- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část:
,,Žena s polenem jako postava s dramaturgickým klíčem k seriálu Twin Peaks"
2. Praktická část:
Audiovizuální dílo nebo tematický soubor audiovizuálních děl, délka minimálně 20 minut, režie a scenáristika.
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 30 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Hlavní téma v angličtině
1. Theoretical Part: Analysis of differences of Dramaturgy and form of serial Twin Peaks (1990,2017) 2. Practical part: Audiovisual work or thematic set of audiovisual works, minimal length 20 minutes.
Název dle studenta
Žena s polenem jako žena s dramaturgickým klíčem k seriálu Twin Peaks
Název dle studenta v angličtině
A Woman with a Log like a Woman with a Dramaturgical Key to the Twin Peaks Series
Diplomová práce se zaměřuje na určení základního typu filmové postavy ženy s polenem a na to, jaký má tato postava pro seriál Twin Peaks dramaturgický význam. Žena s polenem je postavou vystupující ve třech aktuálně realizovaných seriích seriálu, a to navzdory zvyklosti, že se u rozvíjejícího se projektu mění postavy, příběh a ve velké většině i jeho kvalita.
Ke zpracování této analýzy mě inspiroval fakt, že seriál Twin Peaks je projekt, který byl schopen si vytvořit nezměrný marketingový log, fanklub i velké uznání i přesto, že se nejedná o produkt povrchně komerčního typu. Jeho divákem jsem byl poprvé před patnácti lety a stále se k němu vracím.
V rámci dramaturgické rozsáhlosti celého projektu seriálu Twin Peaks jsem se zaměřil na dramaturgickou analýzu postavy ženy s polenem, která se na první pohled zdá být nezásadní, vedlejší, příběhově osamocenou (postava neobsahující B-story) postavou, avšak ve skutečnosti lze skrze ni, myslím, nahlédnout do hloubky propracovanosti jedné postavy, která je velmi malým dílkem v obrovském projektu.
Příběhovu linii ženy s polenem bychom mohli označit jako tzv. B-story, což je podle Snydera (2005, s. 79-80) jakýsi sekundární příběh probíhající vedle příběhu hlavního (A- story), který zůstává stále přítomen a v různých okamžicích se s hlavním příběhem prolíná.
Anotace v angličtině
The present master's thesis aims to determine the basic type of the film character "Log Lady" and its dramaturgical importance for the Twin Peaks series. Despite usual practice in developing projects to significantly change the characters, the story, and mostly also the quality, the Log Lady character appears in all three currently realized series of the Twin Peaks.
The motivation to analyze Twin Peaks' character was project's immense success, critical recognition and vast followership it has created, in spite it is not a superficial commercial product. We consider Twin Peaks still attractive for the viewers even now, more than 30 years from the first shot.
Considering the dramaturgical extensiveness of the Twin Peaks project, we decided to focus on the dramaturgical analysis of a single character that seems unimportant, secondary, story- lone (lacking B-story) character through which we believe it is possible to unravel the depth of sophistication of one character - a tiny piece in a vast project.
,,B-story (30)
It is also the story that carries the theme of the story." (Snyder, 2005, s. 79)
"The B-story is also very often a brand new bunch of characters." (Snyder, 2005, s. 80)
Klíčová slova
antagonista, Cooper, David Lynch, dramaturgie, herald, hlavní hrdina, mentor, mysteriózní, podvědomí, sen, seriál, Twin Peaks, vedlejší postava, žena s polenem.)
Klíčová slova v angličtině
antagonist, Cooper, David Lynch, dramaturgy, dream, herald, main character, mentor, mysterious, series, subconscious, supporting character, Twin Peaks, woman with a log.
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na určení základního typu filmové postavy ženy s polenem a na to, jaký má tato postava pro seriál Twin Peaks dramaturgický význam. Žena s polenem je postavou vystupující ve třech aktuálně realizovaných seriích seriálu, a to navzdory zvyklosti, že se u rozvíjejícího se projektu mění postavy, příběh a ve velké většině i jeho kvalita.
Ke zpracování této analýzy mě inspiroval fakt, že seriál Twin Peaks je projekt, který byl schopen si vytvořit nezměrný marketingový log, fanklub i velké uznání i přesto, že se nejedná o produkt povrchně komerčního typu. Jeho divákem jsem byl poprvé před patnácti lety a stále se k němu vracím.
V rámci dramaturgické rozsáhlosti celého projektu seriálu Twin Peaks jsem se zaměřil na dramaturgickou analýzu postavy ženy s polenem, která se na první pohled zdá být nezásadní, vedlejší, příběhově osamocenou (postava neobsahující B-story) postavou, avšak ve skutečnosti lze skrze ni, myslím, nahlédnout do hloubky propracovanosti jedné postavy, která je velmi malým dílkem v obrovském projektu.
Příběhovu linii ženy s polenem bychom mohli označit jako tzv. B-story, což je podle Snydera (2005, s. 79-80) jakýsi sekundární příběh probíhající vedle příběhu hlavního (A- story), který zůstává stále přítomen a v různých okamžicích se s hlavním příběhem prolíná.
Anotace v angličtině
The present master's thesis aims to determine the basic type of the film character "Log Lady" and its dramaturgical importance for the Twin Peaks series. Despite usual practice in developing projects to significantly change the characters, the story, and mostly also the quality, the Log Lady character appears in all three currently realized series of the Twin Peaks.
The motivation to analyze Twin Peaks' character was project's immense success, critical recognition and vast followership it has created, in spite it is not a superficial commercial product. We consider Twin Peaks still attractive for the viewers even now, more than 30 years from the first shot.
Considering the dramaturgical extensiveness of the Twin Peaks project, we decided to focus on the dramaturgical analysis of a single character that seems unimportant, secondary, story- lone (lacking B-story) character through which we believe it is possible to unravel the depth of sophistication of one character - a tiny piece in a vast project.
,,B-story (30)
It is also the story that carries the theme of the story." (Snyder, 2005, s. 79)
"The B-story is also very often a brand new bunch of characters." (Snyder, 2005, s. 80)
Klíčová slova
antagonista, Cooper, David Lynch, dramaturgie, herald, hlavní hrdina, mentor, mysteriózní, podvědomí, sen, seriál, Twin Peaks, vedlejší postava, žena s polenem.)
Klíčová slova v angličtině
antagonist, Cooper, David Lynch, dramaturgy, dream, herald, main character, mentor, mysterious, series, subconscious, supporting character, Twin Peaks, woman with a log.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 30 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v kroužkové či pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
a) Režie audiovizuálního díla v minimální délce 20 minut či soubor audiovizuálních děl oficiálně schválený před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
b) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo.
c) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany.
d) Anotace.
e) Technický scénář.
f) Štábová listina.
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta produkce, je nutné dodržet dále zásady: a - h (dle zadání praktické části práce na oboru Produkce). Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o magisterské práci studenta".
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- f. Film ve formátu HD (1080p) či 4K (2160p) v odpovídajícím datovém toku a kontejneru MPEG-4 part10 (MPEG-4 AVC).
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 30 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v kroužkové či pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
a) Režie audiovizuálního díla v minimální délce 20 minut či soubor audiovizuálních děl oficiálně schválený před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
b) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo.
c) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany.
d) Anotace.
e) Technický scénář.
f) Štábová listina.
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta produkce, je nutné dodržet dále zásady: a - h (dle zadání praktické části práce na oboru Produkce). Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o magisterské práci studenta".
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- f. Film ve formátu HD (1080p) či 4K (2160p) v odpovídajícím datovém toku a kontejneru MPEG-4 part10 (MPEG-4 AVC).
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
SNYDER, Blake. Save the Cat! Goes to the Movies: The Screenwriters Guide to Every Story Ever Told, 2005, 195 s., ISBN 10: 1-932907-00-9 ISBN 13: 978-1-932907-00-1
THOMPSON, Kristin a David BORDWELL. Dějiny filmu: Přehled světové kinematografie. 2., opr. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2011, 827 s., [24] s. obr. příl. ISBN 978-80-7331-207-7
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2011, 639 s., [40] s. ISBN 978-80-7331-217-6
KOKEŠ, Radomír D. Rozbor filmu. Vydání první. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2015, 264 s., ISBN 978-80- 210-7756-0
LABÍK, Ľudovít. Dramaturgia strihovej skladby: Horizontálna a vertikálna štruktúra filmového príbehu. 1. vyd. Zlín: VeRBuM, 2013, 218 s., ISBN 978-80-87500-30-9
Seznam doporučené literatury
SNYDER, Blake. Save the Cat! Goes to the Movies: The Screenwriters Guide to Every Story Ever Told, 2005, 195 s., ISBN 10: 1-932907-00-9 ISBN 13: 978-1-932907-00-1
THOMPSON, Kristin a David BORDWELL. Dějiny filmu: Přehled světové kinematografie. 2., opr. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2011, 827 s., [24] s. obr. příl. ISBN 978-80-7331-207-7
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2011, 639 s., [40] s. ISBN 978-80-7331-217-6
KOKEŠ, Radomír D. Rozbor filmu. Vydání první. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2015, 264 s., ISBN 978-80- 210-7756-0
LABÍK, Ľudovít. Dramaturgia strihovej skladby: Horizontálna a vertikálna štruktúra filmového príbehu. 1. vyd. Zlín: VeRBuM, 2013, 218 s., ISBN 978-80-87500-30-9
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předsedkyně komise SZZ doc. Janíková zahajuje obhajobu absolventských prací studenta ve 14:10.
Student nejprve představuje svou teoretickou absolventskou práci. Seznamuje komisi s metodami a metodikou postupu práce na textu diplomové práce. Analyzoval všechny tři série seriálu Twin Peaks. Komise se ptá na vysvětlení názvu práce (Žena s dramaturgickým klíčem k seriálu Twin Peaks). Student se soustředí na všechny výskyty postavy "ženy s polenem" a z podrobných rozborů výskytu postavy nejen v jednotlivých dílech, ale v rámci celé série, vyvozuje závěr, že přítomnost postavy Ženy s polenem signalizuje význačné dramatické zvraty. Vzniká polemika nad ne-proměnou charakteru zkoumané postavy.
Obhajoba práce pokračuje představením praktického výstupu, magisterským filmem Tarot. Student stručně připomíná základní údaje k filmu a pouští trailer. Vedoucí práce seznamuje komisi se svým postojem k filmu a k práci studenta na něm.
S posudky je student zjevně seznámen předem, na otázky z posudků má připraveny odpovědi. Výhrady student přijímá a přináší solidně vystavěnou argumentaci.
Předsedkyně SZZ komise doc. Janíková ve 14:45 obhajobu končí.