Bakalářská práce se zabývá vlivem internetu a digitálních technologií na spotřebitelské chování seniorů ve věku nad 65 let. Hlavním cílem práce je zhodnotit, jak osoby ve věku 65 let a více využívají digitální technologie a jak jsou ovlivňovány procesem digitalizace. Primární výzkum u spotřebitelů odhaluje, jaké skupiny produktů spotřebitelského koše jsou online nakupovány seniory ve věku 65 a více let. Analýzou dat dotazníkového šetření u osob 65+ byly zjištěny další dílčí aspekty marketingového a ekonomického pojetí chování
spotřebitele. Komparací s výzkumem u online prodejců realizovaným napříč spotřebitelským košem bylo zjištěno, že jen prodejci se zdravotními pomůckami
se specializují na tuto věkovou kategorii. Marketingový prostor pro zacílení této věkové kategorie byl zjištěn u položek bytového vybavení, zařízení domácností a dopravních služeb. Význam rozvoje digitálních technologií a online nakupování u cílové spotřebitelské kategorie osob ve věku 65 let a více se také opírá o provedenou sekundární analýzu agregovaných statistik.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the influence of the Internet and digital technologies on the consumer behavior of seniors over the age of 65. The main goal of this work is to evaluate how people aged 65 and over use digital technologies and how they are affected by the digitization process. Primary consumer research reveals which groups of consumer basket products are purchased online by seniors over the age of 65. The analysis of the data of the questionnaire survey of persons aged 65 and over revealed other partial aspects of the marketing and economic conception of consumer behavior. By comparing it with research at online sellers carried out across a consumer basket, it was found that only sellers with medical devices specialize in this age group. Marketing space for targeting this age category was found for items of home furnishings, household equipment and transport services. The importance of the development of digital technologies and online shopping for the target consumer category of people over the age 65 is also based on a secondary analysis of aggregated statistics.
Klíčová slova
digitalizace, internet, senior, spotřebitel, nákupní chování
Bakalářská práce se zabývá vlivem internetu a digitálních technologií na spotřebitelské chování seniorů ve věku nad 65 let. Hlavním cílem práce je zhodnotit, jak osoby ve věku 65 let a více využívají digitální technologie a jak jsou ovlivňovány procesem digitalizace. Primární výzkum u spotřebitelů odhaluje, jaké skupiny produktů spotřebitelského koše jsou online nakupovány seniory ve věku 65 a více let. Analýzou dat dotazníkového šetření u osob 65+ byly zjištěny další dílčí aspekty marketingového a ekonomického pojetí chování
spotřebitele. Komparací s výzkumem u online prodejců realizovaným napříč spotřebitelským košem bylo zjištěno, že jen prodejci se zdravotními pomůckami
se specializují na tuto věkovou kategorii. Marketingový prostor pro zacílení této věkové kategorie byl zjištěn u položek bytového vybavení, zařízení domácností a dopravních služeb. Význam rozvoje digitálních technologií a online nakupování u cílové spotřebitelské kategorie osob ve věku 65 let a více se také opírá o provedenou sekundární analýzu agregovaných statistik.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the influence of the Internet and digital technologies on the consumer behavior of seniors over the age of 65. The main goal of this work is to evaluate how people aged 65 and over use digital technologies and how they are affected by the digitization process. Primary consumer research reveals which groups of consumer basket products are purchased online by seniors over the age of 65. The analysis of the data of the questionnaire survey of persons aged 65 and over revealed other partial aspects of the marketing and economic conception of consumer behavior. By comparing it with research at online sellers carried out across a consumer basket, it was found that only sellers with medical devices specialize in this age group. Marketing space for targeting this age category was found for items of home furnishings, household equipment and transport services. The importance of the development of digital technologies and online shopping for the target consumer category of people over the age 65 is also based on a secondary analysis of aggregated statistics.
Klíčová slova
digitalizace, internet, senior, spotřebitel, nákupní chování
Úvod
Definujte cíle práce a použité metody zpracování práce.
Teoretická část
Na základě literárních pramenů zpracujte teoretické poznatky o spotřebitelském chování a digitální ekonomice.
Praktická část
Analyzujte vliv internetu a digitálních technologií na spotřebitelské chování seniorů nad 65 let.
Zhodnoťte výsledky výzkumu v souvislosti se spotřebitelským košem ČR.
Na základě poznatků analýzy navrhněte firmám doporučení směřující lepšímu zacílení dané skupiny obyvatel.
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod
Definujte cíle práce a použité metody zpracování práce.
Teoretická část
Na základě literárních pramenů zpracujte teoretické poznatky o spotřebitelském chování a digitální ekonomice.
Praktická část
Analyzujte vliv internetu a digitálních technologií na spotřebitelské chování seniorů nad 65 let.
Zhodnoťte výsledky výzkumu v souvislosti se spotřebitelským košem ČR.
Na základě poznatků analýzy navrhněte firmám doporučení směřující lepšímu zacílení dané skupiny obyvatel.
Závěr
Seznam doporučené literatury
CHAFFEY, Dave a Fiona ELLIS-CHADWICK. Digital marketing. Sixth edition. Harlow: Pearson, 2016, 702 s. ISBN 978-1-292-07761-1.
KOUDELKA, Jan. Spotřební chování. Praha: Oeconomica, 2010, 158 s. ISBN 978-80-245-1698-1.
SETHNA, Zubin a Jim BLYTHE. Consumer behaviour. 3rd edition. Los Angeles: SAGE, 2016, 499 s. ISBN 978-1-4739-1913-6.
VEBER, Jaromír. Digitalizace ekonomiky a společnosti: výhody, rizika, příležitosti. Praha: Management Press, 2018, 198 s. ISBN 978-80-7261-554-4.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Chování zákazníka: jak odkrýt tajemství "černé skříňky". Praha: Grada, 2011, 356 s. ISBN 978-80-247-3528-3.
Seznam doporučené literatury
CHAFFEY, Dave a Fiona ELLIS-CHADWICK. Digital marketing. Sixth edition. Harlow: Pearson, 2016, 702 s. ISBN 978-1-292-07761-1.
KOUDELKA, Jan. Spotřební chování. Praha: Oeconomica, 2010, 158 s. ISBN 978-80-245-1698-1.
SETHNA, Zubin a Jim BLYTHE. Consumer behaviour. 3rd edition. Los Angeles: SAGE, 2016, 499 s. ISBN 978-1-4739-1913-6.
VEBER, Jaromír. Digitalizace ekonomiky a společnosti: výhody, rizika, příležitosti. Praha: Management Press, 2018, 198 s. ISBN 978-80-7261-554-4.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Chování zákazníka: jak odkrýt tajemství "černé skříňky". Praha: Grada, 2011, 356 s. ISBN 978-80-247-3528-3.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí práce: Ing. Monika Horáková, Ph.D. - 24 bodů: Jaký je hlavní rozdíl mezi muži a ženami 65+ ve využití digitálních technologií a v jejich spotřebitelských preferencích? Zodpovězeno částečně. Jaký nástroj s konkrétními parametry marketingové komunikace byste doporučila online prodejci v kategorii 6 Zdraví ve spotřebitelském koši ČSÚ, aby zasáhl cílový segment 65+? Zodpovězeno zcela. Oponent práce: Mgr. Jan Kramoliš, Ph.D. - 21 bodů: Prosím uveďte kvalitativní charakteristiku generace "Baby Boomers a válečná generace" z literatury v ČR (nikoliv z kvantitativního pohledu makroekonomie). Tj. jací jsou, za co utrácejí peníze, životní hodnoty, symbol doby. Zodpovězeno zcela. Ing. Pavlína Kirschnerová, Ph.D.: Podle čeho jste vybrala jednotlivé nástroje propagace uvedené v doporučeních? Zodpovězeno částečně. Mgr. Jan Kramoliš, Ph.D.: Uvědomujete si, že se senioři jako on-line zákazníci budou pravděpodobně významně měnit? Zodpovězeno zcela.