Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem práce je zjistit názor učitelek mateřských škol na problematiku sociálních dovedností dětí předškolního věku. Teoretická část práce sumarizuje poznatky o sociálních dovednostech, školní zralosti a připravenosti dítěte předškolního věku. V empirické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu. Data výzkumu byla získána prostřednictvím 6 polostukturovaných interview, které byly realizovány s učiteli mateřských škol. Analýzou a zpracováním interview byly zpracovány kategorie, které zachycují, že sociální oblast je pro vstup dítěte do základního vzdělávání jedna z nejdůležitějších oblastí při posuzování školní zralosti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-empirical character. The target of the thesis is to find out the opinion of Kindergarten teachers about the problematics of social skills of preschool age children. Theoretical part of the thesis summarizes findings about social skills, school maturity and readiness of preschool age children. Empirical part presents results of quality-oriented research. Research data were obtained through 6 half-structured interviews, which were realised with kindergarten teachers. The analysis and process of the interviews processed categories which show that social area for admission of children into school education is one of the most important areas to be assessed when evaluating school maturity.
Klíčová slova
sociální dovednosti, školní zralost a připravenost, zápis do školní docházky, odklad školní docházky, vstup do základní školy
Klíčová slova v angličtině
social skills, school maturity and readiness, enrolment to the school attendance, school attendance delay, entry into primary schools
Rozsah průvodní práce
60 s. (79 097 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem práce je zjistit názor učitelek mateřských škol na problematiku sociálních dovedností dětí předškolního věku. Teoretická část práce sumarizuje poznatky o sociálních dovednostech, školní zralosti a připravenosti dítěte předškolního věku. V empirické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu. Data výzkumu byla získána prostřednictvím 6 polostukturovaných interview, které byly realizovány s učiteli mateřských škol. Analýzou a zpracováním interview byly zpracovány kategorie, které zachycují, že sociální oblast je pro vstup dítěte do základního vzdělávání jedna z nejdůležitějších oblastí při posuzování školní zralosti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-empirical character. The target of the thesis is to find out the opinion of Kindergarten teachers about the problematics of social skills of preschool age children. Theoretical part of the thesis summarizes findings about social skills, school maturity and readiness of preschool age children. Empirical part presents results of quality-oriented research. Research data were obtained through 6 half-structured interviews, which were realised with kindergarten teachers. The analysis and process of the interviews processed categories which show that social area for admission of children into school education is one of the most important areas to be assessed when evaluating school maturity.
Klíčová slova
sociální dovednosti, školní zralost a připravenost, zápis do školní docházky, odklad školní docházky, vstup do základní školy
Klíčová slova v angličtině
social skills, school maturity and readiness, enrolment to the school attendance, school attendance delay, entry into primary schools
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se sociálními a personálními dovednostmi dítěte při nástupu do základní školy.
Vymezení teoretických východisek o sociálních dovednostech a školní připravenosti dítěte pohledem učitelů mateřských škol.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se sociálními a personálními dovednostmi dítěte při nástupu do základní školy.
Vymezení teoretických východisek o sociálních dovednostech a školní připravenosti dítěte pohledem učitelů mateřských škol.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace doporučení pro praxi mateřských škol.
Bednářová, J., & Šmardová, V. (2015). Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Edika.
Dandová, E., Kropáčková, J., Nádvorníková, H., Pravcová, D., & Příkazská, I. (2018). Školní zralost a odklady školní docházky. Praha: Rabbe.
Dockett, S., Griebel, W., & Perry, B. (2017). Families and transition to school. Cham: Springer.
Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila bakalářskou práci, v níž realizovala výzkumné šetření. Studentka reagovala na posudek oponenta s nedostatky. Studentka si nepřipravila odpověď na otázku vedoucí práce, následně ji zodpověděla s nedostatky.