Bakalářská práce se věnuje odbornému vzdělávání pracovníků veřejných knihoven se zaměřením na Zlínský kraj. V teoretické části, která je východiskem pro empirickou část, jsou vymezeny základní pojmy z oblasti celoživotního učení, profesního vzdělávání a je vysvětlen systém fungování knihoven podle knihovního zákona. Navazující kapitola seznamuje s výkonem regionálních funkcí a podává podrobný přehled odborných vzdělávacích akcí za období od roku 2013 do roku 2017 v daném kraji. Empirická část pak předkládá obraz vzdělávání pracovníků ve veřejných knihovnách Zlínského kraje. Mapuje současnou situaci v oblasti celoživotního vzdělávání knihovníků, především pak jejich vzdělávací potřeby. Závěrečná část přináší shrnutí výsledků průzkumu a nástin možného vývoje dalšího odborného vzdělávání knihovníků.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the professional education of public library staff with the focus on the Zlín Region. In the theoretical part, which is the basis for the empirical part, the basic concepts of lifelong learning, professional education are defined and the system of libraries functioning according to the Library Act is explained. The following chapter deals with the performance of regional functions and provides a detailed overview of vocational training events for the period from 2013 to 2017 in the region. The empirical part then presents an image of the education of workers in the public libraries of the Zlín Region. It maps the current situation in lifelong learning for librarians, especially their educational needs. The final part summarizes the survey results and outlines the possible development of further training for librarians.
Klíčová slova
Celoživotní učení, vzdělávání dospělých, profesní vzdělávání dospělých, veřejné knihovny, vzdělávání knihovníků, regionální funkce knihoven.
Bakalářská práce se věnuje odbornému vzdělávání pracovníků veřejných knihoven se zaměřením na Zlínský kraj. V teoretické části, která je východiskem pro empirickou část, jsou vymezeny základní pojmy z oblasti celoživotního učení, profesního vzdělávání a je vysvětlen systém fungování knihoven podle knihovního zákona. Navazující kapitola seznamuje s výkonem regionálních funkcí a podává podrobný přehled odborných vzdělávacích akcí za období od roku 2013 do roku 2017 v daném kraji. Empirická část pak předkládá obraz vzdělávání pracovníků ve veřejných knihovnách Zlínského kraje. Mapuje současnou situaci v oblasti celoživotního vzdělávání knihovníků, především pak jejich vzdělávací potřeby. Závěrečná část přináší shrnutí výsledků průzkumu a nástin možného vývoje dalšího odborného vzdělávání knihovníků.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the professional education of public library staff with the focus on the Zlín Region. In the theoretical part, which is the basis for the empirical part, the basic concepts of lifelong learning, professional education are defined and the system of libraries functioning according to the Library Act is explained. The following chapter deals with the performance of regional functions and provides a detailed overview of vocational training events for the period from 2013 to 2017 in the region. The empirical part then presents an image of the education of workers in the public libraries of the Zlín Region. It maps the current situation in lifelong learning for librarians, especially their educational needs. The final part summarizes the survey results and outlines the possible development of further training for librarians.
Klíčová slova
Celoživotní učení, vzdělávání dospělých, profesní vzdělávání dospělých, veřejné knihovny, vzdělávání knihovníků, regionální funkce knihoven.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti celoživotního učení, profesního vzdělávání a systému veřejného knihovnictví.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti celoživotního učení, profesního vzdělávání a systému veřejného knihovnictví.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Milan. Andragogika. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014, 176 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4824-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 263 s. Vzdělávání dospělých. ISBN 978-80-7357-738-4.
PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA. Andragogický slovník. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 294 s. ISBN 978-80-247-3960-1.
Služby veřejných knihoven: směrnice IFLA. 2., zcela přeprac. vyd. Editor Christie KOONTZ, editor Barbara GUBBIN. Praha: Národní knihovna České republiky - Knihovnický institut, 2012, 203 s. ISBN 978-80-7050-612-7.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Milan. Andragogika. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014, 176 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4824-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 263 s. Vzdělávání dospělých. ISBN 978-80-7357-738-4.
PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA. Andragogický slovník. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 294 s. ISBN 978-80-247-3960-1.
Služby veřejných knihoven: směrnice IFLA. 2., zcela přeprac. vyd. Editor Christie KOONTZ, editor Barbara GUBBIN. Praha: Národní knihovna České republiky - Knihovnický institut, 2012, 203 s. ISBN 978-80-7050-612-7.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka vhodně vymezila teoretická a metodologická východiska práce. Podrobně popisovala významná výzkumná zjištění. Navrhla konkrétní doporučení do praxe. Předseda komise se doptával na konkrétní formy vzdělávání v prostředí knihoven. Studentka vhodně odpověděla na otázky vedoucího a oponenta práce. Akceptovala drobné námitky uvedené v posudcích práce.