Diplomová práce je zaměřena na problematiku 2D grafiky na různých typech středních škol. Cílem je analýza současného stavu výuky v dané oblasti a návrh osnovy pro výuku na vybrané Střední škole informatiky, elektrotechniky a řemesel v Rožnově pod Radhoštěm. Pro předmět týkající se 2D grafiky je navržen metodický materiál určený pro konkrétní vyučovací jednotky. Součástí práce jsou zhotovené podkladové materiály připravené pro výuku zvolených témat. Vytvořené podklady jsou navrženy na základě ŠVP příslušné školy. Důraz je kladen také na využití aktivizačních metod. Práce obsahuje posouzení přínosů a rizik navrhované výuky včetně zhodnocení učitelem z praxe, vyučujícím předmět "Počítačová grafika" na škole, pro kterou je diplomová práce prioritně určena.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the issue of 2D graphics in various types of secondary schools. The aim is to analyze the current state of teaching in the field and design a curriculum for teaching at the Secondary School of Informatics, Electrical Engineering and Crafts in Rožnov pod Radhoštěm. Methodical material related to 2D graphics is designed for the specific teaching units. As part of this thesis, the lesson plans on the subject have been prepared for the teaching of the selected topics. The created materials are designed on the basis of the SEP of the selected school. Emphasis is also placed on the use of activation methods. Part of the work is an assessment of the benefits and risks of the proposed tea-ching method, including evaluation by a practising teacher of the subject of computer graphics at the school for which the thesis is primarily intended.
Klíčová slova
výuka, střední škola, SŠIEŘ, Střední škola informatiky, elektrotechniky a řemesel, počíta-čová grafika, 2D grafika, učební osnovy, tematický plán, metodický materiál, podkladové materiály, aktivizační metody, učitel, žák
Klíčová slova v angličtině
teaching, secondary school, SŠIEŘ, Secondary School of Informatics, Electrical Enginee-ring and Crafts, computer graphics, 2D graphics, curriculum, thematic plan, methodical material, lesson plan, activation methods, teacher, pupil
Rozsah průvodní práce
111 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku 2D grafiky na různých typech středních škol. Cílem je analýza současného stavu výuky v dané oblasti a návrh osnovy pro výuku na vybrané Střední škole informatiky, elektrotechniky a řemesel v Rožnově pod Radhoštěm. Pro předmět týkající se 2D grafiky je navržen metodický materiál určený pro konkrétní vyučovací jednotky. Součástí práce jsou zhotovené podkladové materiály připravené pro výuku zvolených témat. Vytvořené podklady jsou navrženy na základě ŠVP příslušné školy. Důraz je kladen také na využití aktivizačních metod. Práce obsahuje posouzení přínosů a rizik navrhované výuky včetně zhodnocení učitelem z praxe, vyučujícím předmět "Počítačová grafika" na škole, pro kterou je diplomová práce prioritně určena.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the issue of 2D graphics in various types of secondary schools. The aim is to analyze the current state of teaching in the field and design a curriculum for teaching at the Secondary School of Informatics, Electrical Engineering and Crafts in Rožnov pod Radhoštěm. Methodical material related to 2D graphics is designed for the specific teaching units. As part of this thesis, the lesson plans on the subject have been prepared for the teaching of the selected topics. The created materials are designed on the basis of the SEP of the selected school. Emphasis is also placed on the use of activation methods. Part of the work is an assessment of the benefits and risks of the proposed tea-ching method, including evaluation by a practising teacher of the subject of computer graphics at the school for which the thesis is primarily intended.
Klíčová slova
výuka, střední škola, SŠIEŘ, Střední škola informatiky, elektrotechniky a řemesel, počíta-čová grafika, 2D grafika, učební osnovy, tematický plán, metodický materiál, podkladové materiály, aktivizační metody, učitel, žák
Klíčová slova v angličtině
teaching, secondary school, SŠIEŘ, Secondary School of Informatics, Electrical Enginee-ring and Crafts, computer graphics, 2D graphics, curriculum, thematic plan, methodical material, lesson plan, activation methods, teacher, pupil
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši na dané téma.
Analyzujte a srovnejte současný stav a úroveň rozsahu výuky 2D grafiky na různých typech středních škol.
Navrhněte vhodnou osnovu pro výuku 2D grafiky v souladu s ŠVP vybrané střední školy.
Navrhněte a připravte výuku zvoleného tématu doplněného vhodným metodickým materiálem.
Zhodnoťte přínosy a rizika navrhované výuky.
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši na dané téma.
Analyzujte a srovnejte současný stav a úroveň rozsahu výuky 2D grafiky na různých typech středních škol.
Navrhněte vhodnou osnovu pro výuku 2D grafiky v souladu s ŠVP vybrané střední školy.
Navrhněte a připravte výuku zvoleného tématu doplněného vhodným metodickým materiálem.
Zhodnoťte přínosy a rizika navrhované výuky.
Seznam doporučené literatury
1. VANĚČEK, David. Didaktika technických odborných předmětů. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2016, 499 s. ISBN 978-80-01-05991-3.
2. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007, 322 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7.
3. NAVRÁTIL, Pavel. Počítačová grafika a multimédia. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2007. ISBN 80-86686-77-9.
4. GRECMANOVÁ, Helena. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. 1. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 80-85783-73-8.
5. DOWNS, Simon. The graphic communication handbook. 1st ed. London: Routledge, 2012, xiv, 368 s. ISBN 978-0-415-55738-2.
HUGHES, John F. Computer graphics: principles and practice. 3rd ed. Upper Saddle River: Addison-Wesley, 2014, xlvii, 1209 s. ISBN 978-0-321-39952-6.
6. DANNHOFEROVÁ, Jana. Velká kniha barev: kompletní průvodce pro grafiky, fotografy a designéry. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2012, 352 s. ISBN 978-80-251-3785-7.
Seznam doporučené literatury
1. VANĚČEK, David. Didaktika technických odborných předmětů. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2016, 499 s. ISBN 978-80-01-05991-3.
2. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007, 322 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7.
3. NAVRÁTIL, Pavel. Počítačová grafika a multimédia. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2007. ISBN 80-86686-77-9.
4. GRECMANOVÁ, Helena. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. 1. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 80-85783-73-8.
5. DOWNS, Simon. The graphic communication handbook. 1st ed. London: Routledge, 2012, xiv, 368 s. ISBN 978-0-415-55738-2.
HUGHES, John F. Computer graphics: principles and practice. 3rd ed. Upper Saddle River: Addison-Wesley, 2014, xlvii, 1209 s. ISBN 978-0-321-39952-6.
6. DANNHOFEROVÁ, Jana. Velká kniha barev: kompletní průvodce pro grafiky, fotografy a designéry. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2012, 352 s. ISBN 978-80-251-3785-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka nejprve seznámila komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponenta. Následne byla vedena rozprava, behem které byly položeny následující otázky a komentáře:
Práci lze vytknout pouze neúplne podarený grafický
výstup z dokumentu jednotlivých stredních škol (ŠVP) - kapitola 7. Úroven jazykového zpracování
práce je pruměrná. Text byl citelný, nevyskytují se v něm nejasná vyjádrení a výraznější překlepy. (doc. Chramcov)
Aktivizační metody by mohly být použity jako doplněk k výuce. Pro studenty by byly zajímavejší a
užitečnější ve formě aplikace či webové stránky. Témata pro podporu praktické výuky hodnotím
jako velmi dobře navržená a jsou vhodná pro procvičování teoretických znalostí. (doc. Botek)
Studentka reagovala a všechny dotazy správně zodpověděla.