Bakalářská práce se zaměřuje na bariéry ve vzdělání žen, žijících v okrajové oblasti České republiky, v oblasti Moravských Kopanic a cílem práce je analyzovat bariéry, které mohou ženám v dané oblasti bránit ve vzdělávání. Dále se práce zaměřuje na faktory ovlivňující tyto bariéry.
V teoretické části jsou podrobněji vysvětleny pojmy, které se k tématu vztahují. Praktická část se zabývá podrobnějšímu výzkumu bariér. Výzkum je veden kvalitativní formou pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Bariéry, které z rozhovorů vyplynou, jsou rozčleněny a kódovány podle otevřeného kódování.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis aims to map the barriers in the education of women living in the peripheral region of the Czech Republic in the area of Moravské Kopanice and the aim of the thesis is to analyze the barriers that can prevent women in the given area from learning. Furthermore, the thesis focuses on factors influencing these barriers.
In the theory part of this essay, you can find closely explained terms, connected to this problem. The practical part deals with more detailed research of barriers. The research data is collected through conversations. Barriers found through these conversations are then separated and coded.
Bakalářská práce se zaměřuje na bariéry ve vzdělání žen, žijících v okrajové oblasti České republiky, v oblasti Moravských Kopanic a cílem práce je analyzovat bariéry, které mohou ženám v dané oblasti bránit ve vzdělávání. Dále se práce zaměřuje na faktory ovlivňující tyto bariéry.
V teoretické části jsou podrobněji vysvětleny pojmy, které se k tématu vztahují. Praktická část se zabývá podrobnějšímu výzkumu bariér. Výzkum je veden kvalitativní formou pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Bariéry, které z rozhovorů vyplynou, jsou rozčleněny a kódovány podle otevřeného kódování.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis aims to map the barriers in the education of women living in the peripheral region of the Czech Republic in the area of Moravské Kopanice and the aim of the thesis is to analyze the barriers that can prevent women in the given area from learning. Furthermore, the thesis focuses on factors influencing these barriers.
In the theory part of this essay, you can find closely explained terms, connected to this problem. The practical part deals with more detailed research of barriers. The research data is collected through conversations. Barriers found through these conversations are then separated and coded.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzdělávání dospělých, bariér ve vzdělávání dospělých z hlediska genderu a specifických bariér ve vzdělávání na Moravských Kopanicích.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich zhodnocení a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzdělávání dospělých, bariér ve vzdělávání dospělých z hlediska genderu a specifických bariér ve vzdělávání na Moravských Kopanicích.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich zhodnocení a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTÁK, Jan. Jak vzdělávat dospělé. Praha: Alfa Nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-87197-12-7.
BOČKOVÁ, Věra. Celoživotní vzdělávání výzva nebo povinnost? Olomouc: UP 2000. ISBN 80-244-01550-X.
KALENDA, Jan; KOČVAROVÁ, Ilona. Proměny bariér ke vzdělávání dospělých v České republice: 2005 - 2015. Studia paedagogica, 2017. ISSN 1803-7437.
MILANA, Marcella, John HOLFORD a Vida A MOHORČIČ ŠPOLAR. Adult and lifelong education: global, national and local perspectives. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016, xi, 172. ISBN 978-1-138-64682-7.
PAVLÍK Oldřich, CHALOUPKA, Luboš, KOHOUT, Karel (ed.). Vzdělávání dospělých. Praha: ÚIV, 1997.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
BARTÁK, Jan. Jak vzdělávat dospělé. Praha: Alfa Nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-87197-12-7.
BOČKOVÁ, Věra. Celoživotní vzdělávání výzva nebo povinnost? Olomouc: UP 2000. ISBN 80-244-01550-X.
KALENDA, Jan; KOČVAROVÁ, Ilona. Proměny bariér ke vzdělávání dospělých v České republice: 2005 - 2015. Studia paedagogica, 2017. ISSN 1803-7437.
MILANA, Marcella, John HOLFORD a Vida A MOHORČIČ ŠPOLAR. Adult and lifelong education: global, national and local perspectives. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016, xi, 172. ISBN 978-1-138-64682-7.
PAVLÍK Oldřich, CHALOUPKA, Luboš, KOHOUT, Karel (ed.). Vzdělávání dospělých. Praha: ÚIV, 1997.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická a metodologická východiska práce. Podrobněji prezentovala výzkumná zjištění. Odpověděla na hlavní i vedlejší výzkumné otázky. Uvedla některé překvapivé výroky respondentek. V závěru obhajoby shrnula nejvýznamnější bariéry ve vzdělávání žen.
Studentka vhodně odpověděla na otázku ohledně limitů výzkumu. Členka měla drobnou výhradu k paradigmatickému modelu.