Tato práce se zabývá výskytem poruch chování u dětí v dětském domově. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje čtyři kapitoly. První kapitola vysvětluje pojmy jako např. rodina a náhradní rodinná péče. V druhé kapitole je popsán systém ústavní a ochranné výchovy, formy ústavní péče a průběh ústavní a ochranné výchovy. Třetí kapitola se věnuje poruchám chování a emocí, dále se v této kapitole objevují diagnostické kategorie podle MKN-10 a také výskyt a příčiny vzniku poruch chování. Čtvrtá kapitola je zaměřena na vazbu mezi matkou a dítětem, věnuje se také psychické deprivaci v dětství, jsou zde popsány příčiny deprivace v dětství a typologie deprivovaných dětí. Praktická část se zabývá kvalitativním výzkumem dětí s poruchami chování v dětském domově.
Anotace v angličtině
This work deals with the occurrence of behavioral disorders in children from children's home. The bachelor thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part contains four chapters. The first chapter explains concepts such as family and substitute family care. The second chapter describes the system of institutional and protective education, forms of institutional care and the course of institutional and protective education. The third chapter deals with behavioral and emotional disorders, further in this chapter there are diagnostic categories according to ICD-10 and also the occurrence and causes of behavioral disorders. The fourth chapter focuses on the relationship between mother and child, it also deals with psychological deprivation in childhood, there are described causes of deprivation in childhood and typology of deprivated children. The practical part deals with qualitative research of children with behavioral disorders in children's home.
Klíčová slova
ústavní výchova, poruchy chování, dítě, dětský domov, psychická deprivace v dětství
Klíčová slova v angličtině
institutional care, behavioral disorders, child, children's home, mental deprivation in childhood
Rozsah průvodní práce
50 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá výskytem poruch chování u dětí v dětském domově. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje čtyři kapitoly. První kapitola vysvětluje pojmy jako např. rodina a náhradní rodinná péče. V druhé kapitole je popsán systém ústavní a ochranné výchovy, formy ústavní péče a průběh ústavní a ochranné výchovy. Třetí kapitola se věnuje poruchám chování a emocí, dále se v této kapitole objevují diagnostické kategorie podle MKN-10 a také výskyt a příčiny vzniku poruch chování. Čtvrtá kapitola je zaměřena na vazbu mezi matkou a dítětem, věnuje se také psychické deprivaci v dětství, jsou zde popsány příčiny deprivace v dětství a typologie deprivovaných dětí. Praktická část se zabývá kvalitativním výzkumem dětí s poruchami chování v dětském domově.
Anotace v angličtině
This work deals with the occurrence of behavioral disorders in children from children's home. The bachelor thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part contains four chapters. The first chapter explains concepts such as family and substitute family care. The second chapter describes the system of institutional and protective education, forms of institutional care and the course of institutional and protective education. The third chapter deals with behavioral and emotional disorders, further in this chapter there are diagnostic categories according to ICD-10 and also the occurrence and causes of behavioral disorders. The fourth chapter focuses on the relationship between mother and child, it also deals with psychological deprivation in childhood, there are described causes of deprivation in childhood and typology of deprivated children. The practical part deals with qualitative research of children with behavioral disorders in children's home.
Klíčová slova
ústavní výchova, poruchy chování, dítě, dětský domov, psychická deprivace v dětství
Klíčová slova v angličtině
institutional care, behavioral disorders, child, children's home, mental deprivation in childhood
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy, náhradní rodinné péče a poruch chování u dětí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou analýzy kazuistik.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy, náhradní rodinné péče a poruch chování u dětí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou analýzy kazuistik.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, Josef a MATĚJČEK, Zdeněk. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
MATĚJČEK, Zdeněk. Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace. Praha: Psychiatrické centrum, 1997. ISBN 80-85121-89-1.
KOUKOLÍK, František a DRTILOVÁ, Jana. Vzpoura deprivantů: nestvůry, nástroje, obrana. Praha: Galén, 2006. ISBN 80-7262-410-5.
JÁNSKÝ, Pavel. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-534-9.
JEDLIČKA, Richard et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
BENDL, Stanislav, HANUŠOVÁ Jaroslava a LINKOVÁ Marie. Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: Stanislav Juhaňák Triton, 2016. ISBN 978-80-7387-703-3.
ZÁKON č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, Josef a MATĚJČEK, Zdeněk. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
MATĚJČEK, Zdeněk. Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace. Praha: Psychiatrické centrum, 1997. ISBN 80-85121-89-1.
KOUKOLÍK, František a DRTILOVÁ, Jana. Vzpoura deprivantů: nestvůry, nástroje, obrana. Praha: Galén, 2006. ISBN 80-7262-410-5.
JÁNSKÝ, Pavel. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-534-9.
JEDLIČKA, Richard et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
BENDL, Stanislav, HANUŠOVÁ Jaroslava a LINKOVÁ Marie. Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: Stanislav Juhaňák Triton, 2016. ISBN 978-80-7387-703-3.
ZÁKON č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnmila volbu tématu, následně popsala obsah teoretické části práce a zaměřila se na popis výzkumné strategie. Studentka blíže popsala praktickou část práce a zaměřila se na prezentaci výsledků výzkumného šetření. Studentka zodpověděla otázky z posudků a otázky členů komise. Komise se vyjadřovala k volbě výzkumného souboru a formulaci výzkumného cíle, který nebyl vhodně zvolen a formulován. Studentka zodpověděla otázky z posudků, k obhajobě byla připravená.