Tato práce pojednává o edukaci Romů, jejich přístupu ke vzdělání jako takovému, a to jak na základních školách, tak i v pozdějším věku. Teoretická část bakalářské práce vychází z odborné literatury, která byla použita, a nastiňuje způsoby myšlení a uvažování Romů. Důraz je rovněž kladen na jejich celkový přístup k rozšiřování svých znalostí. Snaží se také o pochopení jejich životního stylu a s tím spojené možné překážky ve vzdělávání. V teoretické i praktické části se vychází z mapování situace nezaměstnanosti a nevzdělanosti Romů především ve Zlínském kraji. Jako metoda výzkumu je použito dotazníkové šetření aplikované na úřady práce a zprostředkovatele zaměstnání, kteří jsou v každodenním kontaktu s romskou populací.
Praktická část je věnovaná výzkumu edukace Romů a kvantitativnímu výzkumu zaměřeného na edukaci romské populace.
Anotace v angličtině
This thesis is about the education of Roma, their way of approaching the education in primary schools and in adulthood. The theoretical part of this bachelor thesis is based on the literature that was used and describes the ways of thinking and reasoning of the Roma. It also shows emphasis on their overall attitude to expanding their knowledge. The thesis tries to understand their lifestyle and the potential barriers to education associated with that. The theoretical and practical parts are based on the mapping the Roma situation of being unemployed and being uneducated, especially in the Zlín Region. The research method is used a questionnaire survey, which was applied to Employment Department and Employment Agencies. This offices are in daily contact with the Roma population.
Tato práce pojednává o edukaci Romů, jejich přístupu ke vzdělání jako takovému, a to jak na základních školách, tak i v pozdějším věku. Teoretická část bakalářské práce vychází z odborné literatury, která byla použita, a nastiňuje způsoby myšlení a uvažování Romů. Důraz je rovněž kladen na jejich celkový přístup k rozšiřování svých znalostí. Snaží se také o pochopení jejich životního stylu a s tím spojené možné překážky ve vzdělávání. V teoretické i praktické části se vychází z mapování situace nezaměstnanosti a nevzdělanosti Romů především ve Zlínském kraji. Jako metoda výzkumu je použito dotazníkové šetření aplikované na úřady práce a zprostředkovatele zaměstnání, kteří jsou v každodenním kontaktu s romskou populací.
Praktická část je věnovaná výzkumu edukace Romů a kvantitativnímu výzkumu zaměřeného na edukaci romské populace.
Anotace v angličtině
This thesis is about the education of Roma, their way of approaching the education in primary schools and in adulthood. The theoretical part of this bachelor thesis is based on the literature that was used and describes the ways of thinking and reasoning of the Roma. It also shows emphasis on their overall attitude to expanding their knowledge. The thesis tries to understand their lifestyle and the potential barriers to education associated with that. The theoretical and practical parts are based on the mapping the Roma situation of being unemployed and being uneducated, especially in the Zlín Region. The research method is used a questionnaire survey, which was applied to Employment Department and Employment Agencies. This offices are in daily contact with the Roma population.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy Romů, jejich vzdělávání v ZŠ, přístupu a motivace ke vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy Romů, jejich vzdělávání v ZŠ, přístupu a motivace ke vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FONSECA, Isabel. Pohřbi mě vestoje: Cikáni a jejich pouť. Praha: Slovart, 1998. ISBN 80-7209-074-7.
FRASER, Angus M. Cikáni. Přeložil Marta MIKLUŠÁKOVÁ. Praha: Lidové noviny, Dějiny národů, 1998. ISBN 80- 7106-212-X.
NAVRÁTIL, Pavel. Romové v české společnosti: jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-741-8.
NEČAS, Ctibor. Romové v České republice včera a dnes. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0497-4.
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.
Seznam doporučené literatury
FONSECA, Isabel. Pohřbi mě vestoje: Cikáni a jejich pouť. Praha: Slovart, 1998. ISBN 80-7209-074-7.
FRASER, Angus M. Cikáni. Přeložil Marta MIKLUŠÁKOVÁ. Praha: Lidové noviny, Dějiny národů, 1998. ISBN 80- 7106-212-X.
NAVRÁTIL, Pavel. Romové v české společnosti: jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-741-8.
NEČAS, Ctibor. Romové v České republice včera a dnes. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0497-4.
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila teoretická východiska práce. Následně komisi seznámila s postupem ve výzkumu. Studentka prezentovala výzkumná zjištění. Komise upozornila na zásadní nedostatky práce. Byly zmíněny hlavní nedostatky práce pohledem vedoucího i oponenta práce. Zazněly výhrady komise k teoretické i k praktické části práce. Studentka výtky akceptovala. Komise diskutovala se studentkou možnosti zkoumání tématu. Komise doporučila studentce vypracovat práci znovu, doporučila také změnu tématu a jasnější oblast výzkumu. Studentce bylo doporučeno pečlivě se zaměřit na výzkumnou část práce.