Bakalářská práce aplikačního typu se zabývá rozvojem jazykové gramotnosti u dítěte předškolního věku se zaměřením na fonematické uvědomování a je rozdělena na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část práce sumarizuje teoretické poznatky o jazykové gramotnosti, vývoji jazykových schopností, fonematicko-fonologické rovině jakožto základu pro rozvoj jazykové gramotnosti a na závěr poznatky o fonematickém uvědomování.
V praktické části této bakalářské práce je vytvořena sada edukačních aktivit s názvem "Rozvoj jazykové gramotnosti se zaměřením na fonematické uvědomován". Prezentován je průběh ověření ve vybrané mateřské škole a na základě výsledné evaluace bylo zpracováno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor work of application type deals with the development of language literacy in preschool children with a focus on phonemic awareness and is divided into theoretical and practical part.
Theoretical part dealing with notes about language literacy, the development of language skills, the phonemic-phonological level as a basis for the development of language literacy and finally notes about the phonemic awareness.
In the practical part of this bachelor thesis is created a set of educational activities to support the development of language literacy. The course of verification in the selected kindergarten is presented and by it is results was write out recommendation for practicing kindergartens.
language literacy, language skill, phonemic-phonological level, grammatical level of speech, phonemic awareness
Rozsah průvodní práce
53 s. (78 749 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce aplikačního typu se zabývá rozvojem jazykové gramotnosti u dítěte předškolního věku se zaměřením na fonematické uvědomování a je rozdělena na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část práce sumarizuje teoretické poznatky o jazykové gramotnosti, vývoji jazykových schopností, fonematicko-fonologické rovině jakožto základu pro rozvoj jazykové gramotnosti a na závěr poznatky o fonematickém uvědomování.
V praktické části této bakalářské práce je vytvořena sada edukačních aktivit s názvem "Rozvoj jazykové gramotnosti se zaměřením na fonematické uvědomován". Prezentován je průběh ověření ve vybrané mateřské škole a na základě výsledné evaluace bylo zpracováno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor work of application type deals with the development of language literacy in preschool children with a focus on phonemic awareness and is divided into theoretical and practical part.
Theoretical part dealing with notes about language literacy, the development of language skills, the phonemic-phonological level as a basis for the development of language literacy and finally notes about the phonemic awareness.
In the practical part of this bachelor thesis is created a set of educational activities to support the development of language literacy. The course of verification in the selected kindergarten is presented and by it is results was write out recommendation for practicing kindergartens.
language literacy, language skill, phonemic-phonological level, grammatical level of speech, phonemic awareness
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti rozvoje jazykové gramotnosti dítěte předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek o vývoji jazykových schopností dítěte předškolního věku a možnostech rozvoje jazykové gramotnosti
\par v mateřské škole.
Zpracování projektu pro podporu rozvoje jazykové gramotnosti dítěte předškolního věku.
Realizace a ověření projektu ve vybrané mateřské škole.
Zpracování evaluace projektu a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti rozvoje jazykové gramotnosti dítěte předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek o vývoji jazykových schopností dítěte předškolního věku a možnostech rozvoje jazykové gramotnosti
\par v mateřské škole.
Zpracování projektu pro podporu rozvoje jazykové gramotnosti dítěte předškolního věku.
Realizace a ověření projektu ve vybrané mateřské škole.
Zpracování evaluace projektu a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Petrová, Z., & Valášková, M. (2007). Jazyková a literárna gramotnosť v MŠ: teoretické súvislosti a možnosti jej rozvoja. Bratislava: Renesans.
Riley, J. (2006). Language and literacy 3-7: creative approaches to teaching. Los Angeles: SAGE.
Smolík, F., & Málková, G. (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha:Grada.
Vraštilová, O., & Málková, G. (2014). Dětská literatura a čtenářská gramotnost v cizím jazyce. Praha: Gaudeamus.
Zápotočná, O., & Petrová Z. (2010). Jazyková gramotnosť v predškolskom veku. Trnava: PFTU v Trnave.
Seznam doporučené literatury
Petrová, Z., & Valášková, M. (2007). Jazyková a literárna gramotnosť v MŠ: teoretické súvislosti a možnosti jej rozvoja. Bratislava: Renesans.
Riley, J. (2006). Language and literacy 3-7: creative approaches to teaching. Los Angeles: SAGE.
Smolík, F., & Málková, G. (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha:Grada.
Vraštilová, O., & Málková, G. (2014). Dětská literatura a čtenářská gramotnost v cizím jazyce. Praha: Gaudeamus.
Zápotočná, O., & Petrová Z. (2010). Jazyková gramotnosť v predškolskom veku. Trnava: PFTU v Trnave.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k nedostatkům v teoretické i empirické části práce a položila otázky, které se orientovaly na jazykové kompetence. Studentka odpověděla s nedostatky. Oponent práce se vyjádřil k nepřesnému terminologickému vyjadřování v práci a položil otázku týkající se rozvíjení fonematického uvědomování. Na tuto otázku studentka nedokázala adekvátně odpovědět.