Diplomová práce se zabývá problematikou sociálních vztahů v reálném životě (offline vztahy) a na sociálních sítích (online vztahy) u věkové kategorie 18-25 let, která tak představuje mladou generaci. Teoretická část práce se zabývá sociálními vztahy v kontextu teorie sociální motivace a sociálního učení, dále zpracovává složky sociálních vztahů, osamělost a proměny vztahů v době digitální. Dále se věnuje problematice sociálních sítí, jejich vývoji, specifikům a dopadu z hlediska neurobiologického a psychologicko-sociálního. Rovněž popisuje cílovou skupinu, která je zařazena do období adolescence a mladé dospělosti. Empirická část práce zahrnuje výsledky kvantitativního šetření, jehož cílem bylo zjistit souvislost mezi offline a online vztahy a také zjistit souvislost mezi pocity osamělosti s offline a online vztahy. Výzkumné šetření bylo provedeno metodou dotazníku.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of social relationship in real life (offline relationships) and on social networks (online relationships) in the age category of 18-25 years, which represents the young generation. The theoretical part of the thesis deals with social relationships in the context of the theory of social motivation and social learning, it also deals with the components of social relationships, loneliness and changes in relationships in the digital age. It also deals with the issue of social networks, their development, specifics and impact of neurobiological and psychological-social point of view. It also describes the target group, which is included in the period of adolescence and young adulthood. The empirical part of the work includes the results of a quantitative survey, which aimed to determine the connection between offline and online relationships and also to determine the connection between feelings of loneliness with offline and online relationships. The research was carried out using the questionnaire method.
Klíčová slova
sociální vztahy, sociální sítě, adolescenti, mladá dospělost, osamělost
Klíčová slova v angličtině
social relationships, social networks, adolescents, young adulthood, loneliness
Rozsah průvodní práce
94 s. (170 928 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou sociálních vztahů v reálném životě (offline vztahy) a na sociálních sítích (online vztahy) u věkové kategorie 18-25 let, která tak představuje mladou generaci. Teoretická část práce se zabývá sociálními vztahy v kontextu teorie sociální motivace a sociálního učení, dále zpracovává složky sociálních vztahů, osamělost a proměny vztahů v době digitální. Dále se věnuje problematice sociálních sítí, jejich vývoji, specifikům a dopadu z hlediska neurobiologického a psychologicko-sociálního. Rovněž popisuje cílovou skupinu, která je zařazena do období adolescence a mladé dospělosti. Empirická část práce zahrnuje výsledky kvantitativního šetření, jehož cílem bylo zjistit souvislost mezi offline a online vztahy a také zjistit souvislost mezi pocity osamělosti s offline a online vztahy. Výzkumné šetření bylo provedeno metodou dotazníku.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of social relationship in real life (offline relationships) and on social networks (online relationships) in the age category of 18-25 years, which represents the young generation. The theoretical part of the thesis deals with social relationships in the context of the theory of social motivation and social learning, it also deals with the components of social relationships, loneliness and changes in relationships in the digital age. It also deals with the issue of social networks, their development, specifics and impact of neurobiological and psychological-social point of view. It also describes the target group, which is included in the period of adolescence and young adulthood. The empirical part of the work includes the results of a quantitative survey, which aimed to determine the connection between offline and online relationships and also to determine the connection between feelings of loneliness with offline and online relationships. The research was carried out using the questionnaire method.
Klíčová slova
sociální vztahy, sociální sítě, adolescenti, mladá dospělost, osamělost
Klíčová slova v angličtině
social relationships, social networks, adolescents, young adulthood, loneliness
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti digitálních technologií, vývojové psychologie období adolescence a mezilidských vztahů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti digitálních technologií, vývojové psychologie období adolescence a mezilidských vztahů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
AMICHAI-HAMBURGER, Yair, ed. The social net: understanding our online behavior. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press, 2013. xiv, 280 s. ISBN 978-0-19-963954-0.
BLINKA, Lukáš a kol. Online závislosti: jednání jako droga?: online hry, sex a sociální sítě: diagnostika závislosti na internetu: prevence a léčba. Praha: Grada, 2015. 198 s. Psyché. ISBN 978-80-210-7975-5.
KOPECKÝ, Kamil. Moderní trendy v e-komunikaci. Olomouc: Hanex, 2007. 98 s. ISBN 978-80-85783-78-0.
SPITZER, Manfred. Kybernemoc!: jak nám digitalizovaný život ničí zdraví. Překlad Iva Zündorf. Brno: Host - vydavatelství, s.r.o., 2016. 388 s. ISBN 978-80-7491-792-9.
TURKLE, Sherry. Alone together: why we expect more from technology and less from each other. New York: Basic Books, 2012. xvii, 360 s. ISBN 978-0-465-03146-7.
ZIMBARDO, Philip G. a COULOMBE, Nikita D. Odpojený muž: jak technologie připravuje muže o mužství a co s tím. Překlad Libuše Čížková a Kateřina Klabanová. Praha: Grada Publishing, a.s., 2017. 280 s. ISBN 978-80-247-5797-1.
Seznam doporučené literatury
AMICHAI-HAMBURGER, Yair, ed. The social net: understanding our online behavior. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press, 2013. xiv, 280 s. ISBN 978-0-19-963954-0.
BLINKA, Lukáš a kol. Online závislosti: jednání jako droga?: online hry, sex a sociální sítě: diagnostika závislosti na internetu: prevence a léčba. Praha: Grada, 2015. 198 s. Psyché. ISBN 978-80-210-7975-5.
KOPECKÝ, Kamil. Moderní trendy v e-komunikaci. Olomouc: Hanex, 2007. 98 s. ISBN 978-80-85783-78-0.
SPITZER, Manfred. Kybernemoc!: jak nám digitalizovaný život ničí zdraví. Překlad Iva Zündorf. Brno: Host - vydavatelství, s.r.o., 2016. 388 s. ISBN 978-80-7491-792-9.
TURKLE, Sherry. Alone together: why we expect more from technology and less from each other. New York: Basic Books, 2012. xvii, 360 s. ISBN 978-0-465-03146-7.
ZIMBARDO, Philip G. a COULOMBE, Nikita D. Odpojený muž: jak technologie připravuje muže o mužství a co s tím. Překlad Libuše Čížková a Kateřina Klabanová. Praha: Grada Publishing, a.s., 2017. 280 s. ISBN 978-80-247-5797-1.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně se zaměřila na stručné vymezení teoretických východisek a základních pojmů. Studentka následně popisovala kvantitativní výzkumnou strategii. Uvedla výzkumné cíle, výzkumné otázky a popsala způsob sběru dat. Studentka dále prezentovala výsledky výzkumného šetření a odpovídala na otázky z posudků. Studentka se vyjadřovala ke způsobu ověřování hypotéz. Studentka byla k obhajobě připravená.