Predložená diplomová práca sa zaoberá problematikou závislosti od digitálnych technológií a od internetu u žiakov základnej školy. Približuje oblasť digitálnych technológií a kyberpriestoru, popisuje fenomén behaviorálnych závislostí a poukazuje na riziká používania internetu a mobilných telefónov. Objasňuje problematiku vzniku a vzostupu behaviorálnych závislostí, zvlášť excesívneho používania mobilných telefónov a internetu. Diplomová práca rozoberá tiež zistený stupeň potenciálnej závislosti od digitálnych technológií a od internetu u žiakov základnej školy. Vo výsledkoch poukazuje na potenciálnu závislosť pri zohľadnení pohlavia, veku a typu školského prostredia.
Anotace v angličtině
This master's thesis deals with the issue of addiction to digital technologies
and to the internet among primary school students. It introduces the area of digital technologies and cyberspace, describes the phenomenon of behavioral addictions and points out the risks of using the internet and mobile phones. It clarifies the issue of the emergence and rise of behavioral addictions, especially the excessive use of mobile phones and the internet. The master's thesis also discusses the level of potential addiction to digital technologies and the internet for primary school students. The results point to a potential addiction taking into account gender, age, and type of school environment.
digital technologies, behavioral addiction, mobile phone, internet, students
Rozsah průvodní práce
95 s. (157 126 znakov)
Jazyk
SK
Anotace
Predložená diplomová práca sa zaoberá problematikou závislosti od digitálnych technológií a od internetu u žiakov základnej školy. Približuje oblasť digitálnych technológií a kyberpriestoru, popisuje fenomén behaviorálnych závislostí a poukazuje na riziká používania internetu a mobilných telefónov. Objasňuje problematiku vzniku a vzostupu behaviorálnych závislostí, zvlášť excesívneho používania mobilných telefónov a internetu. Diplomová práca rozoberá tiež zistený stupeň potenciálnej závislosti od digitálnych technológií a od internetu u žiakov základnej školy. Vo výsledkoch poukazuje na potenciálnu závislosť pri zohľadnení pohlavia, veku a typu školského prostredia.
Anotace v angličtině
This master's thesis deals with the issue of addiction to digital technologies
and to the internet among primary school students. It introduces the area of digital technologies and cyberspace, describes the phenomenon of behavioral addictions and points out the risks of using the internet and mobile phones. It clarifies the issue of the emergence and rise of behavioral addictions, especially the excessive use of mobile phones and the internet. The master's thesis also discusses the level of potential addiction to digital technologies and the internet for primary school students. The results point to a potential addiction taking into account gender, age, and type of school environment.
digital technologies, behavioral addiction, mobile phone, internet, students
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti behaviorálních závislostí, digitálních technologií a používání internetu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti behaviorálních závislostí, digitálních technologií a používání internetu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ALTER, Adam. Neodolatelné: vzestup návykových technologií a byznys se závislostí. Brno: Host, 2018. ISBN 978-80-7577-460-6.
BLINKA, Lukas. Online závislosti. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5311-9.
GRIFFITHS, Mark. A "components" model of addiction within a biopsychosocial framework. Journal of Substance Use, 10 (4), 191-197.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
SPITZER, Manfred. Digitálna demencia: ako pripravujeme seba a naše deti o rozum. Bratislava: Citadella, 2018. ISBN 978-80-8182-088-5.
Seznam doporučené literatury
ALTER, Adam. Neodolatelné: vzestup návykových technologií a byznys se závislostí. Brno: Host, 2018. ISBN 978-80-7577-460-6.
BLINKA, Lukas. Online závislosti. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5311-9.
GRIFFITHS, Mark. A "components" model of addiction within a biopsychosocial framework. Journal of Substance Use, 10 (4), 191-197.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
SPITZER, Manfred. Digitálna demencia: ako pripravujeme seba a naše deti o rozum. Bratislava: Citadella, 2018. ISBN 978-80-8182-088-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně popsala motiv k volbě tématu, následně se věnovala popisu teoretické části práce. Studentka se dále věnovala prezentaci praktické části práce, studentka představila výzkumné cíle, výzkumné otázky a celkově výzkumnou strategii. Věnovala se také popisu procesu výzkumného šetření. Členové komise se doptávali na způsob analýzy dat a její prezentaci. Dále měla studentka představit stěžejní výsledky. Dále měla studentka popsat stanovená kritéria. Studentka dále popisovala výsledky výzkumného šetření. Dále odpovídala na otázky z posudků. Studentka byla k obhajobě připravena adekvátně.