Bakalářská práce je teoreticko-aplikačního charakteru. Pojednává o předčtenářské gramotnosti v mateřské škole. V teoretické části je věnována pozornost základním pojmům týkajících se předčtenářské gramotnosti a dále ukotvení této gramotnosti v kurikulárních dokumentech. Cílem aplikační neboli praktické části práce je vytvořit projekt zaměřený na předčtenářské dovednosti, které jsou u dětí rozvíjeny na základě gramotně podnětného prostředí mateřské školy. Dalším cílem je ověřit tento projekt v mateřské škole, která se nachází v okresu Znojmo.
Anotace v angličtině
The bachelor's work is of a theoretical and application nature. It deals with pre-reading literacy in kindergarten. In the theoretical part, attention is given to the basic concepts related to pre-reading literacy and anchoring of this literacy in curriculum documents. The aim of the application part, as well as the practical, is to create a project focused on pre-reading skills, which are developed in children in the literarily stimulating environment of kindergarten. Further to verify this project in kindergarten, which is located in the Znojmo region.
Klíčová slova
gramotnost, předčtenářská gramotnost, podnětné prostředí, počáteční čtení, projekt, kurikulární dokumenty
Bakalářská práce je teoreticko-aplikačního charakteru. Pojednává o předčtenářské gramotnosti v mateřské škole. V teoretické části je věnována pozornost základním pojmům týkajících se předčtenářské gramotnosti a dále ukotvení této gramotnosti v kurikulárních dokumentech. Cílem aplikační neboli praktické části práce je vytvořit projekt zaměřený na předčtenářské dovednosti, které jsou u dětí rozvíjeny na základě gramotně podnětného prostředí mateřské školy. Dalším cílem je ověřit tento projekt v mateřské škole, která se nachází v okresu Znojmo.
Anotace v angličtině
The bachelor's work is of a theoretical and application nature. It deals with pre-reading literacy in kindergarten. In the theoretical part, attention is given to the basic concepts related to pre-reading literacy and anchoring of this literacy in curriculum documents. The aim of the application part, as well as the practical, is to create a project focused on pre-reading skills, which are developed in children in the literarily stimulating environment of kindergarten. Further to verify this project in kindergarten, which is located in the Znojmo region.
Klíčová slova
gramotnost, předčtenářská gramotnost, podnětné prostředí, počáteční čtení, projekt, kurikulární dokumenty
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se vztahem mezi vzdělávacím prostředím a rozvojem gramotnosti.
Vymezení základních pojmů a teoretických východisek zaměřených na rozvoj gramotnosti v předškolním věku.
Zpracování projektu zaměřeného na rozvoj gramotnosti dětí v předškolním věku.
Realizace projektu a jeho ověření v mateřské škole.
Evaluace projektu, formulace závěrů a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se vztahem mezi vzdělávacím prostředím a rozvojem gramotnosti.
Vymezení základních pojmů a teoretických východisek zaměřených na rozvoj gramotnosti v předškolním věku.
Zpracování projektu zaměřeného na rozvoj gramotnosti dětí v předškolním věku.
Realizace projektu a jeho ověření v mateřské škole.
Evaluace projektu, formulace závěrů a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Beauchat, K. A., Blamey, K. L., & Walpole, S. (2010). The building blocks of preschool success. New York: Guilford Press.
Štutika, M. (2007). Od obrázkov k písmenkám. Bratislava: Renesans.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Wyse, D. (2012). Literacy teaching and education. Los Angeles: SAGE.
Zápotočná, O. (2012). Čitateľská gramotnosť a jej rozvoj v primárnom vzdelávaní: teoretické východiská a didaktické realizácie. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied.
Zápotočná, O., & Petrová, Z. (Eds.). (2017). Raná jazyková gramotnosť detí zo sociálno-ekonomicky znevýhodňujíceho prostredia. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis.
Seznam doporučené literatury
Beauchat, K. A., Blamey, K. L., & Walpole, S. (2010). The building blocks of preschool success. New York: Guilford Press.
Štutika, M. (2007). Od obrázkov k písmenkám. Bratislava: Renesans.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Wyse, D. (2012). Literacy teaching and education. Los Angeles: SAGE.
Zápotočná, O. (2012). Čitateľská gramotnosť a jej rozvoj v primárnom vzdelávaní: teoretické východiská a didaktické realizácie. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied.
Zápotočná, O., & Petrová, Z. (Eds.). (2017). Raná jazyková gramotnosť detí zo sociálno-ekonomicky znevýhodňujíceho prostredia. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci, v rámci které realizovala projekt. Vedoucí zmiňuje nedostatečné teoretické objasnění problematiky. Oponentka vytýká teoretickou část, která není dobře uchopena a není tak plnohodnotnou základnou pro část praktickou. Po přečtení posudků studentka odpovídala na otázky vedoucího. Studentka odpověděla na otázky vedoucí i oponentky s výraznými nedostatky.
Komise konstatovala po hlasování 5 : 0, že práci je potřeba propracovat.