Tato bakalářská práce se zabývá analýzou úkolů a achievementů ve hře World of Warcraft: Wrath of the Lich King. Teoretická část popisuje důležité lingvistické metody a termíny použité v praktické části a zároveň vysvětluje herní termíny, které jsou klíčové pro pochopení a následnou analýzu ve druhé části této bakalářské práce. Příběh a historie hry jsou stručně nastíněny pro lepší pochopení kontextu úkolů a achievementů. Praktická část poté zkoumá tyto úkoly a achievementy a vyhodnocuje, kde se popkulturní odkazy, slovní hříčky a odkazy na jiná díla nachází.
Annotation in English
This bachelor's thesis deals with the analysis of quests and achievements in the game World of Warcraft: Wrath of the Lich King. The theoretical part focuses on the description of important linguistic methods and terms used in the practical part as well as on the definition of in-game terms that are crucial in the understanding of the following analysis in the second part of the thesis. The story and the history of the game are briefly outlined to better understand the context of the quests and achievements. The practical part then examines these quests and achievements and evaluates where pop-culture references, puns and links to other works lie.
Keywords
diskurzivní analýza, Blizzard Entertainment, World of Warcraft, Wrath of the Lich King, úkol, achievement, slovní hříčka, popkulturní odkaz, intertextualita
Keywords in English
discourse analysis, Blizzard Entertainment, World of Warcraft, Wrath of the Lich King, quest, achievement, pun, pop-culture reference, intertextuality
Length of the covering note
63
Language
AN
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou úkolů a achievementů ve hře World of Warcraft: Wrath of the Lich King. Teoretická část popisuje důležité lingvistické metody a termíny použité v praktické části a zároveň vysvětluje herní termíny, které jsou klíčové pro pochopení a následnou analýzu ve druhé části této bakalářské práce. Příběh a historie hry jsou stručně nastíněny pro lepší pochopení kontextu úkolů a achievementů. Praktická část poté zkoumá tyto úkoly a achievementy a vyhodnocuje, kde se popkulturní odkazy, slovní hříčky a odkazy na jiná díla nachází.
Annotation in English
This bachelor's thesis deals with the analysis of quests and achievements in the game World of Warcraft: Wrath of the Lich King. The theoretical part focuses on the description of important linguistic methods and terms used in the practical part as well as on the definition of in-game terms that are crucial in the understanding of the following analysis in the second part of the thesis. The story and the history of the game are briefly outlined to better understand the context of the quests and achievements. The practical part then examines these quests and achievements and evaluates where pop-culture references, puns and links to other works lie.
Keywords
diskurzivní analýza, Blizzard Entertainment, World of Warcraft, Wrath of the Lich King, úkol, achievement, slovní hříčka, popkulturní odkaz, intertextualita
Keywords in English
discourse analysis, Blizzard Entertainment, World of Warcraft, Wrath of the Lich King, quest, achievement, pun, pop-culture reference, intertextuality
Research Plan
Shromáždění odborné literatury
Studium literatury a formulace cílů práce
Sběr výzkumného materiálu
Analýza vybraných úkolů a achievementů
Popis zjištění a formulace závěru
Research Plan
Shromáždění odborné literatury
Studium literatury a formulace cílů práce
Sběr výzkumného materiálu
Analýza vybraných úkolů a achievementů
Popis zjištění a formulace závěru
Crystal, David. 2003. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press.
Herbst, Thomas. 2010. English Linguistics: A Coursebook for Students of English. Berlin: De Gruyter Mouton.
Mattiello, Elisa. 2008. An Introduction to English Slang: A Description of Its Morphology, Semantics and Sociology. Milano: Polimetrica.
Pollack, John. 2012. The Pun Also Rises: How the Humble Pun Revolutionized Language, Changed History, and Made Wordplay More than Some Antics. New York: Penguin.
Crystal, David. 2003. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press.
Herbst, Thomas. 2010. English Linguistics: A Coursebook for Students of English. Berlin: De Gruyter Mouton.
Mattiello, Elisa. 2008. An Introduction to English Slang: A Description of Its Morphology, Semantics and Sociology. Milano: Polimetrica.
Pollack, John. 2012. The Pun Also Rises: How the Humble Pun Revolutionized Language, Changed History, and Made Wordplay More than Some Antics. New York: Penguin.
Enclosed appendices
1 CD
Appendices bound in thesis
illustrations, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Student představil svou bakalářskou práci. Po přečtení posudků členové komise položili následující otázky:
What seem to be the main sources of pop-cultural references and intertextuality for Blizzard?
How does intertextuality and pop-culture references correlate?
Aren't pop-culture references elements of intertextuality?
What is intertextuality?
What do we mean by text?
What is pop-culture?
What is practical application of the results?
Do players read quests?
Why should we use intertextuality and pop-culture references in quests?