Cílem této práce je popsat prototypický obraz České republiky a srovnat jej s obrazem České republiky v anglofonních masmediích. V teoretické části byly definovány pojmy stereotyp, prototyp a pojmová metafora. Poté byla provedena analýza dané země. Bylo zjištěno, že Česko zpravidla nemá jednu identitu. Češi jsou nezávislí a neochotní spolupracovat, pijí hodně alkoholu a kouří, zároveň připomínají Švejka. V praktické části bylo zjištěno, že nejčastěji zobrazenými osobami jsou Andrej Babiš a Miloš Zeman. Nejfrekventovanější témata zahrnují politické novinky, jídlo, alkohol, uzavřenou a kutilskou povahu Čechů a dopravu. Následující pojmové metafory popisují Českou republiku: Česko je bojiště a neprozkoumaná země. Miloš Zeman se po srovnání jeví jako prototyp Čecha, Andrej Babiš nikoliv. Byla potvrzena dvojí identita, neochota spolupracovat, nadměrné užívání alkoholu a cigaret a kutilská povaha.
Anotace v angličtině
The aim of this paper is to analyze the prototypical image of the Czech Republic and to compare it to the image presented in Anglophone mass media. The thesis discusses the terms stereotype, prototype and conceptual metaphor. An analysis of the country found out that typically Czechs lack a single identity, are independent and refuse to cooperate. They also drink a lot of alcohol and smoke. Lastly, a fictitious character "Švejk" embodies the typical Czech. Analysis of Anglophone media showed that Andrej Babiš and Miloš Zeman are the most commonly represented Czechs. The most popular topics are politics, food, alcohol, closed nature, do-it-your-self mentality and transport. The following conceptual metaphors describe the country - CZECH REPUBLIC IS A BATTLEFIELD and UNEXPLORED LAND. The comparative analysis found out that Miloš Zeman comes close to the prototypical image of a Czech, while Andrej Babiš does not. The lack of one identity, unwillingness to cooperate, the abundance of alcohol and tobacco consumption and the do-it-yourself mentality were confirmed.
Klíčová slova
stereotyp, prototyp, pojmová metafora, masmédia, Česká republika, sociální aktér
Klíčová slova v angličtině
stereotype, prototype, conceptual metaphor, mass media, the Czech Republic, social actor
Rozsah průvodní práce
59 s. (64 086 znaků).
Jazyk
AN
Anotace
Cílem této práce je popsat prototypický obraz České republiky a srovnat jej s obrazem České republiky v anglofonních masmediích. V teoretické části byly definovány pojmy stereotyp, prototyp a pojmová metafora. Poté byla provedena analýza dané země. Bylo zjištěno, že Česko zpravidla nemá jednu identitu. Češi jsou nezávislí a neochotní spolupracovat, pijí hodně alkoholu a kouří, zároveň připomínají Švejka. V praktické části bylo zjištěno, že nejčastěji zobrazenými osobami jsou Andrej Babiš a Miloš Zeman. Nejfrekventovanější témata zahrnují politické novinky, jídlo, alkohol, uzavřenou a kutilskou povahu Čechů a dopravu. Následující pojmové metafory popisují Českou republiku: Česko je bojiště a neprozkoumaná země. Miloš Zeman se po srovnání jeví jako prototyp Čecha, Andrej Babiš nikoliv. Byla potvrzena dvojí identita, neochota spolupracovat, nadměrné užívání alkoholu a cigaret a kutilská povaha.
Anotace v angličtině
The aim of this paper is to analyze the prototypical image of the Czech Republic and to compare it to the image presented in Anglophone mass media. The thesis discusses the terms stereotype, prototype and conceptual metaphor. An analysis of the country found out that typically Czechs lack a single identity, are independent and refuse to cooperate. They also drink a lot of alcohol and smoke. Lastly, a fictitious character "Švejk" embodies the typical Czech. Analysis of Anglophone media showed that Andrej Babiš and Miloš Zeman are the most commonly represented Czechs. The most popular topics are politics, food, alcohol, closed nature, do-it-your-self mentality and transport. The following conceptual metaphors describe the country - CZECH REPUBLIC IS A BATTLEFIELD and UNEXPLORED LAND. The comparative analysis found out that Miloš Zeman comes close to the prototypical image of a Czech, while Andrej Babiš does not. The lack of one identity, unwillingness to cooperate, the abundance of alcohol and tobacco consumption and the do-it-yourself mentality were confirmed.
Klíčová slova
stereotyp, prototyp, pojmová metafora, masmédia, Česká republika, sociální aktér
Klíčová slova v angličtině
stereotype, prototype, conceptual metaphor, mass media, the Czech Republic, social actor
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury
Teoretické zpracování tématu
Formulace cílů práce
Analýza obrazu České republiky v zahraničních masmédiích
Vyvození a formulace závěrů práce
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury
Teoretické zpracování tématu
Formulace cílů práce
Analýza obrazu České republiky v zahraničních masmédiích
Vyvození a formulace závěrů práce
Seznam doporučené literatury
Kövecses, Zoltán. 2010. Metaphor: A Practical Introduction. Oxford: Oxford University Press.
Lakoff, George, and Mark Johnson. 2003. Metaphors We Live By. Chicago: University of Chicago Press.
Rosenleaf-Ritter, Nicole. 2006. Czech Republic - Culture Smart! The Essential Guide to Customs and Culture. London: Kuperard.
Stangor, Charles. 2016. "The Study of Stereotyping, Prejudice, and Discrimination within Social Psychology: A Quick History of Theory and Research." In Handbook of Prejudice, Stereotyping, and Discrimination, edited by Todd D. Nelson, 1-12. New York: Taylor & Francis.
Tarasheva, Elena. 2014. The Image of a Country Created by International Media: The Case of Bulgaria. Cambridge: Cambridge Scholars.
Seznam doporučené literatury
Kövecses, Zoltán. 2010. Metaphor: A Practical Introduction. Oxford: Oxford University Press.
Lakoff, George, and Mark Johnson. 2003. Metaphors We Live By. Chicago: University of Chicago Press.
Rosenleaf-Ritter, Nicole. 2006. Czech Republic - Culture Smart! The Essential Guide to Customs and Culture. London: Kuperard.
Stangor, Charles. 2016. "The Study of Stereotyping, Prejudice, and Discrimination within Social Psychology: A Quick History of Theory and Research." In Handbook of Prejudice, Stereotyping, and Discrimination, edited by Todd D. Nelson, 1-12. New York: Taylor & Francis.
Tarasheva, Elena. 2014. The Image of a Country Created by International Media: The Case of Bulgaria. Cambridge: Cambridge Scholars.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil svou bakalářskou práci. Po přečtení posudků členové komise položili následující otázky:
You did analysis of Babis and Zeman representation only in British media. Would the representation be different for American media?
Why did you use blogs/vlogs during your analysis and not just newspaper articles?
Are opinions upon the Czechs/Czech Republic different if presented by the Czechs and by non-natives? If yes, in what?
Why didn't you mention more current sources than Lippmann, e. g. Marshall McLuhan?