Bakalářská práce se zabývá adaptací dětí na školní prostředí. Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části popisuji mladší školní věk dítěte, možný výběr škol (tradiční a alternativní školy) a proces adaptace dětí na školní prostředí. Práce se zaměřuje na faktory ovlivňující adaptaci dítěte, věnuje se vlivu rodiny, školy, třídy a také významu učitele. Praktická část popisuje výsledky kvalitativního výzkumu. Kvalitativní výzkum byl realizován prostřednictvím rozhovorů s učitelkami veřejné a soukromé školy. Podkladem pro výzkum je jejich zkušenost s adaptačním stupněm (předškoličkou). Jejich pohledem je zkoumán význam adaptačního stupně (předškoličky) v procesu adaptace dítěte na školní prostředí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with adaptation of the children to the school environment. The thesis is divided into two parts. The theoretical part describes the younger-school-age, the possible selection of the schools (the traditional schools and the alternative chools) and the process of the adaptation to the school environment. The thesis focuses on factor influencing the child´s adaptation, it deals with the influence of the family, the influence of the school and the class team and also it deals with the importance of the teacher.
The practical part describes the results of the qualitative oriented research. The qualitative oriented research was realized through the interviews with the public school teachers and the private school teachers. The bases for research is their experience with an adaptation stage (pre-chool). From their point of view is the importance of the adaptation stage (pre-school) in the process of the adaptation to the school environment explored.
Klíčová slova
adaptace, mladší školní věk, školní prostředí
Klíčová slova v angličtině
adaptation, younger-school-age, school environment
Rozsah průvodní práce
46 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá adaptací dětí na školní prostředí. Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části popisuji mladší školní věk dítěte, možný výběr škol (tradiční a alternativní školy) a proces adaptace dětí na školní prostředí. Práce se zaměřuje na faktory ovlivňující adaptaci dítěte, věnuje se vlivu rodiny, školy, třídy a také významu učitele. Praktická část popisuje výsledky kvalitativního výzkumu. Kvalitativní výzkum byl realizován prostřednictvím rozhovorů s učitelkami veřejné a soukromé školy. Podkladem pro výzkum je jejich zkušenost s adaptačním stupněm (předškoličkou). Jejich pohledem je zkoumán význam adaptačního stupně (předškoličky) v procesu adaptace dítěte na školní prostředí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with adaptation of the children to the school environment. The thesis is divided into two parts. The theoretical part describes the younger-school-age, the possible selection of the schools (the traditional schools and the alternative chools) and the process of the adaptation to the school environment. The thesis focuses on factor influencing the child´s adaptation, it deals with the influence of the family, the influence of the school and the class team and also it deals with the importance of the teacher.
The practical part describes the results of the qualitative oriented research. The qualitative oriented research was realized through the interviews with the public school teachers and the private school teachers. The bases for research is their experience with an adaptation stage (pre-chool). From their point of view is the importance of the adaptation stage (pre-school) in the process of the adaptation to the school environment explored.
Klíčová slova
adaptace, mladší školní věk, školní prostředí
Klíčová slova v angličtině
adaptation, younger-school-age, school environment
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie z oblasti adaptace na školní prostředí a snoezelen jako podpory adaptace na školní prostředí.
Zpracování výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie z oblasti adaptace na školní prostředí a snoezelen jako podpory adaptace na školní prostředí.
Zpracování výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
Susan Kovalikova. Integrovaná tematická výuka. Vydavatelství Spirála Kroměříž, 1995.
Robert Čapek. Moderní didaktika, lexikon výukových a hodnotících metod. Grada Publishing, a.s., 2015.
Kateřina Thorová. Vývojová psychologie. Vydavatelství Praha: Portál, 2015.
Jan Průcha. Pedagogická encyklopedie. Vydavatelství Praha: Portál, 2009.
Daniela Ponechalová. Snoezelen: Úvod do tématiky. Bratislava, 2009.
Kateřina Janků. Využívání metody snoezelen u osob s mentálním postižením. Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7368-915-5.
Seznam doporučené literatury
Susan Kovalikova. Integrovaná tematická výuka. Vydavatelství Spirála Kroměříž, 1995.
Robert Čapek. Moderní didaktika, lexikon výukových a hodnotících metod. Grada Publishing, a.s., 2015.
Kateřina Thorová. Vývojová psychologie. Vydavatelství Praha: Portál, 2015.
Jan Průcha. Pedagogická encyklopedie. Vydavatelství Praha: Portál, 2009.
Daniela Ponechalová. Snoezelen: Úvod do tématiky. Bratislava, 2009.
Kateřina Janků. Využívání metody snoezelen u osob s mentálním postižením. Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7368-915-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila teoretická a metodologická východiska práce. Podrobněji popisovala prostředí, ve kterém výzkumn uskutečňovala. Studentka hovořila o předškoličkách a její roli při adaptaci na školní prostředí. Členka komise měla námitky k některým závěrům studentky, např. ohledně školního klimatu. Studentka navrhla doporučení do školní praxe. Odpověděla na vybrané otázky vedoucího a oponenta. Komise diskutovala o alternativách předškoličky ve vesnickém prostředí i o (ne)možnosti propojení MŠ a ZŠ. Komise zmínila významné rezervy v teoretické části, zmínila nedostatečnost obsahovou a absentující propojení s praktickou částí. Také slabou základnu teoretických zdrojů. Také zdůraznila hrubé nedostatky v úpravě práce. Hlavní termín "předškolička" není dostatečně teoreticky ukotven. Studentka námitky akceptovala.