Tato bakalářská práce se věnuje požadavkům v oblasti jazyka a praxe, které si firmy s mezinárodním působením kladou za důraz při obsazování pracovních pozic. Teoretická část se soustředí na klasifikaci a vymezení pojmu obchodní angličtiny v rámci mezinárodního byznysu, jehož nesdílnou součástí jsou všudypřítomné kulturní rozdíly, kterým je taktéž věnovaná pozornost. Praktická část je založena na kvantitativním výzkumu, k jehož realizaci byl vytvořen dotazník, který byl použit pro získání podrobnějších informací z oblasti náboru, vzdělávání and dovedností zaměstnanců v dotazovaných firmách. Tato bakalářská práce může poskytnout společnostem, jejichž byznys je spojený s mezinárodním obchodem, různorodé informace o kulturních odlišnostech napříč světem s ohledem ke komunikaci v anglickém jazyce
Annotation in English
This bachelor thesis deals with the requirements of language and practice when filling vacancies in companies operating on an international level. The theoretical part focuses on the classification and definition of Business English form and cultural differences which are an integral part of international trade. The practical part is based on quantitative research, for which a questionnaire was created and used for obtaining more detail information regarding employee recruitment, their skills and training in the interviewed companies. This bachelor thesis can provide companies, whose business is focused on international trade, with information about cultural differences across the world with regard to communication in English.
Keywords
kulturní rozdíly, byznys angličtina, pohovor, druhý jazyk, vzdělávání zaměstnanců
Keywords in English
cultural differences, Business English, interview, second language, employee education
Length of the covering note
55 p. (67 000 characters)
Language
AN
Annotation
Tato bakalářská práce se věnuje požadavkům v oblasti jazyka a praxe, které si firmy s mezinárodním působením kladou za důraz při obsazování pracovních pozic. Teoretická část se soustředí na klasifikaci a vymezení pojmu obchodní angličtiny v rámci mezinárodního byznysu, jehož nesdílnou součástí jsou všudypřítomné kulturní rozdíly, kterým je taktéž věnovaná pozornost. Praktická část je založena na kvantitativním výzkumu, k jehož realizaci byl vytvořen dotazník, který byl použit pro získání podrobnějších informací z oblasti náboru, vzdělávání and dovedností zaměstnanců v dotazovaných firmách. Tato bakalářská práce může poskytnout společnostem, jejichž byznys je spojený s mezinárodním obchodem, různorodé informace o kulturních odlišnostech napříč světem s ohledem ke komunikaci v anglickém jazyce
Annotation in English
This bachelor thesis deals with the requirements of language and practice when filling vacancies in companies operating on an international level. The theoretical part focuses on the classification and definition of Business English form and cultural differences which are an integral part of international trade. The practical part is based on quantitative research, for which a questionnaire was created and used for obtaining more detail information regarding employee recruitment, their skills and training in the interviewed companies. This bachelor thesis can provide companies, whose business is focused on international trade, with information about cultural differences across the world with regard to communication in English.
Keywords
kulturní rozdíly, byznys angličtina, pohovor, druhý jazyk, vzdělávání zaměstnanců
Keywords in English
cultural differences, Business English, interview, second language, employee education
Research Plan
Shromáždění materiálů k tématu
Studium odborné literatury
Formulace cílů práce
Realizace kvantitativního šetření prostřednictvím dotazníku
Shrnutí výsledků analýzy, formulace závěrů
Research Plan
Shromáždění materiálů k tématu
Studium odborné literatury
Formulace cílů práce
Realizace kvantitativního šetření prostřednictvím dotazníku
Shrnutí výsledků analýzy, formulace závěrů
Recommended resources
Cohen, L., Manion, L., and Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. London: Routledge.
Dörnyei, Z. (2007). Research Methods in Applied Linguistics: Quantitative, Qualitative, and Mixed Methodologies. Oxford: Oxford University Press.
Dornyei, Z., and Ryan, S. (2015). The Psychology of the Language Learner Revisited. London: Routledge.
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. 2. rozš. české vyd. Translated by Vladimír Jůva and Vendula Hlavatá. Brno: Paido.
Veteška, J., and Tureckiová, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. 1. Vyd. Prague: Grada.
Recommended resources
Cohen, L., Manion, L., and Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. London: Routledge.
Dörnyei, Z. (2007). Research Methods in Applied Linguistics: Quantitative, Qualitative, and Mixed Methodologies. Oxford: Oxford University Press.
Dornyei, Z., and Ryan, S. (2015). The Psychology of the Language Learner Revisited. London: Routledge.
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. 2. rozš. české vyd. Translated by Vladimír Jůva and Vendula Hlavatá. Brno: Paido.
Veteška, J., and Tureckiová, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. 1. Vyd. Prague: Grada.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Student představil svou bakalářskou práci. Po přečtení posudků členové komise položili následující otázky:
Which of the three methods you mention in your thesis (i.e. interview in English, written test or reading and translating texts) do you consider to be the best method to test knowledge of the English language for communicating in business and commercial contexts?
Explain the discrepancy between the numbers concerning the questionnaire return in methodological and results sections.
I have been shocked about your findings regarding literature. You asked employers or firms to give their opinion whether literature is important or not?
So you asked people who have never read a word in English if they consider literature important or not?
I have my doubts whether you get answers that are not predictable.