Teze se zaměřuje na tradiční oděv v obci Blatnička a Blatnice pod Svatým Antonínkem na Uherskoostrožsku od počátku 20. století. Ve svém úvodu definuje jednotlivé distinktivní znaky tradičního oděvu a poukazuje na vliv manufakturní a průmyslové textilní výroby ovlivňující podobu tradičního oděvu. V další části se pojednání zabývá typologií oděvních součástek kroje a dále pak druhy a vývojovými variantami kroje mužského, ženského a dětského. Pro identifikaci kroje je v pojednání věnována pozornost taktéž geometrické výšivce na výřez, která je pro region Uherskootrožska charakteristická. Její metodický záznam nebyl doposud publikován. Závěr je věnován metodice rekonstrukce kroje, který je důležitým nástrojem pro poznání tradičního oděvu.
Cílem teze je záznam nových poznatků o lidové oděvní kultuře, které jsou přínosem nejen pro vědu a pedagogiku, ale mohou být vhodnou inspirační platformou i pro kreativní a textilní průmysl.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on traditional clothing in the village of Blatnička and Blatnice pod Svatým Antonínkem in the subregion of Uherskoostrožsko since the beginning of the 20th century. Introduction defines the distinctive features of traditional clothing and emphasize on influence of manufacturing and industrial textile production affecting the appearance of traditional clothing. Next part deals with the typology of garment parts of traditional costume, as well describes types and developmental variants of male, female and child traditional costume. For the identification of the costume, attention is also paid to geometric embroidery on the cut-out, which is characteristic for the subregion of Uherskoostrožsko. Its methodological record has not been published yet. The conclusion is devoted to the costume reconstruction methodology, which is an important tool for understanding of traditional clothing.
The aim of the thesis is to record new knowledge about folk clothing culture, which are beneficial not only for science and pedagogy, but can also be a suitable inspirational platform for the creative and textile industry
Klíčová slova
Tradiční oděv, tradiční kultura, identita, typologie oděvu, design, výšivka, historická rekonstrukce
Klíčová slova v angličtině
Traditional Clothing, Tradition Culture, Identity,
Typology of Clothing, Design, Embroidery, Historical Reconstruction
Rozsah průvodní práce
329
Jazyk
CZ
Anotace
Teze se zaměřuje na tradiční oděv v obci Blatnička a Blatnice pod Svatým Antonínkem na Uherskoostrožsku od počátku 20. století. Ve svém úvodu definuje jednotlivé distinktivní znaky tradičního oděvu a poukazuje na vliv manufakturní a průmyslové textilní výroby ovlivňující podobu tradičního oděvu. V další části se pojednání zabývá typologií oděvních součástek kroje a dále pak druhy a vývojovými variantami kroje mužského, ženského a dětského. Pro identifikaci kroje je v pojednání věnována pozornost taktéž geometrické výšivce na výřez, která je pro region Uherskootrožska charakteristická. Její metodický záznam nebyl doposud publikován. Závěr je věnován metodice rekonstrukce kroje, který je důležitým nástrojem pro poznání tradičního oděvu.
Cílem teze je záznam nových poznatků o lidové oděvní kultuře, které jsou přínosem nejen pro vědu a pedagogiku, ale mohou být vhodnou inspirační platformou i pro kreativní a textilní průmysl.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on traditional clothing in the village of Blatnička and Blatnice pod Svatým Antonínkem in the subregion of Uherskoostrožsko since the beginning of the 20th century. Introduction defines the distinctive features of traditional clothing and emphasize on influence of manufacturing and industrial textile production affecting the appearance of traditional clothing. Next part deals with the typology of garment parts of traditional costume, as well describes types and developmental variants of male, female and child traditional costume. For the identification of the costume, attention is also paid to geometric embroidery on the cut-out, which is characteristic for the subregion of Uherskoostrožsko. Its methodological record has not been published yet. The conclusion is devoted to the costume reconstruction methodology, which is an important tool for understanding of traditional clothing.
The aim of the thesis is to record new knowledge about folk clothing culture, which are beneficial not only for science and pedagogy, but can also be a suitable inspirational platform for the creative and textile industry
Klíčová slova
Tradiční oděv, tradiční kultura, identita, typologie oděvu, design, výšivka, historická rekonstrukce
Klíčová slova v angličtině
Traditional Clothing, Tradition Culture, Identity,
Typology of Clothing, Design, Embroidery, Historical Reconstruction