Diplomová práce se zabývá problémem studijní neúspěšnosti. Kromě obecných informací o studijní neúspěšnosti v České republice je práce zaměřena na zkoumání studijní neúspěšnosti fakulty. Cílem práce je navržení konkrétních kroků a opatření fakulty, které by vedly ke snížení počtu neúspěšných studií. Praktická část definuje, ve kterém ročníku je nejvíc neúspěšných studentů a analyzuje důvody pro ukončení studia. Zkoumá názory uchazečů, kteří si již podali přihlášku na fakultu. V rozhovoru se studenty posledních ročníků středních škol zjišťuje jejich obavy spojené se zahájením studia na vysoké škole. Na základě vyhodnocení výzkumu z praktické části diplomové práce, jsou v projektové části navržena opatření, která by pomohla snížit počet neúspěšných studentů na fakultě.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the problem of study failure. In addition to general information about study failure in the Czech Republic, the thesis looks at the failure at the particular faculty. The aim of the thesis is to propose particular steps and measures the faculty may consider as to reduce the number of unsuccessful studies. The practical part defines in which year the most unsuccessful students emerge and analyzes the reasons for the termination of their studies.
It examines the opinions of applicants who have already applied for the faculty. In an interview with the students of the last years of secondary schools, it discovers their concerns about starting her university studies. Based on the evaluation of the research from the practical part of the thesis, measures are proposed in the project part that would help to reduce the number of unsuccessful students at the faculty.
Klíčová slova
Studijní neúspěšnost, studium, ukončení studia, zanechání studia, marketing vysokých škol, vysoká škola, komunikace vysokých škol, uchazeč o studium, přijímací řízení.
Klíčová slova v angličtině
Study unsuccessfulness, study, graduation, leaving study, marketing of universities, university, communication of universities, applicant for study, admission procedure.
Rozsah průvodní práce
80 s. (128 178 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problémem studijní neúspěšnosti. Kromě obecných informací o studijní neúspěšnosti v České republice je práce zaměřena na zkoumání studijní neúspěšnosti fakulty. Cílem práce je navržení konkrétních kroků a opatření fakulty, které by vedly ke snížení počtu neúspěšných studií. Praktická část definuje, ve kterém ročníku je nejvíc neúspěšných studentů a analyzuje důvody pro ukončení studia. Zkoumá názory uchazečů, kteří si již podali přihlášku na fakultu. V rozhovoru se studenty posledních ročníků středních škol zjišťuje jejich obavy spojené se zahájením studia na vysoké škole. Na základě vyhodnocení výzkumu z praktické části diplomové práce, jsou v projektové části navržena opatření, která by pomohla snížit počet neúspěšných studentů na fakultě.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the problem of study failure. In addition to general information about study failure in the Czech Republic, the thesis looks at the failure at the particular faculty. The aim of the thesis is to propose particular steps and measures the faculty may consider as to reduce the number of unsuccessful studies. The practical part defines in which year the most unsuccessful students emerge and analyzes the reasons for the termination of their studies.
It examines the opinions of applicants who have already applied for the faculty. In an interview with the students of the last years of secondary schools, it discovers their concerns about starting her university studies. Based on the evaluation of the research from the practical part of the thesis, measures are proposed in the project part that would help to reduce the number of unsuccessful students at the faculty.
Klíčová slova
Studijní neúspěšnost, studium, ukončení studia, zanechání studia, marketing vysokých škol, vysoká škola, komunikace vysokých škol, uchazeč o studium, přijímací řízení.
Klíčová slova v angličtině
Study unsuccessfulness, study, graduation, leaving study, marketing of universities, university, communication of universities, applicant for study, admission procedure.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte literární rešerši k tématu s důrazem na studijní neúspěšnosti z pohledu veřejných VŠ.
2. Stanovte cíle práce, metodologii a výzkumné otázky.
3. Realizujte sběr dat a jejich analýzu související se studijní neúspěšností.
4. S využitím získaných dat reagujte na výzkumné otázky a stanovené cíle práce.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte literární rešerši k tématu s důrazem na studijní neúspěšnosti z pohledu veřejných VŠ.
2. Stanovte cíle práce, metodologii a výzkumné otázky.
3. Realizujte sběr dat a jejich analýzu související se studijní neúspěšností.
4. S využitím získaných dat reagujte na výzkumné otázky a stanovené cíle práce.
Seznam doporučené literatury
Evropská komise. 2010.Europe 2020: A Strategy for Smart, Sustainable and Inclusive Growth. COM (2010) 2020 final. Brussels: European Comission.
Hulík, V., K. Tesárková. 2009. "Vývoj přístupu k terciálnímu vzdělávání v České republice v závislosti na demografickém vývoji." Sborník příspěvků z konference Reprodukce lidského kapitálu II - vzájemné vazby a souvislosti. Praha: Katedra dermografie FIS VŠE v Praze ve spolupráci s Ústavem pro informace ve vzdělávání.
SVĚTLÍK, Jaroslav.1996. Marketing školy. 1. vyd. Zlín: Ekka. ISBN 8090220088.
VLK, Aleš et al., 2017. Studijní neúspěšnost na vysokých školách: teoretická východiska, empirické poznatky a doporučení. Sociologické nakladatelství (SLON). ISBN 8074192482, 9788074192487.
Seznam doporučené literatury
Evropská komise. 2010.Europe 2020: A Strategy for Smart, Sustainable and Inclusive Growth. COM (2010) 2020 final. Brussels: European Comission.
Hulík, V., K. Tesárková. 2009. "Vývoj přístupu k terciálnímu vzdělávání v České republice v závislosti na demografickém vývoji." Sborník příspěvků z konference Reprodukce lidského kapitálu II - vzájemné vazby a souvislosti. Praha: Katedra dermografie FIS VŠE v Praze ve spolupráci s Ústavem pro informace ve vzdělávání.
SVĚTLÍK, Jaroslav.1996. Marketing školy. 1. vyd. Zlín: Ekka. ISBN 8090220088.
VLK, Aleš et al., 2017. Studijní neúspěšnost na vysokých školách: teoretická východiska, empirické poznatky a doporučení. Sociologické nakladatelství (SLON). ISBN 8074192482, 9788074192487.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studentku na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent):
OTÁZKY:
1. Spousta respondentů v dotazníkovém šetření uvedlo, že je pro ně důležité propojení studijních oborů s praxí. Jak je tato oblast pokryta u jednotlivých studijních programů analyzované fakulty?
2. Nepřemýšlí fakulta z hlediska adaptace nových studentů o úvodním soustředění či nedoporučuje studentům 1. ročníku Seznamovák UTB? Není toto cesta eliminace obav?
3. Neexistují kreativnější nápady pro řešení analyzovaného problému? V krátkosti představte.
Studentka měla odpovědi připraveny.