Bakalářská práce "Environmentální aspekty lesních mateřských škol" se zabývá působením lesních mateřských škol, jejichž tradice v České republice není nijak dlouhá, postupně si však tyto mateřské školy získávají své příznivce, ale i odpůrce. Jedná se o alternativní způsob předškolního vzdělávání ve vztahu ke klasickým mateřským školám, které probíhá výhradně venku, téměř za každého počasí. Teoretická část práce představuje historii a typy lesních mateřských škol, pojednává o tématu z hlediska legislativy, bezpečnosti, zázemí, hygieny a nároků na pedagogy. Nedílnou součástí je environmentální výchova dětí, kdy jsou děti přijatelnou formou vedeny k šetrnému přístupu k životnímu prostředí a udržitelnému rozvoji. Praktická část představuje konkrétní lesní mateřské školy především z hlediska jejich kvality, přístupu a přínosu k životnímu prostředí. Jak se každá jednotlivá školka staví k životnímu prostředí a udržitelnosti. Informace a data jsou sbírána rozhovory s pedagogy a rodiči, návštěvami lesních mateřských škol a následně srovnávána s odbornou literaturou a zpracována kvalitativní metodou. Součástí je také zhodnocení, zda se jedná o udržitelný koncept s možností dalšího rozvoje a samotného přínosu pro děti.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis "Environmental Aspects of Forest Kindergartens" deals with the activity of forest kindergartens. Their traditions in the Czech Republic is relatively short, during this period they have got their supporters and also opponents. It is an alternative way of preschool education, that is held exclusively outdoors, almost in every weather. The theoretical part of the thesis presents the history and types of forest kindergartens. It discusses legislation, safety, background, hygiene and demands on pedagogy. Another integral part is the environmental education of children, where children are led in an acceptable way to a gentle approach to the environment and sustainability. The practical part introduces concrete forest kindergartens, mainly in terms of quality, access and benefits to environment. Information and data are collected by interviews with teachers and parents and also collected by visits to forest kindergartens. Information are compared with literature and processed by a qualitative method. Among other things, it also assesses whether the concepts is sustainable with the possibility of further development and benefits for children.
Klíčová slova
Lesní mateřská škola, environmentální výchova, alternativní vzdělávání, předškolní vzdělávání, dítě
Klíčová slova v angličtině
Forest kindergarten, environmental education, alternative education, preschool education, child
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce "Environmentální aspekty lesních mateřských škol" se zabývá působením lesních mateřských škol, jejichž tradice v České republice není nijak dlouhá, postupně si však tyto mateřské školy získávají své příznivce, ale i odpůrce. Jedná se o alternativní způsob předškolního vzdělávání ve vztahu ke klasickým mateřským školám, které probíhá výhradně venku, téměř za každého počasí. Teoretická část práce představuje historii a typy lesních mateřských škol, pojednává o tématu z hlediska legislativy, bezpečnosti, zázemí, hygieny a nároků na pedagogy. Nedílnou součástí je environmentální výchova dětí, kdy jsou děti přijatelnou formou vedeny k šetrnému přístupu k životnímu prostředí a udržitelnému rozvoji. Praktická část představuje konkrétní lesní mateřské školy především z hlediska jejich kvality, přístupu a přínosu k životnímu prostředí. Jak se každá jednotlivá školka staví k životnímu prostředí a udržitelnosti. Informace a data jsou sbírána rozhovory s pedagogy a rodiči, návštěvami lesních mateřských škol a následně srovnávána s odbornou literaturou a zpracována kvalitativní metodou. Součástí je také zhodnocení, zda se jedná o udržitelný koncept s možností dalšího rozvoje a samotného přínosu pro děti.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis "Environmental Aspects of Forest Kindergartens" deals with the activity of forest kindergartens. Their traditions in the Czech Republic is relatively short, during this period they have got their supporters and also opponents. It is an alternative way of preschool education, that is held exclusively outdoors, almost in every weather. The theoretical part of the thesis presents the history and types of forest kindergartens. It discusses legislation, safety, background, hygiene and demands on pedagogy. Another integral part is the environmental education of children, where children are led in an acceptable way to a gentle approach to the environment and sustainability. The practical part introduces concrete forest kindergartens, mainly in terms of quality, access and benefits to environment. Information and data are collected by interviews with teachers and parents and also collected by visits to forest kindergartens. Information are compared with literature and processed by a qualitative method. Among other things, it also assesses whether the concepts is sustainable with the possibility of further development and benefits for children.
Klíčová slova
Lesní mateřská škola, environmentální výchova, alternativní vzdělávání, předškolní vzdělávání, dítě
Klíčová slova v angličtině
Forest kindergarten, environmental education, alternative education, preschool education, child
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte literární rešerši zkoumané oblasti za pomocí tuzemských a zahraničních zdrojů.
2. Navštivte a zdokumentujte vybrané lesní mateřské školy, zaměřte se především na vztah k životnímu prostředí a na snahu o udržitelnost.
3. Proveďte polostrukturovaný rozhovor s učiteli lesních mateřských škol a s rodiči dětí, které lesní mateřské školy navštěvují.
4. Diskutujte výsledky získané pomocí pozorování a pomocí polostrukturovaného rozhovoru.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte literární rešerši zkoumané oblasti za pomocí tuzemských a zahraničních zdrojů.
2. Navštivte a zdokumentujte vybrané lesní mateřské školy, zaměřte se především na vztah k životnímu prostředí a na snahu o udržitelnost.
3. Proveďte polostrukturovaný rozhovor s učiteli lesních mateřských škol a s rodiči dětí, které lesní mateřské školy navštěvují.
4. Diskutujte výsledky získané pomocí pozorování a pomocí polostrukturovaného rozhovoru.
Seznam doporučené literatury
1. KAPUCIÁNOVÁ, Magdaléna. Lesní a venkovní pedagogika: příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-451-8.
2. PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.
3. VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2010. ISBN 978-80-7212-537-1.
Další odborná literatura dle doporučení vedoucího bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
1. KAPUCIÁNOVÁ, Magdaléna. Lesní a venkovní pedagogika: příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-451-8.
2. PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.
3. VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2010. ISBN 978-80-7212-537-1.
Další odborná literatura dle doporučení vedoucího bakalářské práce.
Přílohy volně vložené
0
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prokázal hluboké znalosti dané problematiky a schopnost je chápat v širokých souvislostech. Na otázky vedoucího a oponenta odpověděl výstižně. Vystoupení bylo jisté a přesvědčivé. Na doplňující otázky reagoval správně a pohotově.
RNDr. JakubTrojan, MSc., MBA, Ph.D.:
Nedostatečně popsaná metodika získávání a vyhodnocení dat. Upozornil na terminologický chaos v bakalářské práci. Studentka vyjasnila použitou terminologii.
doc. Ing. Pavel Valášek, CSc., LL.M.
Dotazoval se na termín "Jurta". Studentka odpověděla a proběhla diskuze k tomuto tématu.
Mgr. Matyáš Adam, Ph.D.:
Poznámka na současný trend vzdělávání dětí (komunita, atd.). Studentka reagovala na poznámku.