Bakalářská práce je zaměřena na hodnocení kvality služeb nestátního neziskového nízkoprahového zařízení pro děti a mládež R-Ego, z. s. ve Slavičíně. Cílem práce je zjistit kvalitu služby na základě hodnocení uživatelů pomocí kvalitativní metody polostrukturovaného rozhovoru a analýzy dokumentů.
Teoretická část vymezuje pojem nízkoprahového zařízení pro děti a mládež obecně, ale také v rámci české legislativy a historie. Dále představuje nabídku, etický kodex, standardy kvality a samotnou cílovou skupinu nízkoprahových zařízení.
Závěrečná kapitola teoretické části je věnována vybranému nízkoprahovému zařízení pro děti a mládež, kterým se zabývá i celá praktická část. Obsahem je představení tohoto zařízení, jeho činnost na úseku programů specifické primární prevence rizikového chování a poskytování služby sociální prevence nízkoprahového zařízení pro děti a mládež.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the evaluation of the quality of services of the non-governmental low-threshold facility for children and youth R-Ego situated in Slavičín. The aim of this work is to find out the quality of service based on the evaluation of users using the qualitative method of semi-structured interview and document analysis.
The theoretical part defines the concept of a low-threshold facility for children and youth in general, but also within the framework of the Czech legislation and history. Furthermore, it introduces an offer, a code of ethics, quality standards and a target group of low-threshold facilities.
The final chapter of the theoretical part is devoted to a selected low-threshold facility for children and youth, which is dealt with in the whole practical part. The content of this device is its activity, its activities in the area of programs of specific primary prevention of risky behavior and provision of social prevention services for low-threshold facilities for children and youth.
Klíčová slova
nízkoprahové zařízení, sociální služba, nepříznivá sociální situace, cílová skupina, specifická primární prevence, hodnocení kvality, rizikové projevy chování
Klíčová slova v angličtině
low threshold facility, social service, unfavorable social situation, target group, specific primary prevention, evaluation qualitative method, risky behavior
Rozsah průvodní práce
69 s. (112 805 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na hodnocení kvality služeb nestátního neziskového nízkoprahového zařízení pro děti a mládež R-Ego, z. s. ve Slavičíně. Cílem práce je zjistit kvalitu služby na základě hodnocení uživatelů pomocí kvalitativní metody polostrukturovaného rozhovoru a analýzy dokumentů.
Teoretická část vymezuje pojem nízkoprahového zařízení pro děti a mládež obecně, ale také v rámci české legislativy a historie. Dále představuje nabídku, etický kodex, standardy kvality a samotnou cílovou skupinu nízkoprahových zařízení.
Závěrečná kapitola teoretické části je věnována vybranému nízkoprahovému zařízení pro děti a mládež, kterým se zabývá i celá praktická část. Obsahem je představení tohoto zařízení, jeho činnost na úseku programů specifické primární prevence rizikového chování a poskytování služby sociální prevence nízkoprahového zařízení pro děti a mládež.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the evaluation of the quality of services of the non-governmental low-threshold facility for children and youth R-Ego situated in Slavičín. The aim of this work is to find out the quality of service based on the evaluation of users using the qualitative method of semi-structured interview and document analysis.
The theoretical part defines the concept of a low-threshold facility for children and youth in general, but also within the framework of the Czech legislation and history. Furthermore, it introduces an offer, a code of ethics, quality standards and a target group of low-threshold facilities.
The final chapter of the theoretical part is devoted to a selected low-threshold facility for children and youth, which is dealt with in the whole practical part. The content of this device is its activity, its activities in the area of programs of specific primary prevention of risky behavior and provision of social prevention services for low-threshold facilities for children and youth.
Klíčová slova
nízkoprahové zařízení, sociální služba, nepříznivá sociální situace, cílová skupina, specifická primární prevence, hodnocení kvality, rizikové projevy chování
Klíčová slova v angličtině
low threshold facility, social service, unfavorable social situation, target group, specific primary prevention, evaluation qualitative method, risky behavior
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti kvality sociálních služeb, nízkoprahových zařízení a mimoškolní výchovné činnosti s dětmi a mládeží.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů a analýzy dokumentů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti kvality sociálních služeb, nízkoprahových zařízení a mimoškolní výchovné činnosti s dětmi a mládeží.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů a analýzy dokumentů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
STRAUSS, Anselm L a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN. ISBN 80-85834-60-x.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Vydání třetí. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1154-9.
KLÍMA, Petr, ed. Kontaktní práce: antologie textů České asociace streetwork. 2. vyd. [Praha: Česká asociace streetwork, 2009]. ISBN 978-80-254-4001-8.
NEČASOVÁ, Mirka. Úvod do filozofie a etiky v sociální práci. Brno: Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2673-1.
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
STRAUSS, Anselm L a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN. ISBN 80-85834-60-x.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Vydání třetí. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1154-9.
KLÍMA, Petr, ed. Kontaktní práce: antologie textů České asociace streetwork. 2. vyd. [Praha: Česká asociace streetwork, 2009]. ISBN 978-80-254-4001-8.
NEČASOVÁ, Mirka. Úvod do filozofie a etiky v sociální práci. Brno: Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2673-1.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně stručně popsala teoretická východiska práce. Studentka se dále zaměřila na popis praktické části práce - uvedeny byly výzkumné otázky, výzkumné cíle, výzkumný soubor a technika sběru dat. Studentka popsala analýzu získaných dat. Dále popisovala výsledky výzkumného šetření a závěry práce. Studentka zodpověděla otázky z posudků, k obhajobě byla adekvátně připravená. Členové komise se doptávali na možnost využití kvantitativního výzkumu, ocenili prezentaci.