Diplomová práce se zabývá sociální pedagogikou a jejím preventivním rozměrem, a to prostřednictvím preventivního programu "Trestní odpovědnost", který je realizován v rámci přednášek Policie ČR. Poznatky uvedeny v teoretické části navazují na část praktickou. Při výzkumném šetření byl použit dotazník. Respondenty byli žáci 8. a 9. tříd základních škol v okrese Nový Jičín. Cílem kvantitativního výzkumu bylo ověřit znalosti žáků a efektivitu daného programu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with Social Education and its preventive dimension trhough the agency of the preventive programme "Criminal responsibility". This program is implemented within the lectures of the Czech Republic Police. Knowledge mentioned in the theoretical part follows in the practical part. There was used a questionnaire at the research. Respondents were pupils of the 8th and 9th classes of primary schools in district Nový Jičín. Goal of quantitative research was checking out the efficiency of given programme and pupils knowledge in the field of criminal law responsibility.
Klíčová slova
sociální pedagogika, děti, mládež, kriminalita, prevence, trestní odpovědnost
Klíčová slova v angličtině
social education, children, young people, criminality, prevention, criminal responsibility
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá sociální pedagogikou a jejím preventivním rozměrem, a to prostřednictvím preventivního programu "Trestní odpovědnost", který je realizován v rámci přednášek Policie ČR. Poznatky uvedeny v teoretické části navazují na část praktickou. Při výzkumném šetření byl použit dotazník. Respondenty byli žáci 8. a 9. tříd základních škol v okrese Nový Jičín. Cílem kvantitativního výzkumu bylo ověřit znalosti žáků a efektivitu daného programu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with Social Education and its preventive dimension trhough the agency of the preventive programme "Criminal responsibility". This program is implemented within the lectures of the Czech Republic Police. Knowledge mentioned in the theoretical part follows in the practical part. There was used a questionnaire at the research. Respondents were pupils of the 8th and 9th classes of primary schools in district Nový Jičín. Goal of quantitative research was checking out the efficiency of given programme and pupils knowledge in the field of criminal law responsibility.
Klíčová slova
sociální pedagogika, děti, mládež, kriminalita, prevence, trestní odpovědnost
Klíčová slova v angličtině
social education, children, young people, criminality, prevention, criminal responsibility
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, sociálně patologických jevů, trestně právní odpovědnosti a prevence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, sociálně patologických jevů, trestně právní odpovědnosti a prevence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
JEDLIČKA, Richard. a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících, prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada Publishing a. s., 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0643-9.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea KROFTOVÁ. Mládež a delikvence: Možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
JEDLIČKA, Richard. a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících, prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada Publishing a. s., 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0643-9.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea KROFTOVÁ. Mládež a delikvence: Možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
Studentka uvedla motivaci k volbě tématu, následně se zaměřila na teoretickou část práce, kterou stručně popsala. Studentka se následně zaměřila na praktickou část práce, kde popsala výzkumnou strategii - výzkumné otázky, cíle, výzkumný soubor a zpracování dat. Popsala také proces sběru dat. Následně prezentovala výsledky výzkumného šetření. Členové komise se doptávali na zjištěné výsledky a závěry výzkumu, oceněn byl experiment.