V bakalářské práci se zabýváme problémem, který se týká mezigeneračního učení. Přesněji problémem mezigeneračního učení mezi matkou a dcerou. Bakalářskou práci si rozdělíme do dvou částí - část teoretickou a část praktickou. V první teoretické části se budeme za-bývat rodinou - vymezíme si, co znamená pojem rodina, funkce rodiny, formy rodina a jak by mělo probíhat učení v rodině. Řekneme si něco o generační struktuře rodiny, která sou-visí s mezigeneračním učením. V druhé teoretické části si řekneme něco více o učení, jaké máme druhy učení a zaměříme se také na problém mezigeneračního učení. V praktické části je popsán metodologický postup s výsledky výzkumného šetření, které bylo realizováno na základě rozhovorů s dcerami. Záměrem výzkumu je odpovědět na otázky: Jaký význam má mezigenerační učení? Je mezigenerační učení pro dcery důležité?
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the problem of intergenerational learning. Especially deals with the problem of learning among mother and daughter. We will devide this bachelor thesis into two main parts: Into theoretical part and practical part. In the first theorectical part we will deal with the concept of family - We define what does concept of family mean, the function of the family, the forms of the family and how family learning should look like. We will also talk about generational structure of the family which goes with the intergenerational learning. In the second theoretical part we will talk a little bit more about lear-ning, it's kinds and we will focus on the problem of intergenerational learning. The theoretical part also describes the process with the results of the research which was based on the interviews with daughters. The aim of the research is to answear these questions: What is the meaning of intergenerational learning? Is intergenerational learning imporant for daughters?
Klíčová slova
rodina, učení, mezigenerační učení, vztah, role edukátora
Klíčová slova v angličtině
family, learning, intergenerational learning, relationship, the role of the educator.
Rozsah průvodní práce
89 s. (162 743 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci se zabýváme problémem, který se týká mezigeneračního učení. Přesněji problémem mezigeneračního učení mezi matkou a dcerou. Bakalářskou práci si rozdělíme do dvou částí - část teoretickou a část praktickou. V první teoretické části se budeme za-bývat rodinou - vymezíme si, co znamená pojem rodina, funkce rodiny, formy rodina a jak by mělo probíhat učení v rodině. Řekneme si něco o generační struktuře rodiny, která sou-visí s mezigeneračním učením. V druhé teoretické části si řekneme něco více o učení, jaké máme druhy učení a zaměříme se také na problém mezigeneračního učení. V praktické části je popsán metodologický postup s výsledky výzkumného šetření, které bylo realizováno na základě rozhovorů s dcerami. Záměrem výzkumu je odpovědět na otázky: Jaký význam má mezigenerační učení? Je mezigenerační učení pro dcery důležité?
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the problem of intergenerational learning. Especially deals with the problem of learning among mother and daughter. We will devide this bachelor thesis into two main parts: Into theoretical part and practical part. In the first theorectical part we will deal with the concept of family - We define what does concept of family mean, the function of the family, the forms of the family and how family learning should look like. We will also talk about generational structure of the family which goes with the intergenerational learning. In the second theoretical part we will talk a little bit more about lear-ning, it's kinds and we will focus on the problem of intergenerational learning. The theoretical part also describes the process with the results of the research which was based on the interviews with daughters. The aim of the research is to answear these questions: What is the meaning of intergenerational learning? Is intergenerational learning imporant for daughters?
Klíčová slova
rodina, učení, mezigenerační učení, vztah, role edukátora
Klíčová slova v angličtině
family, learning, intergenerational learning, relationship, the role of the educator.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti mezigeneračního učení a výchovy v rodině.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti mezigeneračního učení a výchovy v rodině.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny. Vyd. 2., upr. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 250 s. Základy sociologie. ISBN 8086429059.
MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. 2., upr. vyd. Ilustroval Vladimír JIRÁNEK. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2008, 323 s. Studijní texty, sv. 38. ISBN 978-80-86429-87-8.
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. Irena Sobotkoová. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. 173 s. ISBN 8071785598.
RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁ. O
mezigeneračním učení. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 212 s. ISBN 978-80-210-5750-0.
LINHART, Josef. Základy psychologie učení. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, 249 s. Učebnice pro vysoké školy.
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny. Vyd. 2., upr. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 250 s. Základy sociologie. ISBN 8086429059.
MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. 2., upr. vyd. Ilustroval Vladimír JIRÁNEK. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2008, 323 s. Studijní texty, sv. 38. ISBN 978-80-86429-87-8.
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. Irena Sobotkoová. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. 173 s. ISBN 8071785598.
RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁ. O
mezigeneračním učení. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 212 s. ISBN 978-80-210-5750-0.
LINHART, Josef. Základy psychologie učení. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, 249 s. Učebnice pro vysoké školy.
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zmínila teoretická východiska práce, podrobněji hovořila o metodologickém postupu. Prezentovala výsledná zjištění výzkumu. Studentka se pokusila odpovědět na otázky vedoucího a oponenta práce, nicméně některé otázky nebyly dostatečně pochopeny. Studetnka uvedla některé další výzkumy v této oblasti.