 s. ISBN 80-7300-110-1.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student úspěšně obhajoval svoji diplomovou práci. Výkon jeho obhajoby byl: Vynikající, jen s drobnými chybami. Následně odpověděl na otázky:
K programování Arduina je potřeba poznat a pochopit určité principy z oboru elektroniky a připojených komponent. Je vhodné brát programování Arduina jako alternativu ke klasickému programování hned k prvnímu seznámení se s programováním? (Dolinay)
Jaké výstupy z Rámcových vzdělávacích programů naplníme výukou programování Arduina? (Vilímek)
K programování Arduina je potřeba poznat a pochopit určité principy z oboru elektroniky a připojených komponent. Je vhodné brát programování Arduina jako alternativu ke klasickému programování hned k prvnímu seznámení se s programováním? (Vilímek)