Bakalářská práce zkoumá potenciál zážitkového učení v oblasti edukace dospělých. Práce má deskriptivní charakter a je rozdělena na dvě části, na část teoretickou a praktickou. V teoretické části se nachází vymezení základních pojmů, jako je celoživotní učení, edukace dospělých, volný čas a vysvětlení zaměňovaného pojmu zážitková pedagogika. Další teoretický úsek se zabývá přímo zážitkovým učením, definuje nám jeho cíle, specifika a význam na základě odborné literatury. Pro realizaci praktické části byl vybrán smíšený výzkum, pro který bylo využito dotazníkového šetření a polostrukturovaných rozhovorů. Výzkum měl za úkol naplnit cíle práce odpovědět na výzkumné otázky (míra povědomí o nabídce, zájem, efektivita).
Anotace v angličtině
This bachelor thesis researches the potential of experiential learning in the part of adult education. The work has a descriptive character and it is divided into two parts: the theoretical and the practical part. The theoretical part contains definitions of basic terms such as lifelong learning, adult education, leisure time and the explanation of the confusing definition of experiential pedagogy. The next theoretical part is just about the experiential learning, it defines its goals, specifics and meanings based on the literature. The practical part uses the mixed research, which includes the questionnaire survey and semi-structured interviews. The research goal was to accomplish the goals of the thesis, response to the research questions (the level of awareness about the offer, interest, efficiency).
lifelong learning, adult education, experience learning, leisure time, experience
Rozsah průvodní práce
65 s. (72 284 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce zkoumá potenciál zážitkového učení v oblasti edukace dospělých. Práce má deskriptivní charakter a je rozdělena na dvě části, na část teoretickou a praktickou. V teoretické části se nachází vymezení základních pojmů, jako je celoživotní učení, edukace dospělých, volný čas a vysvětlení zaměňovaného pojmu zážitková pedagogika. Další teoretický úsek se zabývá přímo zážitkovým učením, definuje nám jeho cíle, specifika a význam na základě odborné literatury. Pro realizaci praktické části byl vybrán smíšený výzkum, pro který bylo využito dotazníkového šetření a polostrukturovaných rozhovorů. Výzkum měl za úkol naplnit cíle práce odpovědět na výzkumné otázky (míra povědomí o nabídce, zájem, efektivita).
Anotace v angličtině
This bachelor thesis researches the potential of experiential learning in the part of adult education. The work has a descriptive character and it is divided into two parts: the theoretical and the practical part. The theoretical part contains definitions of basic terms such as lifelong learning, adult education, leisure time and the explanation of the confusing definition of experiential pedagogy. The next theoretical part is just about the experiential learning, it defines its goals, specifics and meanings based on the literature. The practical part uses the mixed research, which includes the questionnaire survey and semi-structured interviews. The research goal was to accomplish the goals of the thesis, response to the research questions (the level of awareness about the offer, interest, efficiency).
lifelong learning, adult education, experience learning, leisure time, experience
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti edukace dospělých, volného času dospělých a zážitkového učení.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace smíšeného výzkumu formou dotazníkového šetření a polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti edukace dospělých, volného času dospělých a zážitkového učení.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace smíšeného výzkumu formou dotazníkového šetření a polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Milan. Andragogika. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. 176 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4824-5 .
HANUŠ, Radek a CHYTILOVÁ, Lenka. Zážitkově pedagogické učení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 192 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2816-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. 254 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
KRYSTOŇ, Miroslav. Andragogické aspekty využívania volného času. I. vyd. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2011. 144 s. ISBN 978-80-557-0240-7.
ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 207 s. ISBN 978-80-7367-551-6.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Milan. Andragogika. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. 176 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4824-5 .
HANUŠ, Radek a CHYTILOVÁ, Lenka. Zážitkově pedagogické učení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 192 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2816-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. 254 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
KRYSTOŇ, Miroslav. Andragogické aspekty využívania volného času. I. vyd. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2011. 144 s. ISBN 978-80-557-0240-7.
ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 207 s. ISBN 978-80-7367-551-6.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce vysvětlila motivaci, proč se tématem zaobírala. Krátce seznámila komisi s teoretickými východisky. Následně představila metodologický postup. Studentka prezentovala nejvýznamnější výsledky výzkumu a stručně je interpretovala. Na závěr výzkum shrnula. Zazněly silné a slabší stránky práce. Komise ocenila téma, nicméně očekávala více rozpracovaný koncept zážitkového učení z pohledu andragogiky.