Tato diplomová práce se zabývá nejen erotickými apely v reklamě obecně, ale zejména tím, jak jsou vnímány a hodnoceny veřejností. Soustředí se na reflexi tohoto tématu ve formě soutěží, jmenovitě se soustředí na anketu Sexistické prasátečko a na to, jak tato anketa v průběhu let ovlivnila vnímání sexismu a pohlavních stereotypů v reklamě. V teoretické části nabídne krátký vhled do historie reklamy s důrazem na erotiku a sex, v praktické části se pak soustředí právě na to, jakým způsobem je toto téma veřejností, ale i médii vnímáno. V projektové části je navrhnuto pokračování soutěže Sexistické prasátečko, nyní ale pod jiným názvem a na základě trochu jiného principu. Cíl soutěže ale zůstává stejný - edukovat veřejnost a poukázat na zneužívání genderových stereotypů v reklamě a zobrazování mužů a žen v reklamě diskriminujícím způsobem.
Anotace v angličtině
This thesis deals not only with erotic appeals in advertising in general, but especially with how they are perceived and evaluated by the public. It focuses on reflecting on this topic in the form of competitions, namely focusing on the Sexist Pig (Sexistické prasátečko) survey and how this poll has influenced the perception of sexism and sexual stereotypes in advertising over the years. In the theoretical part it offers a short insight into the history of advertising with an emphasis on eroticism and sex, in the practical part it concentrates on how this topic is perceived by the public and the media. In the project part is suggested the continuation of the competition Sexist Pig, but now under a different name and on the basis of a slightly different principle. However, the aim of the competition remains the same - to educate the public and to point out the abuse of gender stereotypes in advertising and the display of men and women in advertising in a discriminatory way.
Tato diplomová práce se zabývá nejen erotickými apely v reklamě obecně, ale zejména tím, jak jsou vnímány a hodnoceny veřejností. Soustředí se na reflexi tohoto tématu ve formě soutěží, jmenovitě se soustředí na anketu Sexistické prasátečko a na to, jak tato anketa v průběhu let ovlivnila vnímání sexismu a pohlavních stereotypů v reklamě. V teoretické části nabídne krátký vhled do historie reklamy s důrazem na erotiku a sex, v praktické části se pak soustředí právě na to, jakým způsobem je toto téma veřejností, ale i médii vnímáno. V projektové části je navrhnuto pokračování soutěže Sexistické prasátečko, nyní ale pod jiným názvem a na základě trochu jiného principu. Cíl soutěže ale zůstává stejný - edukovat veřejnost a poukázat na zneužívání genderových stereotypů v reklamě a zobrazování mužů a žen v reklamě diskriminujícím způsobem.
Anotace v angličtině
This thesis deals not only with erotic appeals in advertising in general, but especially with how they are perceived and evaluated by the public. It focuses on reflecting on this topic in the form of competitions, namely focusing on the Sexist Pig (Sexistické prasátečko) survey and how this poll has influenced the perception of sexism and sexual stereotypes in advertising over the years. In the theoretical part it offers a short insight into the history of advertising with an emphasis on eroticism and sex, in the practical part it concentrates on how this topic is perceived by the public and the media. In the project part is suggested the continuation of the competition Sexist Pig, but now under a different name and on the basis of a slightly different principle. However, the aim of the competition remains the same - to educate the public and to point out the abuse of gender stereotypes in advertising and the display of men and women in advertising in a discriminatory way.
1. Zpracujte teoretické poznatky pojednávající o erotice a sexu v reklamě.
2. Formulujte cíl, metody a výzkumnou otázku práce.
3. Proveďte kvantitativní výzkum zaměřený na reklamy, které využívají sex a erotiku a najděte parametry efektivního využití této emoce.
4. Výsledky výzkumu analyzujte a vyvoďte z nich závěry a doporučení.
5. Navrhněte soutěž zaměřující se na erotiku a sex v reklamě a vlastní reklamu využívající erotické apely.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte teoretické poznatky pojednávající o erotice a sexu v reklamě.
2. Formulujte cíl, metody a výzkumnou otázku práce.
3. Proveďte kvantitativní výzkum zaměřený na reklamy, které využívají sex a erotiku a najděte parametry efektivního využití této emoce.
4. Výsledky výzkumu analyzujte a vyvoďte z nich závěry a doporučení.
5. Navrhněte soutěž zaměřující se na erotiku a sex v reklamě a vlastní reklamu využívající erotické apely.
Seznam doporučené literatury
BALOUŠEK, Vít. Žijte a myslete kreativně: deset klíčů k reklamě, která zaujme. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011. 240 s. ISBN 978-80-251-2954-8.
HORŇÁK, Pavel. Kreativita v reklamě. Vyd. 1. Zlín: VeRBuM, 2014. 293 s. ISBN 978-80-87500-49-1.
HORŇÁK, Pavel. Reklama: teoreticko-historické aspekty reklamy a marketingovej komunikácie. Vydanie druhé, rozšírené a prepracované. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2018. 398 stran. ISBN 978-80-87500-94-1.
VRTIŠKOVÁ NEJEZCHLEBOVÁ, Lenka. Sex v reklamě. Vyd. 1. Liberec: Bor, 2010. 158 s. Jazyky a texty. ISBN 978-80-86807-88-1.
VYSEKALOVÁ, Jitka a kol. Emoce v marketingu: jak oslovit srdce zákazníka. 1. vyd. Praha: Grada, 2014. 289 s. Expert. ISBN 978-80-247-4843-6.
VYSEKALOVÁ, Jitka a kol. Psychologie reklamy: nové trendy a poznatky. 3., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. 294 s. Expert. ISBN 978-80-247-2196-5.
Seznam doporučené literatury
BALOUŠEK, Vít. Žijte a myslete kreativně: deset klíčů k reklamě, která zaujme. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011. 240 s. ISBN 978-80-251-2954-8.
HORŇÁK, Pavel. Kreativita v reklamě. Vyd. 1. Zlín: VeRBuM, 2014. 293 s. ISBN 978-80-87500-49-1.
HORŇÁK, Pavel. Reklama: teoreticko-historické aspekty reklamy a marketingovej komunikácie. Vydanie druhé, rozšírené a prepracované. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2018. 398 stran. ISBN 978-80-87500-94-1.
VRTIŠKOVÁ NEJEZCHLEBOVÁ, Lenka. Sex v reklamě. Vyd. 1. Liberec: Bor, 2010. 158 s. Jazyky a texty. ISBN 978-80-86807-88-1.
VYSEKALOVÁ, Jitka a kol. Emoce v marketingu: jak oslovit srdce zákazníka. 1. vyd. Praha: Grada, 2014. 289 s. Expert. ISBN 978-80-247-4843-6.
VYSEKALOVÁ, Jitka a kol. Psychologie reklamy: nové trendy a poznatky. 3., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. 294 s. Expert. ISBN 978-80-247-2196-5.
Přílohy volně vložené
1 flash disk
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studentku na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent):
Otázky k obhajobě:
Jedním z důvodů ukončení soutěže o Sexistické prasátečko bylo kontinuální snižování počtu sexistických reklamních komunikátů. Lze tedy usuzovat, že úroveň reklamní tvorby v ČR narůstá. Potvrzuje to nějak vaše výzkumné šetření nebo Závěrečná zpráva z výzkumu v příloze č. 1?
Pro pokračování soutěže jste zvolila nový název i korporátní identitu. V logu bude dominovat trojúhelník a červeno-černá barevnost, čímž chcete navodit spojitost s emocemi, vášní, vyvolat dojem falického symbolu, ženského výstřihu či rozkroku. Nepovažujete to za pokračování genderového stereotypu?
Studentka připraveně odpověděla na všechny položené otázly.