Bakalářská práce je teoreticko-empirického charakteru. Teoretická část se zabývá vymezením pojmů školní zralosti a připravenosti v kontextu přechodu dítěte do základní školy. Vymezuje zápis do základní školy, odklad školní docházky a zaměřuje se na roli rodiny v přípravě dítěte na vstup do základní školy.
V praktické části bylo cílem na základě kvalitativně výzkumného šetření popsat představy a názory rodičů dětí před vstupem do základní školy na přechod jejich dítěte z mateřské školy do školy základní. Z výsledků výzkumného šetření vyplývá, jak rodiče vnímají význam přípravy dítěte na vstup do základní školy. Mateřskou školu považují za velmi důležitou výchovně-vzdělávací instituci a plně se spoléhají na práci učitelek s důvěrou v jejich odbornost. Zároveň si rodiče uvědomují přicházející změnu do budoucna.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is of a theoretical-empirical nature. The theoretical part deals with the definition of the concepts of school maturity and readiness in the context of the transition of a child to primary school. It defines enrollment in primary school, post-ponement of school attendance and focuses on the role of the family in preparing a child to enter primary school.
In the practical part, the aim was to describe, based on a qualitative research to describe the ideas and opinions of children's parents before entering primary school on their child's transition from kindergarten to primary school. The results of the research shows how parents acknowledge the importance of preparing a child to enter primary school. They consider kindergarten to be a very important educational institution and they rely fully on the work of teachers with confidence in their expertise. At the same time, parents are aware of the coming change in the future.
Klíčová slova
rodiče připravující dítě na vstup do základní školy, školní připravenost, odklad školní docházky, zápis jako přechodový rituál
Klíčová slova v angličtině
parents preparing a child to enter primary school, school readiness, postponement of school attendance, enrollment as a transition ritual
Rozsah průvodní práce
46 s. (89 272 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je teoreticko-empirického charakteru. Teoretická část se zabývá vymezením pojmů školní zralosti a připravenosti v kontextu přechodu dítěte do základní školy. Vymezuje zápis do základní školy, odklad školní docházky a zaměřuje se na roli rodiny v přípravě dítěte na vstup do základní školy.
V praktické části bylo cílem na základě kvalitativně výzkumného šetření popsat představy a názory rodičů dětí před vstupem do základní školy na přechod jejich dítěte z mateřské školy do školy základní. Z výsledků výzkumného šetření vyplývá, jak rodiče vnímají význam přípravy dítěte na vstup do základní školy. Mateřskou školu považují za velmi důležitou výchovně-vzdělávací instituci a plně se spoléhají na práci učitelek s důvěrou v jejich odbornost. Zároveň si rodiče uvědomují přicházející změnu do budoucna.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is of a theoretical-empirical nature. The theoretical part deals with the definition of the concepts of school maturity and readiness in the context of the transition of a child to primary school. It defines enrollment in primary school, post-ponement of school attendance and focuses on the role of the family in preparing a child to enter primary school.
In the practical part, the aim was to describe, based on a qualitative research to describe the ideas and opinions of children's parents before entering primary school on their child's transition from kindergarten to primary school. The results of the research shows how parents acknowledge the importance of preparing a child to enter primary school. They consider kindergarten to be a very important educational institution and they rely fully on the work of teachers with confidence in their expertise. At the same time, parents are aware of the coming change in the future.
Klíčová slova
rodiče připravující dítě na vstup do základní školy, školní připravenost, odklad školní docházky, zápis jako přechodový rituál
Klíčová slova v angličtině
parents preparing a child to enter primary school, school readiness, postponement of school attendance, enrollment as a transition ritual
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti školní připravenosti dítěte předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na problematiku přípravy dítěte na vstup do základní školy pohledem rodičů.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview s rodiči dětí předškolního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti školní připravenosti dítěte předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na problematiku přípravy dítěte na vstup do základní školy pohledem rodičů.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview s rodiči dětí předškolního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Cowan, P. A., Cowan, C. P., Ablow, J. C., Johnson, V. K., & Measelle, J. R. (2016). The Family Context of Parenting in Children's Adaptation to Elementary School. London: Routledge.
Mertin, V., & Krejčová, L. (2016). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer.
Picková, H. (2017). Proč moje děti nechodí do mateřské školy. Přístup rodičů, jejichž rozhodování neomezuje socioekonomické znevýhodnění. Orbis Scholae, 11(1), 51-69.
Šulová, L. (2014). Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Praha: Wolters Kluwer.
Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Cowan, P. A., Cowan, C. P., Ablow, J. C., Johnson, V. K., & Measelle, J. R. (2016). The Family Context of Parenting in Children's Adaptation to Elementary School. London: Routledge.
Mertin, V., & Krejčová, L. (2016). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer.
Picková, H. (2017). Proč moje děti nechodí do mateřské školy. Přístup rodičů, jejichž rozhodování neomezuje socioekonomické znevýhodnění. Orbis Scholae, 11(1), 51-69.
Šulová, L. (2014). Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Praha: Wolters Kluwer.
Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci teoreticko-výzkumného charakteru. Vedoucí práce v posudku zmínila, že při souboru 11 participantů výzkumného šetření se očekávalo množství dat, která nebyla nasycena. Obdobně oponentka práce uvedla, že v empirické části mohla jít studentka více do hloubky získaných dat vzhledem k tomu, že realizovala celkem 11 rozhovorů, zároveň se vyjádřila k formálním nedostatkům práce. Na otázky vedoucí práce studentka odpověděla s nedostatky, na doplňující otázky dr. Navrátilové studentka odpověděla s nedostatky. Na otázky oponentky práce studentka adekvátně odpověděla. Mgr. Tomancová se vyjádřila ke kódům uvedeným v bakalářské práci. Dr. Navrátilová se vyjádřila, že práce splňuje rozsah na hraně. Proběhla diskuze k tématu, do které se studentka zapojila.