Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter a zaměřuje se na specifika práce učitele s dětmi mladšími tří let v mateřské škole. Teoretická část se zabývá podmínkami práce učitele zahrnující vývojová specifika dětí mladších tří let v kontextu institucionálního vzdělávání dětí v raném věku. Na teoretickou část navazuje empirická část s kvalitativně orientovaným výzkumem, jež byl realizován prostřednictvím metody polostrukturovaného interview s učitelkami mateřských škol. Hlavním cílem tohoto výzkumu bylo popsat, jaké postupy práce využívají učitelé mateřských škol u dětí mladších tří let.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is of theoretical-empirical character and focuses on the specifics of working with children younger than three years of age in kindergarten through the eyes of teachers. The theoretical part concerns with the working conditions of a teacher involving the developmental specifics of children younger than three years of age in the context of institutional education of children at early age. The theoretical part is followed by the empirical part with qualitatively oriented research which has been conducted through the method of semi-structured interview with kindergarten teachers. The main goal of this research was to describe the methods that kindergarten teachers use with children younger than three years of age.
Klíčová slova
Preprimární vzdělávání, rané dětství, institucionální vzdělávání v raném věku, děti mladší tří let, vývojová specifika, kompetence učitele, podmínky práce učitele.
Klíčová slova v angličtině
Pre-primary education, early childhood, institutional education in early childhood, children younger than three years of age, developmental specifics, teacher's competence, teacher's working conditions.
Rozsah průvodní práce
78 stran (130 223 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter a zaměřuje se na specifika práce učitele s dětmi mladšími tří let v mateřské škole. Teoretická část se zabývá podmínkami práce učitele zahrnující vývojová specifika dětí mladších tří let v kontextu institucionálního vzdělávání dětí v raném věku. Na teoretickou část navazuje empirická část s kvalitativně orientovaným výzkumem, jež byl realizován prostřednictvím metody polostrukturovaného interview s učitelkami mateřských škol. Hlavním cílem tohoto výzkumu bylo popsat, jaké postupy práce využívají učitelé mateřských škol u dětí mladších tří let.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is of theoretical-empirical character and focuses on the specifics of working with children younger than three years of age in kindergarten through the eyes of teachers. The theoretical part concerns with the working conditions of a teacher involving the developmental specifics of children younger than three years of age in the context of institutional education of children at early age. The theoretical part is followed by the empirical part with qualitatively oriented research which has been conducted through the method of semi-structured interview with kindergarten teachers. The main goal of this research was to describe the methods that kindergarten teachers use with children younger than three years of age.
Klíčová slova
Preprimární vzdělávání, rané dětství, institucionální vzdělávání v raném věku, děti mladší tří let, vývojová specifika, kompetence učitele, podmínky práce učitele.
Klíčová slova v angličtině
Pre-primary education, early childhood, institutional education in early childhood, children younger than three years of age, developmental specifics, teacher's competence, teacher's working conditions.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti institucionální péče a vzdělávání dětí mladších tří let.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na edukaci dětí mladších tří let v mateřské škole s ohledem na specifické podmínky práce učitele.
Realizace kvalitativního výzkumu s využitím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Copple, C., & Bredekamp, S. (2009). Developmentally appropriate practice in early childhood programs serving children from birth through age 8 (Third edition). Washington, D.C.: National Association for the Education of Young Children.
Gavora, P., Wiegerová, A., & Navrátilová, H. (2019). Preschool education from age two. Parents' reasons and teachers' beliefs. In E. Soriano Ayala & V. Caballero Cala, El valor de la educación en una sociedad culturalmente diversa (pp. 215-223). Editorial Universidad de Almería.
Gregora, M., & Kropáčková, J. (2016). Vývoj batolete: od jednoho roku do tří let. Praha: Grada.
Hendrychová, S. (2013). Úvod do problematiky rozvíjení dítěte do tří let. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta.
Splavcová, H., & Kropáčková, J. (2016). Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál.
Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. (2014). Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Seznam doporučené literatury
Copple, C., & Bredekamp, S. (2009). Developmentally appropriate practice in early childhood programs serving children from birth through age 8 (Third edition). Washington, D.C.: National Association for the Education of Young Children.
Gavora, P., Wiegerová, A., & Navrátilová, H. (2019). Preschool education from age two. Parents' reasons and teachers' beliefs. In E. Soriano Ayala & V. Caballero Cala, El valor de la educación en una sociedad culturalmente diversa (pp. 215-223). Editorial Universidad de Almería.
Gregora, M., & Kropáčková, J. (2016). Vývoj batolete: od jednoho roku do tří let. Praha: Grada.
Hendrychová, S. (2013). Úvod do problematiky rozvíjení dítěte do tří let. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta.
Splavcová, H., & Kropáčková, J. (2016). Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál.
Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. (2014). Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Předsedkyně komise doc. Wiegerová se vyjádřila k nevhodné formulaci kategorií v empirické části práce. Vedoucí práce se vyjádřila k nepřesnostem ve formulaci kategorií a problematickému zpracování dat. Ocenila aktivitu studentky v procesu zpracování bakalářské práce. Vedoucí položila otázky týkající se doporučení pro praxi, které studentka v práci představuje. Oponentka práce se vyjádřila k problematickým momentům v teoretické části práce, zejména hovořila o nekoncepčnosti zpracování. Oponentka položila otázku týkající se vývojových specifik dětí při práci učitele. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Proběhla diskuse na téma zrušení dětských skupin.