Bakalářská práce se zaměřuje na proces stárnutí a stáří v životě člověka a zkoumá přípravu a adaptaci na tuto životní fázi z pohledu střední generace. První teoretická část vymezuje základní pojmy, kategorie věku, proces stárnutí a stáří dle souvisejících vědních disciplín, zejména psychologie, lékařství, sociologie a gerontologie. Dále charakterizuje pohled na stáří z historického měřítka, definuje důležité pojmy z oblasti adaptace na stáří, stanovuje koncepce aktivního stárnutí populace. V praktické části v rámci dotazníkovém šetření bylo vyhodnoceno, zda a jak se vzorec respondentů střední generace připravuje na stáří a jaké možnosti v tomto ohledu využívá s ohledem na současný stav. Cílem této práce bylo po-souzení základních charakterových rysů a projevů stáří v populaci, a to jak z hlediska celé společnosti, tak z hlediska jednotlivce.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the process of ageing and old-age in life of a human and observes the adaptation in this life phase from the view of middle-generation. The first theoretical part deals with the basic terms, categorization of age, the process of ageing and old-age according to the scientific disciplines, especially psychology, medicine, sociology and ger-ontology. Also, it characterizes the view on old-age from historical perspective. In the practical part based on the questionnaire research, it was evaluated whether and how the sample of the middle-generation respondents are being prepared for old age and what pos-sibilities the middle generation uses for this purpose regard to the current situation. The aim of this thesis was to assess the basic character traits and signs of old age in the population, both from the point of view of the whole society and the individual as well.
Klíčová slova
stáří, proces stárnutí, střední generace, věk, životní fáze
Klíčová slova v angličtině
old age, process of ageing, middle generation, age, life phase
Rozsah průvodní práce
97 s. (17 792 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na proces stárnutí a stáří v životě člověka a zkoumá přípravu a adaptaci na tuto životní fázi z pohledu střední generace. První teoretická část vymezuje základní pojmy, kategorie věku, proces stárnutí a stáří dle souvisejících vědních disciplín, zejména psychologie, lékařství, sociologie a gerontologie. Dále charakterizuje pohled na stáří z historického měřítka, definuje důležité pojmy z oblasti adaptace na stáří, stanovuje koncepce aktivního stárnutí populace. V praktické části v rámci dotazníkovém šetření bylo vyhodnoceno, zda a jak se vzorec respondentů střední generace připravuje na stáří a jaké možnosti v tomto ohledu využívá s ohledem na současný stav. Cílem této práce bylo po-souzení základních charakterových rysů a projevů stáří v populaci, a to jak z hlediska celé společnosti, tak z hlediska jednotlivce.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the process of ageing and old-age in life of a human and observes the adaptation in this life phase from the view of middle-generation. The first theoretical part deals with the basic terms, categorization of age, the process of ageing and old-age according to the scientific disciplines, especially psychology, medicine, sociology and ger-ontology. Also, it characterizes the view on old-age from historical perspective. In the practical part based on the questionnaire research, it was evaluated whether and how the sample of the middle-generation respondents are being prepared for old age and what pos-sibilities the middle generation uses for this purpose regard to the current situation. The aim of this thesis was to assess the basic character traits and signs of old age in the population, both from the point of view of the whole society and the individual as well.
Klíčová slova
stáří, proces stárnutí, střední generace, věk, životní fáze
Klíčová slova v angličtině
old age, process of ageing, middle generation, age, life phase
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti involuce, senia a sociální gerontologie.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti involuce, senia a sociální gerontologie.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČEVELA, Rostislav, Zdeněk KALVACH a Libuše ČELEDOVÁ. Sociální gerontologie, Praha: GRADA, 2014, s. 240, ISBN 978-80-247-4544-2.
BLAHUTKOVÁ, Marie, Evžen ŘEHULKA a Šárka DAŇHELOVÁ. Pohyb a duševní zdraví, Brno: Paido, 2005, s. 78, ISBN 80-7315-108-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-9225-0.
DIENSTBIER, Zdeněk a Zdenka PROCHÁZKOVÁ. Ó, sladké stáří, Praha: Radix, 2011, s. 176, ISBN 978-80-87573-00-6.
KREJČÍŘOVÁ, Dana a Josef LANGMEIER. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR: Zdravotnická ročenka České republiky [on-line]. 2016, ISSN 1210-9991.
Seznam doporučené literatury
ČEVELA, Rostislav, Zdeněk KALVACH a Libuše ČELEDOVÁ. Sociální gerontologie, Praha: GRADA, 2014, s. 240, ISBN 978-80-247-4544-2.
BLAHUTKOVÁ, Marie, Evžen ŘEHULKA a Šárka DAŇHELOVÁ. Pohyb a duševní zdraví, Brno: Paido, 2005, s. 78, ISBN 80-7315-108-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-9225-0.
DIENSTBIER, Zdeněk a Zdenka PROCHÁZKOVÁ. Ó, sladké stáří, Praha: Radix, 2011, s. 176, ISBN 978-80-87573-00-6.
KREJČÍŘOVÁ, Dana a Josef LANGMEIER. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR: Zdravotnická ročenka České republiky [on-line]. 2016, ISSN 1210-9991.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student zdůvodnil volbu tématu, stručně představil teoretická východiska poráce. Dále se zaměřil na praktickou část práce. Student uvedl výzkumné cíle, výzkumné otázky, představil také techniku sběru dat. Student uvedl doporučení pro praxi. Obsahem prezentace nebyly výsledky výzkumného šetření. Komise se na výsledky dotazovala. Student dále odpovídal na otázky z posudků, avšak student nebyl připraven. Členové komise se doptávali na některé kapitoly v teoretické části práce (např. postoje), zkoušející se doptávala na rozdíl mezi názorem a postojem. Student odpovídal vágně. Výzkumný soubor byl rozsáhlý, ale část respondentů nespadala do kategorie, se kterou student pracoval. Komise se doptávala, zda byl naplněn cíl práce a zda je možné zobecnění závěrů. Součástí práce je adaptace, kde a jak byla adaptace zjišťována? Student na otázky odpovídal vágně s nepochopením metodologických principů.