Bakalářská práce se zabývá vyšetřením lumbální punkce. Teoretická část popisuje obecné informace o vyšetření, podrobný průběh, edukaci a charakterizuje úlohu všeobecné sestry v péči o pacienta podstupujícího lumbální punkci. V praktické části pomocí kvalitativního výzkumu zjišťujeme prožívání a vnímání vyšetření z pohledu pacienta. Praktickým výstupem je zpracování informačního materiálu o vyšetření lumbální punkce pro laickou veřejnost.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the examination of lumbar puncture. The theoretical part describes general information about the examination, detailed course, education and characterizes the role of the general nurse in the care of patients undergoing lumbar puncture. In the practical part, we use qualitative research to determine the experience and perception of the examination from the patient's point of view. The practical output is the processing of information material on the examination of lumbar puncture for the general public.
Klíčová slova
lumbální punkce, mozkomíšní mok, neurologie, edukace, všeobecná sestra
Klíčová slova v angličtině
lumbar puncture, cerebrospinal fluid, neurology, education, general nurse
Rozsah průvodní práce
54 s. (89 232 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá vyšetřením lumbální punkce. Teoretická část popisuje obecné informace o vyšetření, podrobný průběh, edukaci a charakterizuje úlohu všeobecné sestry v péči o pacienta podstupujícího lumbální punkci. V praktické části pomocí kvalitativního výzkumu zjišťujeme prožívání a vnímání vyšetření z pohledu pacienta. Praktickým výstupem je zpracování informačního materiálu o vyšetření lumbální punkce pro laickou veřejnost.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the examination of lumbar puncture. The theoretical part describes general information about the examination, detailed course, education and characterizes the role of the general nurse in the care of patients undergoing lumbar puncture. In the practical part, we use qualitative research to determine the experience and perception of the examination from the patient's point of view. The practical output is the processing of information material on the examination of lumbar puncture for the general public.
Klíčová slova
lumbální punkce, mozkomíšní mok, neurologie, edukace, všeobecná sestra
Klíčová slova v angličtině
lumbar puncture, cerebrospinal fluid, neurology, education, general nurse
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti vyšetření lumbální punkce, péče o pacienta podstupujícího lumbální punkci.
Příprava metodiky kvalitativního výzkumu.
Formulace kritérií pro výběr participantů.
Realizace výzkumu technikou rozhovoru.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti vyšetření lumbální punkce, péče o pacienta podstupujícího lumbální punkci.
Příprava metodiky kvalitativního výzkumu.
Formulace kritérií pro výběr participantů.
Realizace výzkumu technikou rozhovoru.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DEISENHAMMER, Florian, Finn SELLEBJERG, Charlote E TEUNISSEN, et al. Cerebrospinal Fluid in Clinical neurology. Switzerland: Springer International Publishing, 2015. ISBN 978-3-319-01225-4.
ENGELBORGHS, Sebastiaan, Ellis NIEMANTSVERDRIET, Hanne STRUYFS, et al. Alzheimers Dement (amst.): Consensus guidelines for lumbar puncture in patients with neurological diseases [online]. 2017, 8: 111-126 [cit. 2019-10-09]. DOI: 10.1016/j.dadm.2017.04.007. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5454085
KAŇOVSKÝ, Petr, Andrea BÁRTKOVÁ, a kol. Obecná neurologie a vyšetřovací metody v neurologii. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019. ISBN 978-80-244-5488-7.
SLEZÁKOVÁ, Zuzana. Ošetřovatelství v neurologii. Praha: Grada, 2014. ISB 978-80-247-4868-9.
Seznam doporučené literatury
DEISENHAMMER, Florian, Finn SELLEBJERG, Charlote E TEUNISSEN, et al. Cerebrospinal Fluid in Clinical neurology. Switzerland: Springer International Publishing, 2015. ISBN 978-3-319-01225-4.
ENGELBORGHS, Sebastiaan, Ellis NIEMANTSVERDRIET, Hanne STRUYFS, et al. Alzheimers Dement (amst.): Consensus guidelines for lumbar puncture in patients with neurological diseases [online]. 2017, 8: 111-126 [cit. 2019-10-09]. DOI: 10.1016/j.dadm.2017.04.007. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5454085
KAŇOVSKÝ, Petr, Andrea BÁRTKOVÁ, a kol. Obecná neurologie a vyšetřovací metody v neurologii. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019. ISBN 978-80-244-5488-7.
SLEZÁKOVÁ, Zuzana. Ošetřovatelství v neurologii. Praha: Grada, 2014. ISB 978-80-247-4868-9.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázka vedoucího: Předveďte krátký náhled e-learningové prezentace připravené pro všeobecné sestry k využití při edukaci pacientů před lumbální punkcí. - Studentka představila připravenou e-learningovou prezentaci.
Otázky oponenta: Jak jste získala participanty Vašeho výzkumu v době pandemie a jejich ochotu spolupráce přes Skype? "Získala jsem je pomocí sociálních sítí, skrz které jsem participanty poprosila o spolupráci, byla to pro mě i pro ně nejlepší volba s ohledem na pandemickou situaci..."
Studentka prezentovala práci velmi zaujatě, výstupem práce je připravená e-learningová prezentace a brožura, které komise velice ocenila. Otázky komise zodpovídala erudovaně, v problematice se orientuje. Vedoucí práce vyzdvihnula příjemnou spoluráci se studentkou.