Tato práce se zabývá přípravou klientů dětského domova na ukončení ústavní výchovy. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je rozdělena do 3 kapitol. První kapitola se zabývá ústavní výchovou a zařízeními ústavní výchovy jako je dětský domov, dětský domov se školou, výchovný ústav a diagnostický ústav. V druhé kapitole je rozepsán průběh péče v dětském domově, osobnost vychovatele a činnosti, které se vykonávají v dětských domovech. Poslední třetí kapitola se věnuje samotným odchodem klientů z dětského domova, charakteristice procesu přípravy na odchod dítěte z dětského domova do samostatného života, dále se věnuje případové konferenci a podpoře sociálních služeb.
Anotace v angličtině
This work deals eith the preparation of clients of a children's home for the completion of institutional education. The bachelor thesis is devided into theoretical and practical part. The theoretical part is devided into 3 chapters. The first chapter deals with institutional education and institutions of institutional education such as a children's home with a school, an educational institute and a diagnostic institute. The second chapter describes the course of care in the children's home, the personality of the educator and the activities that are performer in children's homes. The last third chapter deals with the actual deparature of clients from the children's home, the characteristics of the process of preparation for the child's deparature from the children's home to independent living, and also deals with a case konference and the support of social services.
Klíčová slova
ústavní výchova, dětský domov, odchod ze zařízení, příprava na odchod, vychovatel
Klíčová slova v angličtině
institutional education, children in institutional care, departure from children's home, chil-dren's home, educator
Rozsah průvodní práce
43 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá přípravou klientů dětského domova na ukončení ústavní výchovy. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je rozdělena do 3 kapitol. První kapitola se zabývá ústavní výchovou a zařízeními ústavní výchovy jako je dětský domov, dětský domov se školou, výchovný ústav a diagnostický ústav. V druhé kapitole je rozepsán průběh péče v dětském domově, osobnost vychovatele a činnosti, které se vykonávají v dětských domovech. Poslední třetí kapitola se věnuje samotným odchodem klientů z dětského domova, charakteristice procesu přípravy na odchod dítěte z dětského domova do samostatného života, dále se věnuje případové konferenci a podpoře sociálních služeb.
Anotace v angličtině
This work deals eith the preparation of clients of a children's home for the completion of institutional education. The bachelor thesis is devided into theoretical and practical part. The theoretical part is devided into 3 chapters. The first chapter deals with institutional education and institutions of institutional education such as a children's home with a school, an educational institute and a diagnostic institute. The second chapter describes the course of care in the children's home, the personality of the educator and the activities that are performer in children's homes. The last third chapter deals with the actual deparature of clients from the children's home, the characteristics of the process of preparation for the child's deparature from the children's home to independent living, and also deals with a case konference and the support of social services.
Klíčová slova
ústavní výchova, dětský domov, odchod ze zařízení, příprava na odchod, vychovatel
Klíčová slova v angličtině
institutional education, children in institutional care, departure from children's home, chil-dren's home, educator
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy, dětských domovů a odchodu dětí z dětských domovů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy, dětských domovů a odchodu dětí z dětských domovů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 9788073673833.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Praha: Portál, 2010. ISBN 9788073677398.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. ISBN 8085850087.
SEKERA, Ondřej. Identifikace profesních aktivit vychovatelů výchovných ústavů a dětských domovů. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009. ISBN 9788073687281.
VOCILKA, Miroslav. Dětské domovy v České republice: charakteristika jednotlivých dětských domovů. Praha: Aula, 1999. ISBN 8090266762.
Seznam doporučené literatury
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 9788073673833.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Praha: Portál, 2010. ISBN 9788073677398.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. ISBN 8085850087.
SEKERA, Ondřej. Identifikace profesních aktivit vychovatelů výchovných ústavů a dětských domovů. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009. ISBN 9788073687281.
VOCILKA, Miroslav. Dětské domovy v České republice: charakteristika jednotlivých dětských domovů. Praha: Aula, 1999. ISBN 8090266762.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně se zaměřila na teoretická východiska práce. Studentka popsala praktickou část práce a proces výzkumného šetření. Studentka popsala kvalitativní výzkum - uvedla způsob sběru dat a dále také výzkumné cíle a otázky. Studentka dále prezentovala výsledky výzkumného šetření. Členové komise se doptávali na realizované rozhovory, dále měla studentka popsat ověření výsledků výzkumného šetření, studentka odpovídala spíše částečně. Následně měla studentka zodpovědět otázky z posudků, studentka měla popsat hlavní závěr výzkumu. Studentka prezentovala zajímavé závěry, členové komise se doptávali na důvody malé připravenosti dětí. Studentka na otázky odpovídala, k obhajobě byla připravená. Studentka přinesla přepsané rozhovory. Následně měla studentka uvést literaturu, kterou použila pro interpretativní fenomenologickou analýzu. Práce byla kritizována za její rozsah, i gramatické chyby. Nicméně studentka adekvátně prezentovala a byla k obhajobě dobře připravená. Studentka byla na nedostatky práce upozorněna. Komise hlasovala E:F v poměru 3:1.