Předmětem této práce je prozkoumat téma Stáří a přípravy na stáří, přičemž se budeme snažit porozumět pohledu a vnímání tématu studentkami oboru Sociální pedagogika na Fakultě humanitních studií ve Zlíně. V první kapitole je pozornost věnována vymezení pojmů jako je sociální pedagogika, gerontologie a ageismus a zjištění vzájemných vazeb mezi těmito pojmy. Následně je rozebíráno stárnutí a stáří, společně s aspekty, které jsou s těmito fenomény úzce propojeny. Práce pokračuje tématem přípravy na stáří pojaté z dlouhodobého hlediska. Práce je zaměřena na percepci stáří a stárnutí u studentek sociální pedagogiky. Dále zkoumá smýšlení participantek o diskriminaci seniorů, jak se připravují na stáří a jaká je podle jejich názoru provázanost sociální pedagogiky s fenoménem stáří.
Anotace v angličtině
Preparation for old age, while trying to understand the point of view and perception of the topic by the female students of social pedagogy at the Faculty of Humanities in Zlín. In the first chapter attention is paid to the definition of terms such as social pedagogy, geron-tology and ageism, also the connection between those terms is examined. Subsequently, aging and old age are discussed, along with aspects that are closely linked to these phe-nomena. The thesis continues with the topic of preparation for old age from a long term perspective. The thesis is focused on the perception of old age and aging in social peda-gogy female students. Furthermore, the thesis examines female participants' thinking about discrimination of seniors, how they prepare for old age and what is in their opinion the interconnection of social pedagogy with the phenomenon of old age.
Klíčová slova
stáří, stárnutí, příprava na stáří, ženy, sociální pedagogika, ageismus, kvalitativní výzkum, studentky
Klíčová slova v angličtině
age, aging, preparation for old age, womens, social pedagogy, ageismus, quality research, students
Rozsah průvodní práce
63 s. (116 616)
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem této práce je prozkoumat téma Stáří a přípravy na stáří, přičemž se budeme snažit porozumět pohledu a vnímání tématu studentkami oboru Sociální pedagogika na Fakultě humanitních studií ve Zlíně. V první kapitole je pozornost věnována vymezení pojmů jako je sociální pedagogika, gerontologie a ageismus a zjištění vzájemných vazeb mezi těmito pojmy. Následně je rozebíráno stárnutí a stáří, společně s aspekty, které jsou s těmito fenomény úzce propojeny. Práce pokračuje tématem přípravy na stáří pojaté z dlouhodobého hlediska. Práce je zaměřena na percepci stáří a stárnutí u studentek sociální pedagogiky. Dále zkoumá smýšlení participantek o diskriminaci seniorů, jak se připravují na stáří a jaká je podle jejich názoru provázanost sociální pedagogiky s fenoménem stáří.
Anotace v angličtině
Preparation for old age, while trying to understand the point of view and perception of the topic by the female students of social pedagogy at the Faculty of Humanities in Zlín. In the first chapter attention is paid to the definition of terms such as social pedagogy, geron-tology and ageism, also the connection between those terms is examined. Subsequently, aging and old age are discussed, along with aspects that are closely linked to these phe-nomena. The thesis continues with the topic of preparation for old age from a long term perspective. The thesis is focused on the perception of old age and aging in social peda-gogy female students. Furthermore, the thesis examines female participants' thinking about discrimination of seniors, how they prepare for old age and what is in their opinion the interconnection of social pedagogy with the phenomenon of old age.
Klíčová slova
stáří, stárnutí, příprava na stáří, ženy, sociální pedagogika, ageismus, kvalitativní výzkum, studentky
Klíčová slova v angličtině
age, aging, preparation for old age, womens, social pedagogy, ageismus, quality research, students
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, ageismu, genderových stereotypů a aktivního stárnutí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, ageismu, genderových stereotypů a aktivního stárnutí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DIENSTBIER, Zdeněk. Průvodce stárnutím aneb jak ho oddálit. Vyd. 2. Praha: Radix, 2012. ISBN 978-80-87573-01-3.
HENNEZEL, Marie. The Art of Growing Old: Aging with Grace. New York: Viking, 2012. ISBN 978-067-0023-455.
SAK, Petr a Karolína KOLESÁROVÁ. Sociologie stáří a seniorů. Praha: Grada, 2012. Sociologie (Grada). ISBN 978-80-247-3850-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VETEŠKA, Jaroslav. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. 2. doplněné a rozšířené vydání. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. Česká a slovenská andragogika. ISBN 978-80-905460-7-3.
Seznam doporučené literatury
DIENSTBIER, Zdeněk. Průvodce stárnutím aneb jak ho oddálit. Vyd. 2. Praha: Radix, 2012. ISBN 978-80-87573-01-3.
HENNEZEL, Marie. The Art of Growing Old: Aging with Grace. New York: Viking, 2012. ISBN 978-067-0023-455.
SAK, Petr a Karolína KOLESÁROVÁ. Sociologie stáří a seniorů. Praha: Grada, 2012. Sociologie (Grada). ISBN 978-80-247-3850-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VETEŠKA, Jaroslav. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. 2. doplněné a rozšířené vydání. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. Česká a slovenská andragogika. ISBN 978-80-905460-7-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, teoretická východiska i design výzkumného šetření.
Uvedla nejdůležitější výsledky výzkumu.
Odpověděla na otázky uvedené v posudcích bakalářské práce.