Diplomová práce se zabývá aktuálními tématy sociálního vyloučení a chudoby. Nejvíce ohroženou skupinou jsou matky samoživitelky, které se díky své nepříznivé sociální situaci ocitly v krizi. Bezpečné zázemí pro sebe a své děti našly v azylovém domě. Individuální plánování je jednou z metod, které by měli klientkám pomoci lépe zvládat jejich problémy s přihlédnutím k jejich potřebám. Cílem práce je porozumět tomu, jak klientky azylového domu přistupují k řešení své životní situace. Praktická část vyhodnocuje kvalitativní výzkumné šetření, ve kterém je provedena analýza polostrukturovaných rozhovorů prostřednictvím interpretativní fenomenologické analýzy. Výsledky výzkumu ukázaly potřebu motivačního vzdělávání klientek, které by je vedlo k finanční gramotnosti.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with recent topics of social exclusion
and poverty. The most vulnerable group are single mothers, who have found themselves in crisis due to their unfavourable situation. They find safe background for them and their children in the shelter. Individual planning is one of the methods which should help clients to better manage their problems, considering their needs. The aim of this thesis is to understand how the clients of the shelter approach to solving of their life situation. The practical part evaluates a qualitative research survey, in which is performed an analysis of semi-structured interviews through interpretive phenomenological analysis. The results of the research demonstrate the need of motivational education of the clients, which would lead to financial literacy
Klíčová slova
sociální vyloučení, chudoba, matky samoživitelky, azylový dům, individuální plánování.
Klíčová slova v angličtině
social exclusion, poverty, single mothers, shelter, individual planning
Rozsah průvodní práce
88 s. (159 865)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá aktuálními tématy sociálního vyloučení a chudoby. Nejvíce ohroženou skupinou jsou matky samoživitelky, které se díky své nepříznivé sociální situaci ocitly v krizi. Bezpečné zázemí pro sebe a své děti našly v azylovém domě. Individuální plánování je jednou z metod, které by měli klientkám pomoci lépe zvládat jejich problémy s přihlédnutím k jejich potřebám. Cílem práce je porozumět tomu, jak klientky azylového domu přistupují k řešení své životní situace. Praktická část vyhodnocuje kvalitativní výzkumné šetření, ve kterém je provedena analýza polostrukturovaných rozhovorů prostřednictvím interpretativní fenomenologické analýzy. Výsledky výzkumu ukázaly potřebu motivačního vzdělávání klientek, které by je vedlo k finanční gramotnosti.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with recent topics of social exclusion
and poverty. The most vulnerable group are single mothers, who have found themselves in crisis due to their unfavourable situation. They find safe background for them and their children in the shelter. Individual planning is one of the methods which should help clients to better manage their problems, considering their needs. The aim of this thesis is to understand how the clients of the shelter approach to solving of their life situation. The practical part evaluates a qualitative research survey, in which is performed an analysis of semi-structured interviews through interpretive phenomenological analysis. The results of the research demonstrate the need of motivational education of the clients, which would lead to financial literacy
Klíčová slova
sociální vyloučení, chudoba, matky samoživitelky, azylový dům, individuální plánování.
Klíčová slova v angličtině
social exclusion, poverty, single mothers, shelter, individual planning
Zásady pro vypracování
Zpracování řešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální práce v azylových domech pro matky s dětmi a sociální pedagogiky.
Příprava metodiky a výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí polostrukturovaného rozhovoru a anylýzou dokumentů.
Zpracování a vyhodnocení získyných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování řešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální práce v azylových domech pro matky s dětmi a sociální pedagogiky.
Příprava metodiky a výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí polostrukturovaného rozhovoru a anylýzou dokumentů.
Zpracování a vyhodnocení získyných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica, 2008. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: FF UK. ISBN 978-80-969944-0-3.
BICKOVÁ, Lucie, 2011. Individuální plánování a role klíčového pracovníka v sociálních službách. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb České republiky. ISBN 978-80-904668-1-4.
KRIPPENDORFF, Klaus, 2018. Content analysis: an introduction to its methodology. Fourth Edition. Los Angeles: SAGE. ISBN 978-150-6395-661.
MATOUŠEK, Oldřich, Pavla KODYMOVÁ a Jana KOLÁČKOVÁ, ed., 2005. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál. ISBN 80-736-7002-x.
ŘIHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH, 2013. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6382-2.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica, 2008. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: FF UK. ISBN 978-80-969944-0-3.
BICKOVÁ, Lucie, 2011. Individuální plánování a role klíčového pracovníka v sociálních službách. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb České republiky. ISBN 978-80-904668-1-4.
KRIPPENDORFF, Klaus, 2018. Content analysis: an introduction to its methodology. Fourth Edition. Los Angeles: SAGE. ISBN 978-150-6395-661.
MATOUŠEK, Oldřich, Pavla KODYMOVÁ a Jana KOLÁČKOVÁ, ed., 2005. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál. ISBN 80-736-7002-x.
ŘIHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH, 2013. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6382-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně komisi představila teoretická východiska a obecné cíle práce. Následně se věnovala metodologickému postupu. Komisi následně seznámila se stěžejními výsledky výzkumného šetření. Podrobně odpovídala na dílčí výzkumné otázky a akcentovala významná výzkumná zjištění. Přítomná oponentka práce měla výtku k formální stránce práce i k postupu při analýze dat. Ocenila však angažovanost studentky v problematice.