Závěrečná práce "Implicitní teorie rodičů o rané gramotnosti dětí" se zaměřuje na implicitní teorie související se čtením rodiče svým dětem z knih. V práci budou nejdříve vymezena teoretická východiska z oblasti rané gramotnosti a čtenářské gramotnosti. Dále pak popíšeme koncept "implicitní teorie" člověka a jejich vliv na jeho plánování, organizování a realizace činností.
Anotace v angličtině
Thesis "Implicit Theory of Parents about Early Literacy of Children" with a focus on implicit theory related to parents reading to their children from books. In the theoretical part of the thesis there is an explanation of early literacy and reading literacy. Next, I will describe the concept of the "implicit theory" of people and their influence on the planning, organization and implementation of events.
Klíčová slova
raná gramotnost, čtenářská gramotnost, implicitní teorie
Klíčová slova v angličtině
early literacy, reading grammar, implicit theory
Rozsah průvodní práce
62
Jazyk
CZ
Anotace
Závěrečná práce "Implicitní teorie rodičů o rané gramotnosti dětí" se zaměřuje na implicitní teorie související se čtením rodiče svým dětem z knih. V práci budou nejdříve vymezena teoretická východiska z oblasti rané gramotnosti a čtenářské gramotnosti. Dále pak popíšeme koncept "implicitní teorie" člověka a jejich vliv na jeho plánování, organizování a realizace činností.
Anotace v angličtině
Thesis "Implicit Theory of Parents about Early Literacy of Children" with a focus on implicit theory related to parents reading to their children from books. In the theoretical part of the thesis there is an explanation of early literacy and reading literacy. Next, I will describe the concept of the "implicit theory" of people and their influence on the planning, organization and implementation of events.
Klíčová slova
raná gramotnost, čtenářská gramotnost, implicitní teorie
Klíčová slova v angličtině
early literacy, reading grammar, implicit theory
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice rané gramotnosti dětí.
Vymezení teoretických východisek z oblasti rané gramotnosti, čtenářské gramotnosti a přesvědčení rodičů o rané gramotnosti.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku pro rodiče.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro rodiče.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice rané gramotnosti dětí.
Vymezení teoretických východisek z oblasti rané gramotnosti, čtenářské gramotnosti a přesvědčení rodičů o rané gramotnosti.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku pro rodiče.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro rodiče.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. (2018). Čtení dětem v rodině: Výzkum důvodů, parametrů a praktik. Pedagogická orientace,28(1), 25-45.
Kropáčková, J., Wildová, R., & Kucharská, A. (2014). Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním věku. Pedagogická orientace, 24(4), 488-509.
Roberts, J., Jurgens, J., & Burchinal, M. (2005). The role of home literacy practices in preschool children's language and emergent literacy skills. Journal of Speech, Language, and Hearing Research,48(2), 345-359.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Zápotočná, O., & Petrová, Z. (2010). Jazyková gramotnost' v predškolskom veku. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej unverzity.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. (2018). Čtení dětem v rodině: Výzkum důvodů, parametrů a praktik. Pedagogická orientace,28(1), 25-45.
Kropáčková, J., Wildová, R., & Kucharská, A. (2014). Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním věku. Pedagogická orientace, 24(4), 488-509.
Roberts, J., Jurgens, J., & Burchinal, M. (2005). The role of home literacy practices in preschool children's language and emergent literacy skills. Journal of Speech, Language, and Hearing Research,48(2), 345-359.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Zápotočná, O., & Petrová, Z. (2010). Jazyková gramotnost' v predškolskom veku. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej unverzity.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřil k problematické analýze dat v empirické části práce. Ocenil ambici autorky o komparaci s jinou výzkumnou studií. Oponentka práce se vyjádřila k problematických momentům v teoretické i empirické části práce. Vedoucí práce položil otázku týkající se pozitivního ovlivňování domácího čtení. Studentka odpověděla s drobnými nedostatky. Druhá otázka se orientovala na čtení dítěti již v prenatálním období v návaznosti na to, co někteří rodiče uvedli. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Oponentka práce položila otázku týkající se postupů rodičů při čtení dítěti. Studentka dokázala adekvátně reagovat. Druhá otázka se vázala na přesvědčení rodičů o důležitosti domácího čtení dítěti. Studentka odpověděla s nedostatky. Předsedkyně komise doc. Majerčíková položila otázku týkající se tvorby výzkumného nástroje. Studentka odpověděla s nedostatky. Členka komise dr. Jelénková položila otázku, která se orientovala na zajímavé momenty ve výzkumných zjištěních. Studentka dokázala adekvátně odpovědět.