Bakalářská práce je zaměřena na hodnocení kvality života u pacientů s Parkinsonovou nemocí (PN), před hlubokou mozkovou stimulací a po hluboké mozkové stimulaci (Deep Brain Stimulation - DBS). Naším cílem je zhodnotit kvalitu života u pěti pacientů s PN před DBS a 12 měsíců po DBS v rámci kvalitativního výzkumu designem kazuistiky. Výzkum probíhal na Neurologické klinice Fakultní nemocnice Olomouc od roku 2016 do roku 2018. Kvalita života byla hodnocena pomocí standardizovaného dotazníku PDQ-39 (Parkinson´s Disease Questionnaire), a IADL (Instrumental Activities of Daily Living). V rámci posouzení sestrou byly použity i další hodnoticí nástroje (např. ADL, nutriční screening, hodnocení rizika pádů, rizika dekubitů aj.). Z kvalitativního výzkumu vyplývá, že léčba hlubokou mozkovou stimulací má pozitivní vliv na kvalitu života u pacientů s Parkinsonovou nemocí.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused on the evaluation of the quality of life in patients with Parkinson's disease, especially comparison before and after deep brain stimulation (DBS).
Our goal is comparison the quality of life in five patients with Parkinson disease before DBS and 12 months after DBS as part of a case study of qualitative research. The study was conducted at the Neurological Clinic of the University Hospital Olomouc from 2016 to 2018. The quality of life was assessed using a standardized PDQ-39 (Parkinson's Disease Questionnaire), and IADL (Instrumental Activities of Daily Living). By nurse was also used other assessment tools (for example ADL, nutritional screening, risk assessment of falls, risk of decubitus, etc.). Qualitative research suggests that deep brain stimulation has a positive impact on the quality of life in patients with Parkinson´s disease.
Parkinson´s Disease, Deep Brain Stimulation, patient, quality of live, case studies, Parkinson s Disease questionnaire, Instrumental activities of daily living
Rozsah průvodní práce
69 s. (112749 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na hodnocení kvality života u pacientů s Parkinsonovou nemocí (PN), před hlubokou mozkovou stimulací a po hluboké mozkové stimulaci (Deep Brain Stimulation - DBS). Naším cílem je zhodnotit kvalitu života u pěti pacientů s PN před DBS a 12 měsíců po DBS v rámci kvalitativního výzkumu designem kazuistiky. Výzkum probíhal na Neurologické klinice Fakultní nemocnice Olomouc od roku 2016 do roku 2018. Kvalita života byla hodnocena pomocí standardizovaného dotazníku PDQ-39 (Parkinson´s Disease Questionnaire), a IADL (Instrumental Activities of Daily Living). V rámci posouzení sestrou byly použity i další hodnoticí nástroje (např. ADL, nutriční screening, hodnocení rizika pádů, rizika dekubitů aj.). Z kvalitativního výzkumu vyplývá, že léčba hlubokou mozkovou stimulací má pozitivní vliv na kvalitu života u pacientů s Parkinsonovou nemocí.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused on the evaluation of the quality of life in patients with Parkinson's disease, especially comparison before and after deep brain stimulation (DBS).
Our goal is comparison the quality of life in five patients with Parkinson disease before DBS and 12 months after DBS as part of a case study of qualitative research. The study was conducted at the Neurological Clinic of the University Hospital Olomouc from 2016 to 2018. The quality of life was assessed using a standardized PDQ-39 (Parkinson's Disease Questionnaire), and IADL (Instrumental Activities of Daily Living). By nurse was also used other assessment tools (for example ADL, nutritional screening, risk assessment of falls, risk of decubitus, etc.). Qualitative research suggests that deep brain stimulation has a positive impact on the quality of life in patients with Parkinson´s disease.
Parkinson´s Disease, Deep Brain Stimulation, patient, quality of live, case studies, Parkinson s Disease questionnaire, Instrumental activities of daily living
Zásady pro vypracování
Rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti hluboké mozkové stimulace u Parkinsonovy nemoci.
Příprava metodiky výzkumu.
Realizace výzkumu designem kazuistik.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti hluboké mozkové stimulace u Parkinsonovy nemoci.
Příprava metodiky výzkumu.
Realizace výzkumu designem kazuistik.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
AMBLER, Z., J. BEDNAŘÍK, E. RŮŽIČKA a kol. Klinická neurologie-obecná část. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-157-4.
ERWIN, B. a D. R. MONTGOMERY. Deep brain stimulation programming. New York: Oxford, 2010. ISBN 978-0-973852-6.
JENKINSON, C., M. PETERS, M. B. BROMBERG. Quality of life measurement in neurodegenerative and related conditions. New York: Cambridge University Press, 2011. ISBN 978-0-521-82901-4.
MENŠÍKOVÁ, K., M. BAREŠ, P. KAŇOVSKÝ a kol. Atypické parkinsonské syndromy. Praha: Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-223-7.
REKTOR, I. a kol. Parkinsonova nemoc: Doporučené postupy diagnostiky a léčby II. Pozdní stadium. Praha: Galén, 2004. ISBN 80-7262-298-6.
Seznam doporučené literatury
AMBLER, Z., J. BEDNAŘÍK, E. RŮŽIČKA a kol. Klinická neurologie-obecná část. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-157-4.
ERWIN, B. a D. R. MONTGOMERY. Deep brain stimulation programming. New York: Oxford, 2010. ISBN 978-0-973852-6.
JENKINSON, C., M. PETERS, M. B. BROMBERG. Quality of life measurement in neurodegenerative and related conditions. New York: Cambridge University Press, 2011. ISBN 978-0-521-82901-4.
MENŠÍKOVÁ, K., M. BAREŠ, P. KAŇOVSKÝ a kol. Atypické parkinsonské syndromy. Praha: Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-223-7.
REKTOR, I. a kol. Parkinsonova nemoc: Doporučené postupy diagnostiky a léčby II. Pozdní stadium. Praha: Galén, 2004. ISBN 80-7262-298-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila hlavní cíle své práce. Začala teoretickými východisky své práce. Představila metodiku a výsledky výzkumu. Prezentuje bez zaváhání. Na otázky oponeta i vedoucího práce odpovídá velmi dobře s hlubokým vhledem do problematiky. Vedoucí práce navrhla práci na ocenění.
Vedoucí práce měla následující požadavek: "Předveďte nám část videonahrávky" ..studentka doprovodila nahrávku svými osobními zkušenostmi a odborným komentářem.