Bakalářská práce má aplikační charakter. Je zaměřena na kooperaci školy a rodiny v rámci povinného předškolního vzdělávání. V teoretické části jsou popsány aktéři spolupráce ve vztahu k dítěti. Další část je zaměřena na kooperaci školy a rodiny, možnosti jejich spolupráce a komunikaci mezi nimi. V poslední teoretické části práce jsou definovány pojmy týkající se posledního roku dítěte v mateřské škole. Na tuto kapitolu navazuje praktická část, ve které bylo záměrem vytvořit roční projekt týkající se kooperace školy a rodiny v rámci povinného předškolního vzdělávání, podrobně jej popsat a část ověřit v konkrétní mateřské škole. V závěru se nachází evaluace, z níž vychází doporučení pro praxi. Z výsledků projektu vyplynulo prohloubení spolupráce mezi mateřskou školou a rodiči, na jehož základně se podpořila připravenost dětí na základní školu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has applicative characteristics. The aim of the thesis is to map school and family cooperation under the terms of compulsory pre-school education. The theoretical part describes cooperative participants in relation to a child. The following part of the thesis turns to school and family cooperation, variety of possibilities and mutual communication. The objective of the last theoretical part is to specify the terms concerning the last year of pre-school education of a child. This chapter is followed by the practical part aiming to create a year project regarding a real nursery school, to describe in details and to verify the mutual family-school cooperation within the compulsory education. In the end there is an evaluation which proceeds suggestions into practice. The outcome of the project resulted in a deeper cooperation between the nursery school and the parents, which supported the children´s readiness to start elementary education.
Klíčová slova
povinné předškolní vzdělávání, kooperace školy a rodiny, školní zralost, školní připravenost
Klíčová slova v angličtině
compulsory pre-school education, school and family cooperation, the school maturity, the school readiness
Rozsah průvodní práce
77 s. (125 488 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má aplikační charakter. Je zaměřena na kooperaci školy a rodiny v rámci povinného předškolního vzdělávání. V teoretické části jsou popsány aktéři spolupráce ve vztahu k dítěti. Další část je zaměřena na kooperaci školy a rodiny, možnosti jejich spolupráce a komunikaci mezi nimi. V poslední teoretické části práce jsou definovány pojmy týkající se posledního roku dítěte v mateřské škole. Na tuto kapitolu navazuje praktická část, ve které bylo záměrem vytvořit roční projekt týkající se kooperace školy a rodiny v rámci povinného předškolního vzdělávání, podrobně jej popsat a část ověřit v konkrétní mateřské škole. V závěru se nachází evaluace, z níž vychází doporučení pro praxi. Z výsledků projektu vyplynulo prohloubení spolupráce mezi mateřskou školou a rodiči, na jehož základně se podpořila připravenost dětí na základní školu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has applicative characteristics. The aim of the thesis is to map school and family cooperation under the terms of compulsory pre-school education. The theoretical part describes cooperative participants in relation to a child. The following part of the thesis turns to school and family cooperation, variety of possibilities and mutual communication. The objective of the last theoretical part is to specify the terms concerning the last year of pre-school education of a child. This chapter is followed by the practical part aiming to create a year project regarding a real nursery school, to describe in details and to verify the mutual family-school cooperation within the compulsory education. In the end there is an evaluation which proceeds suggestions into practice. The outcome of the project resulted in a deeper cooperation between the nursery school and the parents, which supported the children´s readiness to start elementary education.
Klíčová slova
povinné předškolní vzdělávání, kooperace školy a rodiny, školní zralost, školní připravenost
Klíčová slova v angličtině
compulsory pre-school education, school and family cooperation, the school maturity, the school readiness
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se spolupráce školy a rodiny v rámci povinného vzdělávání v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek o možnostech kooperace učitelů a rodičů v posledním roku docházky dítěte do mateřské školy.
Příprava projektu kooperace učitelů a rodičů s ohledem na specifika vzdělávání dětí před nástupem do základní školy.
Realizace a ověření projektu ve vybrané mateřské škole.
Evaluace projektu, její závěry a návrh doporučení do praxe mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se spolupráce školy a rodiny v rámci povinného vzdělávání v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek o možnostech kooperace učitelů a rodičů v posledním roku docházky dítěte do mateřské školy.
Příprava projektu kooperace učitelů a rodičů s ohledem na specifika vzdělávání dětí před nástupem do základní školy.
Realizace a ověření projektu ve vybrané mateřské škole.
Evaluace projektu, její závěry a návrh doporučení do praxe mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Carvalho, M. E. P. (2001). Rethinking family-school relations: a critique of parental involvement in schooling. Mahwah, N.J.: L. Erlbaum Associates.
Lažová, L. (2013). Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Otevřelová, H. (2016). Školní zralost a připravenost. Praha: Portál.
Syslová, Z., & Štěpánková, L. (2019). Třídní projekty v mateřské škole. Praha: Portál.
Zelinková, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Carvalho, M. E. P. (2001). Rethinking family-school relations: a critique of parental involvement in schooling. Mahwah, N.J.: L. Erlbaum Associates.
Lažová, L. (2013). Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Otevřelová, H. (2016). Školní zralost a připravenost. Praha: Portál.
Syslová, Z., & Štěpánková, L. (2019). Třídní projekty v mateřské škole. Praha: Portál.
Zelinková, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci teoreticko-aplikačního charakteru. Vedoucí práce ocenila přístup studentky a zároveň vyzdvihla, že v případě ověřování tohoto projektu šlo i o přímou spolupráci s rodiči dětí. Oponentka práce konstatovala, že se v bakalářské práci nachází nepřesnosti a nedůslednosti. Otázky vedoucí práce studentka zodpověděla s drobnými nedostatky, studentka reagovala na otázky oponentky práce a následně zodpověděla i na její doplňující otázky. Členka komise dr. Petrů Puhrová položila otázku, na kterou studentka adekvátně reagovala.