Bakalářská práce se zabývá chováním dospívajících ve virtuálním prostoru, resp. na sociálních sítích. Teoretická část se věnuje charakteristice období dospívání, poskytuje základní přehled a charakteristiku nejrozšířenějších sociálních sítí a mapuje možná rizika spojená s jejich užíváním. Praktická část se zabývá způsobem trávení času dospívajících ve virtuálním prostředí. Cílem této části je zjistit, zda se žáci 7.až 9. tříd vybraných základních škol chovají na sociálních sítích rizikově, především s ohledem na množství času tráveného na sociálních sítích, navazování kontaktů s cizími lidmi a uvádění osobních údajů. Jako výzkumná metoda je použito dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the behavior of adolescents in the virtual space, respectively on social networks. The theoretical part provides the characteristics of adolescence and a basic overview and characteristics of the most widespread social networks and maps possi-ble risks associated with their use. The practical part deals with the way of spending time of adolescents in the virtual environment. The aim of this part is to find out whether pupils of 7th to 9th classes of selected primary schools behave risky on social networks, especially regarding the amount of time spent on social networks, establishing contacts with strangers and putting personal data. The questionnaire survey is used as a research method.
Klíčová slova
Dospívání, rizikové chování, sociální sítě, internet
Klíčová slova v angličtině
Adolescence, Risk Behavior, Social Networks, Internet
Rozsah průvodní práce
61 s. (60 902 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá chováním dospívajících ve virtuálním prostoru, resp. na sociálních sítích. Teoretická část se věnuje charakteristice období dospívání, poskytuje základní přehled a charakteristiku nejrozšířenějších sociálních sítí a mapuje možná rizika spojená s jejich užíváním. Praktická část se zabývá způsobem trávení času dospívajících ve virtuálním prostředí. Cílem této části je zjistit, zda se žáci 7.až 9. tříd vybraných základních škol chovají na sociálních sítích rizikově, především s ohledem na množství času tráveného na sociálních sítích, navazování kontaktů s cizími lidmi a uvádění osobních údajů. Jako výzkumná metoda je použito dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the behavior of adolescents in the virtual space, respectively on social networks. The theoretical part provides the characteristics of adolescence and a basic overview and characteristics of the most widespread social networks and maps possi-ble risks associated with their use. The practical part deals with the way of spending time of adolescents in the virtual environment. The aim of this part is to find out whether pupils of 7th to 9th classes of selected primary schools behave risky on social networks, especially regarding the amount of time spent on social networks, establishing contacts with strangers and putting personal data. The questionnaire survey is used as a research method.
Klíčová slova
Dospívání, rizikové chování, sociální sítě, internet
Klíčová slova v angličtině
Adolescence, Risk Behavior, Social Networks, Internet
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti dospívání, rizikového chování a komunikace na sociálních sítích.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti dospívání, rizikového chování a komunikace na sociálních sítích.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DOLEJŠ, Martin. Efektivní včasná diagnostika rizikového chování u adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-224-2642-6.
ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 9778-80-251-3804-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3.
PAVLÍČEK, Antonín. Nová média a sociální sítě. Praha: Oeconomica, 2010. ISBN 978-80-245-1742-1.
VAŠUTOVÁ, Maria a Michal PANÁČEK. Mezi dětstvím a dospělostí: vybrané kapitoly z psychologie adolescence. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-125-1.
Seznam doporučené literatury
DOLEJŠ, Martin. Efektivní včasná diagnostika rizikového chování u adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-224-2642-6.
ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 9778-80-251-3804-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3.
PAVLÍČEK, Antonín. Nová média a sociální sítě. Praha: Oeconomica, 2010. ISBN 978-80-245-1742-1.
VAŠUTOVÁ, Maria a Michal PANÁČEK. Mezi dětstvím a dospělostí: vybrané kapitoly z psychologie adolescence. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-125-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce zmínila teoretická a metodologická východiska práce. Podrobněji prezentovala výsledná zjištění, komentovala je pomocí grafů. Odpověděla na výzkumné otázky a celý výzkum bodově shrnula. Členka komise měla drobnou námitku v rámci interpretací výsledku výzkumu. Členka komise postrádala definici sociální sítě v teoretické části. Studentka výtku akceptovala.