Bakalářská práce pojednává o regulaci emocí dětí a dospívajících v institucionální péči. Teoretická část je rozdělena na tři kapitoly. V první kapitole se zaměříme na emoce, emoční inteligenci a regulaci emocí. Druhá kapitola se zaobírá obdobím školního věku a adolescence spolu s emočním vývojem v těchto dvou vývojových etapách. Závěrečná kapitola popisuje zařízení institucionální péče, problémové chování dětí a poruchy chování. V empirické části této práce se věnujeme jednotlivým oblastem selhání v regulaci emocí a mírou uvědomění emocí u dětí a dospívajících umístěných v zařízení institucionální péče. Kvantitativní výzkum byl uskutečněn v 9 zařízeních institucionální péče v kraji Zlínském, Jihomoravském a Olomouckém formou dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the regulation of emotions of children and adolescents in an institutional care. The theoretical part is divided into three parts. In the first part we focus on emotions, emotional intelligence and emotion regulation. The second part deals with the period of school age and adolescence together with emotional development in these two developmental stages. The final part describes institutional care facilities, problematic children's behaviour and behavioural disorders. In the empirical part of this work, we focus on individual areas of failure in the emotional regulations and the degree of awareness of children's and adolescent's emotions placed in the institutional care. Quantitative research was carried out in 9 institutional care facilities in Zlín, South Moravian and Olomouc regions in the form of a questionnaire survey.
Klíčová slova
emoce, emoční vývoj, emoční inteligence, regulace emocí, období školního věku, období adolescence, institucionální péče, diagnostický ústav, dětský domov, dětský domov se školou, výchovný ústav
Klíčová slova v angličtině
emotions, emotional development, emotional intelligence, regulation of emotions, school age period, period of adolescence, institutional care, diagnostic institute, children's home, children's home to school, educational institution
Rozsah průvodní práce
81
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o regulaci emocí dětí a dospívajících v institucionální péči. Teoretická část je rozdělena na tři kapitoly. V první kapitole se zaměříme na emoce, emoční inteligenci a regulaci emocí. Druhá kapitola se zaobírá obdobím školního věku a adolescence spolu s emočním vývojem v těchto dvou vývojových etapách. Závěrečná kapitola popisuje zařízení institucionální péče, problémové chování dětí a poruchy chování. V empirické části této práce se věnujeme jednotlivým oblastem selhání v regulaci emocí a mírou uvědomění emocí u dětí a dospívajících umístěných v zařízení institucionální péče. Kvantitativní výzkum byl uskutečněn v 9 zařízeních institucionální péče v kraji Zlínském, Jihomoravském a Olomouckém formou dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the regulation of emotions of children and adolescents in an institutional care. The theoretical part is divided into three parts. In the first part we focus on emotions, emotional intelligence and emotion regulation. The second part deals with the period of school age and adolescence together with emotional development in these two developmental stages. The final part describes institutional care facilities, problematic children's behaviour and behavioural disorders. In the empirical part of this work, we focus on individual areas of failure in the emotional regulations and the degree of awareness of children's and adolescent's emotions placed in the institutional care. Quantitative research was carried out in 9 institutional care facilities in Zlín, South Moravian and Olomouc regions in the form of a questionnaire survey.
Klíčová slova
emoce, emoční vývoj, emoční inteligence, regulace emocí, období školního věku, období adolescence, institucionální péče, diagnostický ústav, dětský domov, dětský domov se školou, výchovný ústav
Klíčová slova v angličtině
emotions, emotional development, emotional intelligence, regulation of emotions, school age period, period of adolescence, institutional care, diagnostic institute, children's home, children's home to school, educational institution
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti emočního prožívání, emočního vývoje a regulace emocí dětí a dospívajících v institucionální péči.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti emočního prožívání, emočního vývoje a regulace emocí dětí a dospívajících v institucionální péči.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BRADBERRY, Travis a Jean GREAVES. Emoční inteligence. Brno: BizBooks, 2013, 228 s. ISBN 978-80-265-0039-1.
NAKONEČNÝ, Milan. Emoce. V Praze: Triton, 2012, 501 s. ISBN 978-80-7387-614-2.
POLÁČKOVÁ ŠOLCOVÁ, Iva. Emoce: regulace a vývoj v průběhu života: funkce a zákonitosti emocí, sociální a kulturní souvislosti, měření emocí. Praha: Grada, 2018, 237 s. Psyché. ISBN 978-80-247-5128-3.
SLAMĚNÍK, Ivan. Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada, 2011, 208 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3311-1.
STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2002, 227 s. ISBN 80-7178-553-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
BRADBERRY, Travis a Jean GREAVES. Emoční inteligence. Brno: BizBooks, 2013, 228 s. ISBN 978-80-265-0039-1.
NAKONEČNÝ, Milan. Emoce. V Praze: Triton, 2012, 501 s. ISBN 978-80-7387-614-2.
POLÁČKOVÁ ŠOLCOVÁ, Iva. Emoce: regulace a vývoj v průběhu života: funkce a zákonitosti emocí, sociální a kulturní souvislosti, měření emocí. Praha: Grada, 2018, 237 s. Psyché. ISBN 978-80-247-5128-3.
SLAMĚNÍK, Ivan. Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada, 2011, 208 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3311-1.
STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2002, 227 s. ISBN 80-7178-553-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně se zaměřila na teoretická východiska. Studentka dále popsala výzkumnou strategii, popsala výzkumný soubor a jeho výběr, následně se zaměřila na techniku sběru dat - dotazník, prezentovány byly také výsledky výzkumného šetření. Studentka zodpověděla otázky z posudků, k obhajobě byla adekvátně připravená. Členové komise se doptávali na oblasti v dotazníku a na některé závěry. Členové komise práci hodnotili kladně, studentka dané problamatice velmi dobře rozuměla, práce byla metodologicky velmi dobře zvládnutá.