Předkládaná diplomová práce, obsahující teoretickou a praktickou část, se zaměřuje na problematiku primárního vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra pohledem učitelů. V teoretické části jsou vymezena teoretická východiska spojená se specifiky poruch autistického spektra, a to jak v rovině obecné, tak i v kontextu podmínek vzdělávání jedince s tímto postižením v prostředí primárních škol a také na vymezení učitelské profese z hlediska inkluzivního vzdělávání, a to s akcentem na učitelovu profesní přípravu a kompetence. Praktická část si prostřednictvím kvalitativního výzkumného šetření klade za cíl zmapovat primární vzdělávání žáků s autismem pohledem učitelů. Vyústěním je situační analýza, která odhaluje diskurzivní vztahy mezi aktéry školní edukace v inkluzivním vzdělávání.
Anotace v angličtině
The submitted diploma thesis, containing theoretical and practical part, focuses on the issues of education of pupils with autism spectrum disorders in primary education from the perspective of teachers. The theoretical part defines the theoretical basis associated with the specifics of autism spectrum disorders both in general, and in the context of the conditions of education of individuals with this disability in primary schools and the definition of the teaching profession in terms of inclusive education, namely with an emphasis on teacher training and competencies. The practical part aims to map the primary education of pupils with autism from the perspective of teachers using a qualitative research survey. The result is a situation analysis that reveals discursive relationships between all the participants in an inclusive school education.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, primární vzdělávání, žák s poruchami autistického spektra, inkluzivní vzdělávání, inkluzivní učitel, kvalitativní výzkum, situační analýza
Předkládaná diplomová práce, obsahující teoretickou a praktickou část, se zaměřuje na problematiku primárního vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra pohledem učitelů. V teoretické části jsou vymezena teoretická východiska spojená se specifiky poruch autistického spektra, a to jak v rovině obecné, tak i v kontextu podmínek vzdělávání jedince s tímto postižením v prostředí primárních škol a také na vymezení učitelské profese z hlediska inkluzivního vzdělávání, a to s akcentem na učitelovu profesní přípravu a kompetence. Praktická část si prostřednictvím kvalitativního výzkumného šetření klade za cíl zmapovat primární vzdělávání žáků s autismem pohledem učitelů. Vyústěním je situační analýza, která odhaluje diskurzivní vztahy mezi aktéry školní edukace v inkluzivním vzdělávání.
Anotace v angličtině
The submitted diploma thesis, containing theoretical and practical part, focuses on the issues of education of pupils with autism spectrum disorders in primary education from the perspective of teachers. The theoretical part defines the theoretical basis associated with the specifics of autism spectrum disorders both in general, and in the context of the conditions of education of individuals with this disability in primary schools and the definition of the teaching profession in terms of inclusive education, namely with an emphasis on teacher training and competencies. The practical part aims to map the primary education of pupils with autism from the perspective of teachers using a qualitative research survey. The result is a situation analysis that reveals discursive relationships between all the participants in an inclusive school education.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, primární vzdělávání, žák s poruchami autistického spektra, inkluzivní vzdělávání, inkluzivní učitel, kvalitativní výzkum, situační analýza
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, poruch autistického spektra a pedeutologie.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, poruch autistického spektra a pedeutologie.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BITTMANNOVÁ, Lenka a Julius BITTMANN. Podpora začlenění žáka s autismem do třídního kolektivu: prevence šikany prostřednictvím besed se spolužáky, rodiči a pedagogy. Libčice nad Vltavou: Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-53-4.
ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Tvorba individuálních vzdělávacích plánů: pro žáky s poruchou autistického spektra. Libčice nad Vltavou: Pasparta, 2016. ISBN 978-80-88163-39-8.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
LECHTA, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
BITTMANNOVÁ, Lenka a Julius BITTMANN. Podpora začlenění žáka s autismem do třídního kolektivu: prevence šikany prostřednictvím besed se spolužáky, rodiči a pedagogy. Libčice nad Vltavou: Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-53-4.
ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Tvorba individuálních vzdělávacích plánů: pro žáky s poruchou autistického spektra. Libčice nad Vltavou: Pasparta, 2016. ISBN 978-80-88163-39-8.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
LECHTA, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
mapy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, dále se zaměřila na teoretická východiska práce a popisovala praktickou část práce. Studentka popsala výzkumnou strategii, uvedla výzkumné otázky, výzkumné cíle a věnovala se výzkumné strategii. Studentka dále popisovala výsledky výzkumného šetření. Studentka odpovídala na otázky z posudků a k obhajobě byla adekvátně připravená.