Tato Diplomová práce pojednává o způsobu celosemestrální projektové výuky s aplikací metod design thinking na českých vysokých školách. V teoretické části jsou uvedeny pro-blematiky: vysokých škol, osobního rozvoje, design thinking a marketingového výzkumu. Praktická část se pak věnuje prvnímu ročníku semestrálního projektu iLab s aplikací metod design thinkig, jehož prvky jsou v úvodu této části popsány. Dále následuje interpretace a analýza rozhovorů s absolventy projektu iLab, kteří v rozhovorech hodnotili průběh celého projektu. V rámci sdělování svých postojů studenti popsali také tipy na změny pro následu-jící ročníky tohoto projektu. Následuje SWOT analýza, která vyjmenovává silné a slabé stránky společně s příležitostmi a hrozbami, které jsou pak vzájemně konfrontovány. Z praktické části vychází část projektová, která na základě získaných dat vystavuje návod-ný popis fungování semestrálního projektu s aplikací metod design thinking. V této projek-tové části jsou uvedeny jak stěžejní prvky v organizaci, tak ve vybavení projektu a obsahuje i popis některých postupů, které by měli tvůrci projektu dodržet tak, aby bylo maximálně dosaženo cíle projektu, kterým je co největší osobní přínos zúčastněných studentů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis main theme is principles of a semestral educating projects which apply the methods of design thinking and application of this project in the Czech University education system. The theoretical part of this thesis, introduce problematics of Czech University education system, personal development, soft skills, design thinking, and marketing research. The practical part presents the design thinking methods using project iLab which elements are described at the beginning of the practical part. Further, the following part presents the interpretation and analysis of interviews with the graduates in which they as-sess the whole project. In interviews, students shared not only their deep insights but also some hints for the organization of such a project in the future. Subsequently, thesis includes a SWOT analysis that names strong and weak together with opportunities and threats which are then confronted for a bigger outcome. Finally, the conclusions of the practical part are used in the following part which describes specific semestral educating project and its design with the application of Design Thinking methods. The project part describes necessary organization elements, structure, processes and needed tools to be used for the future development of a semestral educating project. To conclude the listed elements are identified as vital to achieving the main goal of the semestral project which is the personal development for students who take part in the project.
Klíčová slova
Design thinking, Human centered design, výuka, projektová výuka, semestrální projekt, osobní rozvoj, měkké dovednosti, mezioborová výuka, interdisciplinární výuka, mezikul-turní výuka
Tato Diplomová práce pojednává o způsobu celosemestrální projektové výuky s aplikací metod design thinking na českých vysokých školách. V teoretické části jsou uvedeny pro-blematiky: vysokých škol, osobního rozvoje, design thinking a marketingového výzkumu. Praktická část se pak věnuje prvnímu ročníku semestrálního projektu iLab s aplikací metod design thinkig, jehož prvky jsou v úvodu této části popsány. Dále následuje interpretace a analýza rozhovorů s absolventy projektu iLab, kteří v rozhovorech hodnotili průběh celého projektu. V rámci sdělování svých postojů studenti popsali také tipy na změny pro následu-jící ročníky tohoto projektu. Následuje SWOT analýza, která vyjmenovává silné a slabé stránky společně s příležitostmi a hrozbami, které jsou pak vzájemně konfrontovány. Z praktické části vychází část projektová, která na základě získaných dat vystavuje návod-ný popis fungování semestrálního projektu s aplikací metod design thinking. V této projek-tové části jsou uvedeny jak stěžejní prvky v organizaci, tak ve vybavení projektu a obsahuje i popis některých postupů, které by měli tvůrci projektu dodržet tak, aby bylo maximálně dosaženo cíle projektu, kterým je co největší osobní přínos zúčastněných studentů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis main theme is principles of a semestral educating projects which apply the methods of design thinking and application of this project in the Czech University education system. The theoretical part of this thesis, introduce problematics of Czech University education system, personal development, soft skills, design thinking, and marketing research. The practical part presents the design thinking methods using project iLab which elements are described at the beginning of the practical part. Further, the following part presents the interpretation and analysis of interviews with the graduates in which they as-sess the whole project. In interviews, students shared not only their deep insights but also some hints for the organization of such a project in the future. Subsequently, thesis includes a SWOT analysis that names strong and weak together with opportunities and threats which are then confronted for a bigger outcome. Finally, the conclusions of the practical part are used in the following part which describes specific semestral educating project and its design with the application of Design Thinking methods. The project part describes necessary organization elements, structure, processes and needed tools to be used for the future development of a semestral educating project. To conclude the listed elements are identified as vital to achieving the main goal of the semestral project which is the personal development for students who take part in the project.
Klíčová slova
Design thinking, Human centered design, výuka, projektová výuka, semestrální projekt, osobní rozvoj, měkké dovednosti, mezioborová výuka, interdisciplinární výuka, mezikul-turní výuka
1. Zpracujte teoretická východiska k tématu práce a vysvětlete základní pojmy vztahující se k tématu.
2. Stanovte cíl práce a výzkumné metody.
3. Analyzujte průběh a využívané postupy zvoleného projektu.
4. Zpracujte marketingový výzkum u předem zvolené cílové skupiny.
5. Ze zjištěných dat definujte SWOT analýzu zvoleného projektu.
6. Navrhněte projekt, implementace zvoleného projektu do prostředí českých vysokých škol.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte teoretická východiska k tématu práce a vysvětlete základní pojmy vztahující se k tématu.
2. Stanovte cíl práce a výzkumné metody.
3. Analyzujte průběh a využívané postupy zvoleného projektu.
4. Zpracujte marketingový výzkum u předem zvolené cílové skupiny.
5. Ze zjištěných dat definujte SWOT analýzu zvoleného projektu.
6. Navrhněte projekt, implementace zvoleného projektu do prostředí českých vysokých škol.
Seznam doporučené literatury
BROWN, Tim a Barry KATZ. Change by design: how design thinking transforms organizations and inspires innovation. New York: Harper Business, 2009, viii, 264 s. ISBN 978-0-06-176608-4.
LIEDTKA, Jeanne. a Tim. OGILVIE, c2011. Designing for growth: a design thinking tool kit for managers. New York: Columbia Business School Pub. ISBN 9780231158381.
MARTIN, Roger L. The design of business: why design thinking is the next competitive advantage. Boston, Mass.: Harvard Business Press, c2009. ISBN 978-1-4221-7780-8.
MOOTEE, Idris. Design thinking for strategic innovation: what they can't teach you at business or design school. Hoboken: Wiley, 2013, xi, 210. ISBN 978-1-118-62012-0.
STICKDORN, Marc a Jakob SCHNEIDER. This is service design thinking: basics - tools - cases. Paperback edition. Amsterdam: BIS Publishers, 2011, 373 s. ISBN 978-90-6369-279-7.
Seznam doporučené literatury
BROWN, Tim a Barry KATZ. Change by design: how design thinking transforms organizations and inspires innovation. New York: Harper Business, 2009, viii, 264 s. ISBN 978-0-06-176608-4.
LIEDTKA, Jeanne. a Tim. OGILVIE, c2011. Designing for growth: a design thinking tool kit for managers. New York: Columbia Business School Pub. ISBN 9780231158381.
MARTIN, Roger L. The design of business: why design thinking is the next competitive advantage. Boston, Mass.: Harvard Business Press, c2009. ISBN 978-1-4221-7780-8.
MOOTEE, Idris. Design thinking for strategic innovation: what they can't teach you at business or design school. Hoboken: Wiley, 2013, xi, 210. ISBN 978-1-118-62012-0.
STICKDORN, Marc a Jakob SCHNEIDER. This is service design thinking: basics - tools - cases. Paperback edition. Amsterdam: BIS Publishers, 2011, 373 s. ISBN 978-90-6369-279-7.
Přílohy volně vložené
DVD disk
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studenta na státních závěrečných zkouškách.
Student představil zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Student dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent):
1. Jaký je váš názor na tvorbu prototypu podobného projektu na UTB ve Zlíně?
2. Jak byste nově nastavil výzkumné otázky, aby obsáhly cíl vaší diplomové práce?
3. V cílech hovoříte o prvcích. Můžete vyjmenovat, o které prvky jde a seřadit jejich významnost z pohledu vašich respondentů, tedy uživatelů a zákazníků semestrálního projektu iLab?
4. Vyberte jedinou věc, kterou byste změnil na iLAB v St. Pölten nyní, na základě vašeho výzkumu? Řekněme, že jste prožil všechny fáze design thinking (což se ve skutečnosti stalo) a jste v poslední fázi, testování a můžete se vrátit na začátek.
Odpověď: Student plně odpověděl na položené otázky.
V posudku vedoucího práce byly položeny tyto otázky (vedoucí):
1. Které prvky Design Thinking jsou využívány, podle Vás, v rámci Komunikační agentury naší fakulty?
2. Co bylo pro Vás osobně největším přínosem v rámci projektu iLab?
Odpověď: Student plně odpověděl na položené otázky.