Předkládaná bakalářská práce je výzkumného charakteru a zabývá se prekoncepty dětí předškolního věku o tom, jak dítě přichází na svět. Teoretická část práce je zaměřena na vymezení základních pojmů, které souvisí s tématem dětských prekonceptů. Tato část slouží jako podklad pro zpracování empirické části. Výzkumná část práce je zpracována v kvalitativním designu s využitím metod interview s dětmi a analýzy dětské kresby. Cílem této práce je zjistit prekoncepty dětí předškolního věku o tom, jak dítě přichází na svět a následně tyto prekoncepty popsat. V závěru práce jsou vyhodnocena a interpretována výsledná zjištění.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis is of a research type qulitative design and deals with preconceptions of preschool children about how a child is born. The theoretical part of the thesis is focused on the definition of basic concepts, which is related to the topic of children's preconceptions. This part serves as a basis for the processing of the empirical part. The research part of the work is processed in qualitative design using methods of interviewing children and analysing children's drawings. The aim of this work is to find out preconceptions of preschool children about how a child born and then describe these preconceptions. At the end of the work, the resulting findings are evaluated and interpreted.
Klíčová slova
dětské prekoncepty, miskoncepty
Klíčová slova v angličtině
children´s preconceptions, misconceptions
Rozsah průvodní práce
67 s. (91 389 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce je výzkumného charakteru a zabývá se prekoncepty dětí předškolního věku o tom, jak dítě přichází na svět. Teoretická část práce je zaměřena na vymezení základních pojmů, které souvisí s tématem dětských prekonceptů. Tato část slouží jako podklad pro zpracování empirické části. Výzkumná část práce je zpracována v kvalitativním designu s využitím metod interview s dětmi a analýzy dětské kresby. Cílem této práce je zjistit prekoncepty dětí předškolního věku o tom, jak dítě přichází na svět a následně tyto prekoncepty popsat. V závěru práce jsou vyhodnocena a interpretována výsledná zjištění.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis is of a research type qulitative design and deals with preconceptions of preschool children about how a child is born. The theoretical part of the thesis is focused on the definition of basic concepts, which is related to the topic of children's preconceptions. This part serves as a basis for the processing of the empirical part. The research part of the work is processed in qualitative design using methods of interviewing children and analysing children's drawings. The aim of this work is to find out preconceptions of preschool children about how a child born and then describe these preconceptions. At the end of the work, the resulting findings are evaluated and interpreted.
Klíčová slova
dětské prekoncepty, miskoncepty
Klíčová slova v angličtině
children´s preconceptions, misconceptions
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se prekoncepty dětí.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na zjišťování prekonceptů dětí předškolního věku o lidském těle.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody analýzy dětské kresby a interview s dětmi.
Vyhodnocení získaných dat, interpretace výsledků výzkumu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se prekoncepty dětí.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na zjišťování prekonceptů dětí předškolního věku o lidském těle.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody analýzy dětské kresby a interview s dětmi.
Vyhodnocení získaných dat, interpretace výsledků výzkumu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Doulík, P. (2005). Geneze dětských pojetí vybraných fenoménů. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně: Acta Universitatis Purkynianae.
Jančaříková, K. (2015). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Kirk, S. (2007). Methodological and ethical issues in conducting qualitative research with children and young people. International Journal of Nursing Studies, 44(7), 1250-1260.
Robson, S., & Flannery Quinn, S. (2015). The Routledge international handbook of young childrens thinking and understanding. England: Routledge.
Wiegerová, A., & Dalajková, A. (2017). How Food is Processed in the Human Body or Children´s Concepts of How the Digestive System Works. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 237,1582-1587.
Seznam doporučené literatury
Doulík, P. (2005). Geneze dětských pojetí vybraných fenoménů. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně: Acta Universitatis Purkynianae.
Jančaříková, K. (2015). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Kirk, S. (2007). Methodological and ethical issues in conducting qualitative research with children and young people. International Journal of Nursing Studies, 44(7), 1250-1260.
Robson, S., & Flannery Quinn, S. (2015). The Routledge international handbook of young childrens thinking and understanding. England: Routledge.
Wiegerová, A., & Dalajková, A. (2017). How Food is Processed in the Human Body or Children´s Concepts of How the Digestive System Works. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 237,1582-1587.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci, v rámci které realizovala výzkum. Po přečtení posudků studentka odpovídala na otázky, které jsou v nich uvedené. Vedoucí vyzdvihuje originalitu zvoleného tématu bakalářské práce, avšak poukazovala na drobné nedostatky v teoretické části. K tématu práce proběhla krátká diskuze. Doc. Petrová položila otázku ohledně výzkumu v oblasti prekonceptu. Dotazovala se na přístup k analýze zkoumaného jevu. Studentka odpověděla s drobnými nedostatky. Doc. Wiegerová poukazovala na nepřesnosti v metodologickém postupu empirické části práce. Prof. Gavora poukazoval na příliš deskriptivní uchopení názvů kategorií a sugestivnost některých otázek ve výzkumu.