Tato bakalářská práce se zabývá problémovým chováním dětí předškolního věku. Cílem práce je zjistit, jak se problémové chování u dětí projevuje, jaké má podoby a jak na něj nahlíží učitelé mateřských škol. Práce má teoreticko-empirický charakter a je rozdělena do dvou částí. Obsahem první části je teoretický rozbor psychického, sociálního a emočního vývoje dítěte v předškolním věku společně s výchovou dítěte v rodině. Dále se teoretická část zabývá problematikou poruch chování, v níž je kladen důraz na agresivitu a impulzivní chování, vzdorovitost a poruchu ADHD. V závěru teoretické práce je zmíněna osobnost učitele v souvislosti s problémovým chováním dětí. Druhá, praktická část se věnuje metodologii výzkumu, který byl realizován formou polostrukturovaného interview s šesti učiteli ve vybraných mateřských školách. Data byla analyzována na základě techniky otevřeného kódování. Výzkum je založen na zkušenostech učitelů mateřských škol s dětmi s problémovým chováním.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the problematic behavior of preschool children. The aim of the work is to examine how such behavior manifests itself in children, what its forms are, and how it is viewed by kindergarten teachers. The work has a theoretical-empirical character and is divided into two parts. The first part consists of a theoretical analysis of the mental, social, and emotional development of a child in preschool age, coupled with the child's upbringing in the family. Furthermore, the theoretical part deals with the issue of behavioral disorders, with emphasis on aggression, impulsive behavior, defiance, and ADHD. At the end of the theoretical part, the personality of the teacher is examined in connection with the problematic behavior of children. The second, practical part, deals with the methodology of research, which was carried out in the form of a semi-structured interview with six teachers in selected kindergartens. The data was analyzed based on the open coding technique. The research is based on kindergarten teachers' experiences with children with problematic behaviors.
Klíčová slova
agresivní dítě, problémové chování, psychosociální vývoj dítěte, hyperaktivní dítě, impulzivní chování, učitel mateřské školy, dětský vzdor, výchovné styly
Klíčová slova v angličtině
aggressive child, problem behavior, psychosocial development of the child, hyperactive child, impulsive behavior, kindergarten teacher, child resistance, educational styles
Rozsah průvodní práce
79 s. (112 301 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problémovým chováním dětí předškolního věku. Cílem práce je zjistit, jak se problémové chování u dětí projevuje, jaké má podoby a jak na něj nahlíží učitelé mateřských škol. Práce má teoreticko-empirický charakter a je rozdělena do dvou částí. Obsahem první části je teoretický rozbor psychického, sociálního a emočního vývoje dítěte v předškolním věku společně s výchovou dítěte v rodině. Dále se teoretická část zabývá problematikou poruch chování, v níž je kladen důraz na agresivitu a impulzivní chování, vzdorovitost a poruchu ADHD. V závěru teoretické práce je zmíněna osobnost učitele v souvislosti s problémovým chováním dětí. Druhá, praktická část se věnuje metodologii výzkumu, který byl realizován formou polostrukturovaného interview s šesti učiteli ve vybraných mateřských školách. Data byla analyzována na základě techniky otevřeného kódování. Výzkum je založen na zkušenostech učitelů mateřských škol s dětmi s problémovým chováním.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the problematic behavior of preschool children. The aim of the work is to examine how such behavior manifests itself in children, what its forms are, and how it is viewed by kindergarten teachers. The work has a theoretical-empirical character and is divided into two parts. The first part consists of a theoretical analysis of the mental, social, and emotional development of a child in preschool age, coupled with the child's upbringing in the family. Furthermore, the theoretical part deals with the issue of behavioral disorders, with emphasis on aggression, impulsive behavior, defiance, and ADHD. At the end of the theoretical part, the personality of the teacher is examined in connection with the problematic behavior of children. The second, practical part, deals with the methodology of research, which was carried out in the form of a semi-structured interview with six teachers in selected kindergartens. The data was analyzed based on the open coding technique. The research is based on kindergarten teachers' experiences with children with problematic behaviors.
Klíčová slova
agresivní dítě, problémové chování, psychosociální vývoj dítěte, hyperaktivní dítě, impulzivní chování, učitel mateřské školy, dětský vzdor, výchovné styly
Klíčová slova v angličtině
aggressive child, problem behavior, psychosocial development of the child, hyperactive child, impulsive behavior, kindergarten teacher, child resistance, educational styles
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o projevech problémového chování dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek týkajících se názorů učitelů na problémové chování dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o projevech problémového chování dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek týkajících se názorů učitelů na problémové chování dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Dowling, M. (2014). Young children's personal, social and emotional development. Los Angeles: Sage.
Hergenhan, A. (2017). Agresivní dítě? : systemické řešení problémového chování. Praha: Portál.
Michalová, Z. (2012). Předškolák s problémovým chováním. Praha: Portál.
Poláčková Šolcová, I. (2018). Emoce: regulace a vývoj v průběhu života : funkce a zákonitosti emocí, sociální a kulturní souvislosti, měření emocí. Praha: Grada.
Svoboda, J. (2014). Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Dowling, M. (2014). Young children's personal, social and emotional development. Los Angeles: Sage.
Hergenhan, A. (2017). Agresivní dítě? : systemické řešení problémového chování. Praha: Portál.
Michalová, Z. (2012). Předškolák s problémovým chováním. Praha: Portál.
Poláčková Šolcová, I. (2018). Emoce: regulace a vývoj v průběhu života : funkce a zákonitosti emocí, sociální a kulturní souvislosti, měření emocí. Praha: Grada.
Svoboda, J. (2014). Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci, uvedla výsledky výzkumu. Vedoucí práce se vyjádřila k vědeckým cílům práce, které hodnotí jako splněné. Položila otázku týkající se překvapujících výsledků v představené práci. Studentka odpověděla s nedostatky. Oponent práce ocenil rozsah použité literatury, zároveň zmínil drobné překlepy v práci a položil otázky. Studentka na otázky odpověděla s nedostatky. Předsedkyně komise doc. Wiegerová položila otázku týkající se typu výzkumu. Studentka dokázala odpovědět s nedostatky.